Zdolności przewozu kontenerowców – sky is the limit?
Chińska stocznia Zhonghua Shipbuilding (oddział China State Shipbuilding Corp) przekazała zamawiającemu, tajwańskiej linii żeglugowej Evergreen, kontenerowiec o rekordowej pojemności. Nosi nazwę Ever Alot, może maksymalnie przewozić 24 004 TEU. Tym samym zdetronizował on – wprowadzony do eksploatacji latem 2021 r. – Ever Ace tego samego armatora, zabierający do 23 992 TEU.
Rekord jest więc raczej symboliczny, ale świadczy m.in. o walce konkurencyjnej stoczni chińskich i południowokoreańskich w pozyskiwaniu zamówień i przywództwo w globalnej branży. Stocznie japońskie zostały już daleko z tyłu.
Parametry techniczne
Ever Alot ma podobne wymiary jak poprzedniej klasy ultra-duże kontenerowce, ale zbudowane przez stocznię Samsung Heavy Industries. Chińscy konstruktorzy „wcisnęli” w niego jednak o 12 TEU więcej, niż w statki klasy „A” tego armatora. Ever Alot ma 1 312 stóp (399,9 m) długość i 202 stóp (61,6 m) szerokości. Wyposażony jest w elementy konstrukcji obniżające zużycie paliwa i emisję CO2 – m.in. bulwiasty dziób, śruby o dużej średnicy oraz płuczkę (srubber) do odsiarczania ropy. Jego nośność wynosi 241 960 dwt.
Jak informuje Fort Lauderdale’s Maritime Executive, armator pierwotnie złożył zamówienie w listopadzie 2019 r. na cztery takie statki, lecz w czerwcu 2021 r. rozszerzył je do sześciu. Zadanie zaprojektowania statków i zbudowania wiodącego statku tej klasy otrzymał Hudong Zhonghua. Stocznia ta przygotowała się do tego zlecenia kupując suchy dok od stoczni Changxing i wydłużając go do prawie 660 metrów. W ten sposób będzie mogła budować rocznie po sześć dużych kontenerowców. Portfel zamówień w 2021 r. Hudong Zhonghua wynosił 13 statków różnego typu, z czego sześć przekazał już zamawiającym. Obecnie backlog tej stoczni obejmuje budowę 19 dużych kontenerowców w terminie do 2025 r.
Śmiałe plany Evergreen
Wprowadzenie do eksploatacji Ever Alot jest częścią realizowanego przez Evergreen planu rozbudowy i modernizacji floty. Według danych firmy analitycznej Alphaliner, linia ta złożyła zamówienia na zakup kontenerowców o łącznej zdolności przewozu 607 402 TEU, co jest drugim – po MSC – portfelem zleceń. Oprócz bardzo dużych kontenerowców, Evergreen zamówił w 2021 r. w China State Shipbuilding Corp także zakup nowych dwudziestu czterech statków dowozowych (feedersów) o pojemności od 1 800 do 3 000 TEU. Wcześniej w południowokoreańskiej stoczni Samsumg złożył zamówienie na 20 kontenerowców o pojemności 15 000 TEU każdy. Według Evergreen, celem tych inwestycji jest stworzenie jednej z najmłodszych na świecie, najbardziej zaawansowanych technicznie i zrównoważonych flot kontenerowców.
Chińskie stocznie – o włos lepsze
W 2021 roku południowokoreańskie stocznie nie zdołały obronić przywództwa w światowej branży okrętowej, po trzech latach bycia liderem.Według brytyjskiej firmy analitycznej Clarkson Research Services, stocznie na świecie pozyskały w 2021 roku zamówienia na budowę 1 846 statków o wartości 45,73 miliona CGT (compensated gross tonnage – to miara uwzględniająca pojemność budowanych statków i pracochłonność). Stocznie z Chin znalazły się na szczycie, bowiem pozyskały kontrakty budowy 965 statków o wartości 22,8 mln CGT, czyli niemal połowę wszystkich. Natomiast stocznie południowokoreańskie wzbogaciły portfel zamówień w 2021 r. o 403 statki o wartości 17,35 mln CGT.
Łatwo wyliczyć, że na stocznie obu tych krajów przypadło ponad 74 proc. wszystkich zamówionych statków w ujęciu liczbowym i prawie 88 proc. – w ujęciu CGG. Clarkson objaśnia zmianę lidera tym w branży, że w związku z wysokimi stawkami frachtu morskiego w 2021 r. gwałtownie wzrosła liczba zamawianych statków, w tym kontenerowców. Prawdopodobnie stocznie chińskie miały większy potencjał do sprostania temu popytowi. W tej sytuacji koreańscy stoczniowcy skupili się budowie statków o wysokiej wartości dodanej, takich jak zbiornikowce LNG, bowiem to zapewnia uzyskanie lepszej rentowności. Już w 2021 r. realizacja zamówień głównie wysokowydajnych i ekologicznych statków przyczyniła się do tego, że ich zyski wzrosły rdr.
Niebo wyznacza pułap?
Rekordy wielkości kontenerowców były wielokrotnie bite w ostatnich latach. Od początku wieku ich możliwości przewozowe powiększyły się ponad trzykrotnie. Jeszcze w 2013 r. prym wiodły jednostki zabierające 16 000 TEU (klasy CMA CMG Marco Polo, zwodowanego w 2009 r.). Pojemność 20 000 TEU przekroczono po raz pierwszy w 2017 r. (OOCL Hong Kong – 21 413 TEU).