Rosyjskie firmy będą wspólnie rozwijać potencjał obwodu kaliningradzkiego dla przewozów intermodalnych
Cztery duże rosyjskie firmy logistyczne połączyły siły, aby zorganizować nowe usługi intermodalne przez obwód kaliningradzki. Kluczowym celem wspólnej inicjatywy jest rozszerzenie i promocja potencjału tranzytowego rosyjskiej eksklawy dla kolejowych przewozów towarowych między Chinami a Unią Europejską.

UTLC ERA, Kolej Kaliningradzka, Port Kaliningradzki i Bałtycka Spółka Przeładunkowa podpisały memorandum o współpracy. Dokument dotyczy połączenia sił w celu zapewnienia stabilnego rozkładu deklarowanych pociągów kontenerowych oraz przyciągnięcia dodatkowego ruchu towarowego przez obwód kaliningradzki.
W związku z rosnącym zapotrzebowaniem na przewozy kontenerowe koleją między Chinami a Europą strony skoncentrują się na organizacji nowych usług multimodalnych z przejścia granicznego Dostyk/Altynkol do UE, głównie do Niemiec, przez Kolej Kaliningradzką z dalszymi przeładunkami na statki lub tylko usługi przewozu towarów koleją przez wspomniany region Rosji i przyległą infrastrukturę kolejową Polski. „Kierunek kaliningradzki rozwija się dziś w naszym kraju dynamicznie. I planujemy jego dalszy rozwój na kilka lat naprzód, zawierając to memorandum. W zakresie możliwości infrastrukturalnych – powiedział Siergiej Pawłow, pierwszy zastępca dyrektora generalnego Kolei Rosyjskich.
W ostatnim czasie obwód kaliningradzki stał się konkurencyjny dla klientów z Europy, Azji Południowej i Chin pod względem cen, technologii i czasu tranzytu. Usługi przez terytorium regionu mają duży potencjał wzrostu ze względu na możliwość wykorzystania zarówno infrastruktury lądowych przejść granicznych, jak i komunikacji multimodalnej przez porty. „Już w tym roku, zgodnie z naszymi prognozami, wolumen ładunków przewożonych przez UTLC ERA w kierunku Kaliningradu może przekroczyć 120 000 TEU” – skomentował Alexey Grom, dyrektor generalny UTLC ERA.
Czytaj również: Usunięcie wąskich gardeł na NJS „od zaraz” zwiększy przewozy o 20 proc.