Wärtsilä dostarczy silniki na LNG do statków CMA CGM
Fińska firma Wärtsilä ponownie została wybrana przez francuskiego armatora CMA CGM jako dostawca silników z napędem LNG do 12 kontenerowców. Każdy statek wyposażony będzie w 5 dwunapędowych silników pomocniczych.

CMA CGM podpisała 2 kontrakty z Wärtsilä w ostatnich dwóch kwartałach 2021 r. a dostawy mają się zacząć jeszcze w br. Zamówienie dotyczy napędów dla 12 kontenerowców, z czego 6 o ładowności 13 tys. TEU zbuduje stocznia Hudong-Zhonghua Shipbuilding natomiast 6 statków klasy 15 tys. TEU zbuduje Jiangnan Shipyard. Dostawa silników rozpocznie się w 2022 r. a pierwsze statki, których dotyczy kontrakt będą zwodowane w trzecim kwartale 2023 r. Każdy statek wyposażony będzie w 5 silników pomocniczych Wärtsilä 34DF, co razem daje 60 jednostek napędowych.
Silniki wyprodukuje spóła joint venture Wärtsilä Nacos Platinum w Chinach. Będą wyposażone w zintegrowany system kontroli, system oczyszczania spalin, system zasilania gazem paliwowym i monitoring wydajności operacyjnej. Napęd ten stosuje najnowsze cyfrowe technologie wykorzystujące dane w czasie rzeczywistym pozwalające na optymalizację działania w różnych warunkach pogodowych.
Czyste paliwo
Napęd LNG pozwala na zmniejszenie o 99% emisji tlenków siarki, o 92% tlenków azotu a o 91% emisji pyłu zawieszonego PM10 w spalinach. Ponadto zaletą napędu na gaz ziemny jest możliwość wykorzystania w bioLNG lub syntetycznego metanu dzięki czemu możliwa będzie dekarbonizacja żeglugi. Zdaniem ekspertów jest to najbardziej perspektywiczna bezemisyjna technologia, która może być stosowana w transporcie morskim już dziś.
Czytaj także: Prace nad napędem alternatywnym w żegludze muszą przyspieszyć
Fiński producent zdobył wcześniej zamówienie na dostawę silników na LNG dla statków budowanych na zlecenie CMA CGM. Dotyczyło to 9 kontenerowców 23 tys. TEU, które już zwodowano i 5 jednostek 15 tys. TEU, z czego dostarczono już 2 statki.
— W CMA CGM jesteśmy zobowiązani do promowania zrównoważonego rozwoju we wszystkich naszych działaniach. Cieszymy się, że możemy współpracować z Wärtsilä, ponieważ mają podobny cel w zakresie dekarbonizacji i bardzo szeroki zakres rozwiązań do zaoferowania. Wybór dwupaliwowych silników gazowych zasilanych LNG dla naszych nowych statków jest częścią naszego zobowiązania do budowy przyszłości bezemisyjnej — skomentował Xavier Leclercq, wiceprezes CMA Ships.