Ruszył pociąg Islamabad — Teheran — Stambuł
Po wielu zapowiedziach i kilkukrotnym przesuwaniu terminu startu, we wtorek 21 grudnia wyruszył pociąg Islamabad — Teheran — Stambuł. Uruchomienie tego połączenia możliwe było po wybudowaniu w 2009 r. linii kolejowej łączącej Iran z Pakistanem, jednak przez ostatnie 10 lat szlak ten nie był wykorzystywany.

Jak dotąd trasę między Turcją a Pakistanem pokonało zaledwie 8 pociągów, a przejazdy te odbyły się w latach 2009 — 2011. Zapowiedzi ponownego uruchomienia pociągu towarowego łączącego 3 kraje Azji Południowo – Zachodniej były składane wiele razy w ciągu ostatnich 10 lat. Korytarz Islamabad — Teheran — Stambuł zainaugurowano w 2009 r. kiedy oddano do użytku linię kolejową Zahedan – Bam przy granicy irańsko — pakistańskiej, gdzie zlokalizowano terminal przeładunkowy na styku linii o rozstawie 1435 i 1,676 mm. Jednak w poprzednich latach nie udało się zorganizować regularnych pociągów towarowych na tym korytarzu.
We wtorkowej uroczystości inaugurującej nowe połączenie brali udział przedstawiciele rządów Pakistanu i Iranu, a także ambasadorowie Turcji, Tadżykistanu i Kazachstanu. Pociąg przejedzie łącznie 6560 km z czego 1990 km w Pakistanie, 2570 km w Iranie, a 2 tys. km w Turcji. Przejazd całej trasy potrwa 15 dni, jednak w przyszłości czas ten może być skrócony do 12 dni. Pociąg ma wzmocnić wymianę handlową między trzema krajami. Obecnie ładunki na tej trasie transportowane są samochodami. Uruchomienie nowego korytarza intermodalnego pozwoli przenieść część tego transportu na kolej.
Sankcje
Jednym z powodów opóźnienia w inauguracji tego połączenia były amerykańskie sankcje na Iran, które stwarzają sporo utrudnień administracyjnych dla spedytorów. Innym problemem był przez lata brak zainteresowania operatorów logistycznych korzystaniem z tej usługi. Sytuacja zmieniła się w ubiegłym roku, kiedy wysokie stawki frachtu morskiego i lotniczego sprawiły, że część spedytorów zaczęła szukać alternatywnych środków transportu. Nie wiadomo jednak, czy uda się zorganizować na tym korytarzu regularną usługę kolejową, gdyż nie ma pewności, czy znajdzie się odpowiednio duży wolumen ładunków uzasadniający uruchamianie takich pociągów.
Inauguracja pociągu ma jednak duże znaczenie polityczne. Jak stwierdził Azam Khan Swati, pakistański minister kolejnictwa inicjatywa ta wzmacnia współpracę trzech państw i przyczynia się do stabilności i pokoju w regionie. Pakistan chce rozwijać transport intermodalny, ale przeszkodą w tych planach jest obecnie zły stan infrastruktury kolejowej.
Czytaj też: Turcja, Iran i Pakistan podjęły działania w kierunku uruchomienia Korytarza Południowego