Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Zdolności przewozu kontenerowców – sky is the limit?

Tagi: CSSC, Evergreen,

Chińska stocznia Zhonghua Shipbuilding (oddział China State Shipbuilding Corp) przekazała zamawiającemu, tajwańskiej linii żeglugowej Evergreen, kontenerowiec o rekordowej pojemności. Nosi nazwę Ever Alot, może maksymalnie przewozić 24 004 TEU. Tym samym zdetronizował on – wprowadzony do eksploatacji latem 2021 r. – Ever Ace tego samego armatora, zabierający do 23 992 TEU. 

fot. CSSC

Rekord jest więc raczej symboliczny, ale świadczy m.in. o walce konkurencyjnej stoczni chińskich i południowokoreańskich w pozyskiwaniu zamówień i przywództwo w globalnej branży. Stocznie japońskie zostały już daleko z tyłu. 

Parametry techniczne

Ever Alot ma podobne wymiary jak poprzedniej klasy ultra-duże kontenerowce, ale zbudowane przez stocznię Samsung Heavy Industries. Chińscy konstruktorzy „wcisnęli” w niego jednak o 12 TEU więcej, niż w statki klasy „A” tego armatora. Ever Alot ma 1 312 stóp (399,9 m) długość i 202 stóp (61,6 m) szerokości. Wyposażony jest w elementy konstrukcji obniżające zużycie paliwa i emisję CO2 – m.in. bulwiasty dziób, śruby o dużej średnicy oraz płuczkę (srubber) do odsiarczania ropy. Jego nośność wynosi 241 960 dwt.

Jak informuje Fort Lauderdale’s Maritime Executive, armator pierwotnie złożył zamówienie w listopadzie 2019 r. na cztery takie statki, lecz w czerwcu 2021 r. rozszerzył je do sześciu. Zadanie zaprojektowania statków i zbudowania wiodącego statku tej klasy otrzymał Hudong Zhonghua. Stocznia ta przygotowała się do tego zlecenia kupując suchy dok od stoczni Changxing i wydłużając go do prawie 660 metrów. W ten sposób będzie mogła budować rocznie po sześć dużych kontenerowców. Portfel zamówień w 2021 r. Hudong Zhonghua wynosił 13 statków różnego typu, z czego sześć przekazał już zamawiającym. Obecnie backlog tej stoczni obejmuje budowę 19 dużych kontenerowców w terminie do 2025 r.

Śmiałe plany Evergreen

Wprowadzenie do eksploatacji Ever Alot jest częścią realizowanego przez Evergreen planu rozbudowy i modernizacji floty. Według danych firmy analitycznej Alphaliner, linia ta złożyła zamówienia na zakup kontenerowców o łącznej zdolności przewozu 607 402 TEU, co jest drugim – po MSC – portfelem zleceń. Oprócz bardzo dużych kontenerowców, Evergreen zamówił w 2021 r. w China State Shipbuilding Corp także zakup nowych dwudziestu czterech statków dowozowych (feedersów) o pojemności od 1 800 do 3 000 TEU. Wcześniej w południowokoreańskiej stoczni Samsumg złożył zamówienie na 20 kontenerowców o pojemności 15 000 TEU każdy. Według Evergreen, celem tych inwestycji jest stworzenie jednej z najmłodszych na świecie, najbardziej zaawansowanych technicznie i zrównoważonych flot kontenerowców.

Chińskie stocznie – o włos lepsze

W 2021 roku południowokoreańskie stocznie nie zdołały obronić przywództwa w światowej branży okrętowej, po trzech latach bycia liderem.Według brytyjskiej firmy analitycznej Clarkson Research Services, stocznie na świecie pozyskały w 2021 roku zamówienia na budowę 1 846 statków o wartości 45,73 miliona CGT (compensated gross tonnage – to miara uwzględniająca pojemność budowanych statków i pracochłonność). Stocznie z Chin znalazły się na szczycie, bowiem pozyskały kontrakty budowy 965 statków o wartości 22,8 mln CGT, czyli niemal połowę wszystkich. Natomiast stocznie południowokoreańskie wzbogaciły portfel zamówień w 2021 r. o 403 statki o wartości 17,35 mln CGT.

Łatwo wyliczyć, że na stocznie obu tych krajów przypadło ponad 74 proc. wszystkich zamówionych statków w ujęciu liczbowym i prawie 88 proc. – w ujęciu CGG. Clarkson objaśnia zmianę lidera tym w branży, że w związku z wysokimi stawkami frachtu morskiego w 2021 r. gwałtownie wzrosła liczba zamawianych statków, w tym kontenerowców. Prawdopodobnie stocznie chińskie miały większy potencjał do sprostania temu popytowi. W tej sytuacji koreańscy stoczniowcy skupili się budowie statków o wysokiej wartości dodanej, takich jak zbiornikowce LNG, bowiem to zapewnia uzyskanie lepszej rentowności. Już w 2021 r. realizacja zamówień głównie wysokowydajnych i ekologicznych statków przyczyniła się do tego, że ich zyski wzrosły rdr.

Niebo wyznacza pułap?

Rekordy wielkości kontenerowców były wielokrotnie bite w ostatnich latach. Od początku wieku ich możliwości przewozowe powiększyły się ponad trzykrotnie. Jeszcze w 2013 r. prym wiodły jednostki zabierające 16 000 TEU (klasy CMA CMG Marco Polo, zwodowanego w 2009 r.). Pojemność 20 000 TEU przekroczono po raz pierwszy w 2017 r. (OOCL Hong Kong – 21 413 TEU). 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close