Partnerzy portalu

UE potrzebny jest plan działań dla transgranicznych przewozów intermodalnych

Przy okazji prezentacji propozycji nowelizacji Dyrektywy TEN-T Komisja Europejska zaproponowała Plan Działań na rzecz długodystansowych, transgranicznych pasażerskich połączeń kolejowych. UIRR uważa, że podobny plan powinien zostać opracowany dla przewozów towarowych.

Plan Działań
fot. Pixabay

14 grudnia KE przedstawiła propozycje legislacyjne planowanej nowelizacji Dyrektywy TEN-T. Wprowadzono nową definicję korytarzy transportowych, określono nowe korytarze, w tym istotne dla polskiej branży transportowej magistralę E 30 czy korytarz Bałtyk – Morze Czarne.

Czytaj też: Nowe korytarze transportowe i przyspieszenie inwestycji: KE zaprezentowała nowelizację Dyrektywy TEN-T

Międzynarodowa Unia Kombinowanych Przewozów Drogowo – Kolejowych zwraca uwagę na fakt, że transport intermodalny napotyka na takie same bariery w rozwoju jak międzynarodowe koleje pasażerskie. W „Planie działań” wskazano na kilka problemów, które dotyczą transgranicznych kolei pasażerskich: niewykorzystywanie pełnego potencjału infrastruktury kolejowej, brak możliwości oferowania usług intermodalnych o satysfakcjonującej jakości, brak maszynistów i wykwalifikowanej kadry na kolei, wysokie i zróżnicowane stawki dostępu do infrastruktury oraz uprzywilejowanie innych gałęzi transportu w zakresie kosztów i regulacji. 

UIRR zwraca uwagę, że problemy te dotyczą również przewozów towarowych. Transport intermodalny nie może w pełni rozwinąć się na szlakach międzynarodowych z powodu wolnego tempa wdrażania zasad interoperacyjności przez państwa członkowskie. Pociągi intermodalne często obwarowane są dodatkowymi opłatami z powodu długości, masy i wymogów skrajni. Kosztów takich nie ponoszą przewoźnicy samochodowi. 

Problemy na granicach

Organizacja branżowa krytykuje zawarte w „Planie działań” propozycje dotyczące optymalnego zarządzania przepustowością linii kolejowych. Zdaniem UIRR takie regulacje powinny brać pod uwagę zarówno potrzeby kolei pasażerskiej jak i towarowej. W chwili obecnej przewozy transgraniczne często mają mniejszy priorytet przy ustalaniu rozkładów jazdy niż połączenia krajowe. Jest to poważne utrudnienie dla transportu intermodalnego. Ponadto organizacja zwraca uwagę na potrzeby inwestycji taborowych branży przewozów kombinowanych.

UIRR apeluje o uzupełnienie propozycji legislacyjnych o plan działań analogiczny do dokumentu przygotowanego dla przewozów pasażerskich. Jest to szczególnie istotne dla branży intermodalnej, gdyż 9 na 10 przewozów kombinowanych w Europie ma charakter transgraniczny. Z tego powodu problemy jakie występują przy przekraczaniu granic szczególnie mocno odbijają się na transporcie intermodalnym.

— Optymalne zarządzanie przepustowością powinno opierać się na społeczno-ekonomicznej metodzie analizy kosztów i korzyści zaproponowanej w niedawno opublikowanym wniosku Komisji w sprawie zmiany Dyrektywy TEN-T. Infrastruktura kolejowa jest wyjątkowo przystosowana do przewozu ciężkich ładunków, takich jak 740-metrowe pociągi towarowe o masie 2000 ton, które powinny być lepiej wykorzystywane dla społeczeństwa, klimatu, ochrony środowiska i gospodarki — skomentował Ralf-Charley Schultze, przewodniczący UIRR.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close