Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Usunięcie wąskich gardeł na NJS „od zaraz” zwiększy przewozy o 20 proc.

W całym 2021 roku pomiędzy Europą a Chinami koleją zostaną przewiezione towary w ok. 1 mln TEU, czyli o ok. 20 proc. więcej niż w 2020 r. Ponad 80 proc. z nich obsłużą trzy koleje z Rosji, Białorusi i Kazachstanu, tworzące UTLC ERA.

fot. UTLC ERA

W szczególności tak wysoka dynamika jest pochodną szybkiego wzrostu przewozów kolejowych pomiędzy Europą a Chinami, stwierdza United Transport and Logistics Company – Eurasian Rail Alliance. Ma też związek „ze stabilną pozycją transportu kolejowego w okresie kryzysu”.

„W czasie pandemii potwierdziły się najlepsze cechy konkurencyjne transportu kolejowego, czyli m. in. niezawodność, regularność, przyjazność dla środowiska, szybkość dostaw, stabilność cen” – skomentował Aleksiej Grom, dyrektor generalny UTLC ERA. Wzrostom przewozów sprzyja odcinkowa poprawa infrastruktury. Np. na początku czerwca na granicy chińsko-kazachskiej otwarto nowy terminal przeładunkowy Dostyk TransTerminal (DTT) o docelowej przepustowości 700 tys. TEU.

Podstawowe dane statystyczne i prognozy

UTLC ERA podaje, że przewozy drobnicy w kontenerach między Europą a Azją szacuje się na ok. 24 mln TEU (nie podano, w którym roku). Jeżeli taki poziom zostanie osiągnięty także w 2021 r., to wszyscy przewoźnicy kolejowi na Nowym Jedwabnym Szlakiem będą mieli blisko 4,2 proc. udział w tych przewozach. Do połowy listopada 2021 r. koleje tworzące sojusz pośredniczyły w przewozach z Chin do Europy i odwrotnie 573 tys. TEU. Do końca br. planują przetransportować łącznie 675 tys. TEU, czyli o 23,4 proc.  więcej w porównaniu z 2020 r. (547 tys. TEU). 

Łączna wartość wszystkich towarów przewiezionych przez trzy koleje sojuszu w 2020 r. przekroczyła 31,5 mld USD. W tym roku będzie sięgać, według wstępnych szacunków, 45 mld USD, czyli będzie miała 5 proc. udział w wartości wymiany handlowej między Europą a Chinami. Głównymi towarami transportowanymi ze Wschodu na Zachód są: elektronika, produkty inżynieryjne i części zamienne do samochodów. W tym roku lista ta została uzupełniona przez coraz większe wolumeny tworzyw sztucznych, drewna, tekstyliów, optyki, wyrobów gumowych, a także dóbr luksusowych. 

Jaki potencjał?

W opinii dyrektora generalnego UTLC ERA, sojusz wdrożył szereg korzystnych zmian organizacyjnych. Jednym z kierunków rozwoju jest cyfryzacja usług. W listopadzie UTLC ERA wdrożyła testową wysyłkę pustych platform montażowych z wykorzystaniem tylko cyfrowego, zunifikowanego listu przewozowego. Pociąg przejechał trasę Brześć – Dostyk / Ałtynkol. Ten pilotażowy projekt był pierwszym krokiem w kierunku przejścia na elektroniczny format tranzytowego listu przewozowego dla transportu towarów zarówno przez terytoria państw członkowskich EAEU (Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej), jak i w dłuższej perspektywie – na całej trasie Chiny – Europa – Chiny.

Sojusz oferuje specjalne stawki za zwrot pustych kontenerów, co może być traktowane jako rodzaj inwestycji w przyszły wzrost wolumenu przewozów ze Wschodu na Zachód. Kolejnym punktem wzrostu może być również transport produktów spożywczych z krajów europejskich. Projekt transportu towarów objętych sankcjami przez terytorium Federacji Rosyjskiej z wykorzystaniem elektronicznych plomb nawigacyjnych został uruchomiony w marcu 2020 r.

„Dużo podmiotów wykorzystuje technologie, które zaczęliśmy stosować w odniesieniu do długości i obłożenia pociągów, podwójnych operacji towarowych na infrastrukturze granicznej, co może znacznie skrócić czas transportu” – powiedział Grom. 

Jak dodał, zmiany te obejmują też rozwój dodatkowych kierunków połączeń, czyli dywersyfikacji przepływów ładunków. Ma to „zapewnić wystarczający margines bezpieczeństwa dla wzrostu wolumenu przewozów”. Sojusz skupia obecnie wysiłki na zwiększeniu prędkości pociągów i na poszerzeniu wąskich gardeł na przejściach granicznych. Ważna jest także dywersyfikacja kierunków przepływów towarowych. 

„Nie chciałbym nadszarpnąć zaufania firm, które wysyłają towary koleją, ale podkreślam znaczenie skoordynowanej pracy wszystkich uczestników ruchu. Zarówno na torach 1520 mm, jak i na sąsiednich odcinkach 1435 mm (…) Gdybyśmy dzisiaj posiadali wszystkie niezbędne zdolności przepustowe na granicy europejskiej i chińsko-kazachskiej, to łączna ilość przewożonych kontenerów mogłaby być o 20 proc. większa” – podkreślił Grom podczas spotkania prasowego z europejskimi mediami po Europejskim Szczycie Jedwabnego Szlaku, jaki odbył się w ub. tygodniu w Amsterdamie. 

Patrz też: Chińscy operatorzy na NJS będą dotowani centralnie także w 2022 roku

Promocja usług rosyjskich

Podczas konferencji podkreślano, jak UTLC ERA – począwszy od 2018 roku – rozwija alternatywną trasę NJS przez Kaliningrad. W tym roku, według prognoz sojuszu, może zostać nią przewiezione 120 tys. TEU. Grom podkreśla, że korytarz tranzytowy przez Kaliningrad zapewnia dostęp do wielu krajów europejskich: Europy Północnej, Skandynawii, Wielkiej Brytanii oraz… do krajów Europy Południowo-Wschodniej – Węgier, Czech, Słowacji itp. 

Według Groma, z wykorzystaniem korytarza kaliningradzkiego UTLC ERA wysyłała już towary w kontenerach do USA. Powiedział też, że trasa ta ogólnie stała się konkurencyjna dla klientów z Europy, Azji Południowej i Chin pod względem cen, technologii i czasu tranzytu. Nie podał jednak konkretów. A zgodnie z podpisanym pomiędzy UTLC ERA, Koleją Kaliningradzką i portami morskimi Obwodu Kaliningradzkiego 8 grudnia  memorandum o współpracy organizacji przewozów kontenerowych na trasie Chiny – Europa – Chiny, zakłada się gwarantowane przyjęcie zgłoszonych pociągów kontenerowych i terminową realizację wszystkich operacji ładunkowych. Powinno to zapewnić w 2022 r. przepływ przez region co najmniej 190 tys. TEU.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close