Maersk kupuje specjalistę ds. rozwiązań logistyki kontraktowej
Duńska grupa A.P. Moller – Maersk osiągnęła porozumienie w sprawie przejęcia LF Logistics, firmy z siedzibą w Hongkongu zajmującej się logistyką kontraktową. Oferuje ona m.in. usługi premium w modelu omnichannel fulfillment, czyli pełnej obsługi logistycznej handlu elektronicznego włącznie z transportem lądowym, w regionie Azji i Pacyfiku.

Informacja ta potwierdza tezę, że rekordowej wielkości zyski operacyjne spółek żeglugi kontenerowej skłaniają je do strategicznych inwestycji. Zarazem informacja o akwizycji potwierdza krążące plotki, że Maersk stara się kupić dużą firmę logistyczną, ponieważ zdywersyfikuje działalności i realizuje strategię bezpośredniego kontaktu z spedytorami, by móc oferować w pełni kompleksową usługę od drzwi do drzwi.
Czytaj też: Linie żeglugowe idą na zakupy
„Przejęcie LF Logistics jest ważnym i naprawdę strategicznym kamieniem milowym na naszej drodze do zostania globalnym integratorem logistyki kontenerowej” – potwierdził Soren Skou, dyrektor generalny Maersk.
LF Logistics
Spółka LF Logistics została założona w 1999 roku. Obecnie jej właścicielami są grupy Li & Fung (78,3 proc.) i Temasek Holdings (21,7 proc.), ale działa odrębnie od nich. LF Logistics dostarcza zintegrowane rozwiązania logistyczne klientom w regionie Azji i Pacyfiku. Zatrudnia 10 000 osób i ma 223 magazyny i centra realizacji zamówień w 14 krajach, o łącznej powierzchni 2,7 mln m kw. Spółka jest zorganizowana w dwu jednostkach biznesowych: In-Country Logistics (ICL) i Global Freight Management (GFM).
W 2020 r. LF Logistics odnotowała przychody w wysokości 1,3 mld USD i skorygowaną EBITDA ok. 235 mln USD. Działalność ICL wygenerowała przychód w wysokości ok. 850 mln USD i skorygowaną EBITDA – ok. 230 mln USD. Oczekuje się, że w całym roku 2021 ICL odnotuje przychody ok. 1 mld USD iEBITDA ok. 250 mln USD.
Baza do ekspansji
Przedstawiciele Maersk twierdzą, że LF Logistics – ze swoją „znaczącą obecnością w regionie Azji i Pacyfiku oraz wiodącymi w branży możliwościami realizacji zamówień” – wpisuje się w strategiczny zamiar wspierania potrzeb klientów Maersk w zakresie łańcucha dostaw, „od początku do końca jako zaufany partner”.
A ponieważ LF Logistics specjalizuje się w rozwiązaniach dystrybucyjnych B2B i B2C w handlu detalicznym, hurtowym i e-commerce, daje to kupcowi silną bazę do ekspansji nie tylko w regionie Azji i Pacyfiku, ale na całym świecie. „Dzięki tej akwizycji zwiększymy naszą ofertę magazynowania i dystrybucji oraz odpowiemy na szybko rosnące potrzeby klientów w zakresie logistyki kontraktowej” – oświadczył Vincent Clerc, dyrektor generalny Ocean & Logistics w Maersk. Nowy zakup sprawi, że Maersk będzie miał na całym świecie 549 magazynów, o łącznej powierzchni 9,5 mln m kw.
Dodatkowy bonus
Analitycy oceniają, że negocjując transakcję przejęcia LF Logistics, Maersk nawiązał strategiczne partnerstwo z grupą Li & Fung (rok założenia – 1906), chińską prywatną grupą specjalizującą się w pełnej organizacji zaopatrzenia na skalę globalną. Jest ona zarazem głównym udziałowcem Grupy Fung, holdingu logistycznego.
„Zdajemy sobie sprawę, że aby LF Logistics był światowym liderem w branży, ogromne znaczenie ma osiągnięcie skali. Maersk zapewnia idealne dopasowanie dla naszych pracowników i naszych klientów. Ma znaczącą obecność na całym świecie i wykorzysta bazę talentów LF Logistics oraz platformę operacyjną w całej Azji, aby rozwinąć swoją ofertę logistyczną i realizacyjną na całym świecie” – powiedział Joseph Phi, dyrektor generalny Li & Fung i dyrektor generalny LF Logistics.