Magistrala E-30 stała się częścią korytarza Morze Północne – Bałtyk
10 stycznia Korytarz Kolei Towarowej Morze Północne — Bałtyk (RFC NS-B) został rozszerzony o linie kolejowe prowadzące do polsko — ukraińskiego przejścia granicznego Medyka oraz do belgijskich portów Gandawa i Brugia i holenderskiego Terneuzen.

Zgodnie z zapowiedzią Komisji Europejskiej w projekcie nowelizacji Dyrektywy Ten-T znalazło się rozszerzenie korytarza Morze Północne — Bałtyk o nowe linie w tym o magistralę E 30 przebiegającą przez największe miasta południowej Polski. Do korytarza dodano też linie prowadzące do kilku portów nad Morzem Północnym. Decyzję tę poparli zarządcy infrastruktury kolejowej z Belgii, Holandii i Polski. Włączenie linii do przejścia granicznego w Medyce do sieci TEN-T ma usprawnić transport ładunków między Europą Zachodnią, a krajami WNP i Azją. Jest to też istotna decyzja dla rozwoju transportu intermodalnego w południowej Polsce. Ponadto zapewni usprawnienie przewozów między korytarzami wschód — zachód a północ — południe.
Obecnie korytarz RFC NS-B obejmuje 9600 km linii kolejowych w tym 5253 linii głównych, do których zalicza się Rail Baltica i magistrala E 20. Korytarz zapewnia dostęp do 14 portów morskich (Antwerpia, Brugia, Rotterdam, Amsterdam, Wilhelmshaven, Bremerhaven, Hamburg, Riga, Ventspils, Lipawa, Paldiski, Muuga i Sillamäe) i łączy 8 państw. RFC NS-B jest także częścią Nowego Jedwabnego Szlaku gdyż obejmuje linie prowadzące do przejść granicznych BRześć — Terespol i Medyka — Mostiska.
Nowe korytarze transportowe są częścią propozycji przedstawionych przez Komisję Europejską w grudniu 2021 r. Nowelizacja Dyrektywy TEN-T ma przyspieszyć zmianę modalności w transporcie towarów z samochodów na bezemisyjną kolej. Propozycje dotyczą w szczególności takich kwestii jak infrastruktura dla paliw alternatywnych, cyfryzacji i rozwoju przewozów intermodalnych.
Czytaj też: Nowe korytarze transportowe i przyspieszenie inwestycji: KE zaprezentowała nowelizację Dyrektywy TEN-T