Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Gdańsk awansował w rankingu największych portów kontenerowych UE

Gdańsk awansował z 14. na 13. miejsce na liście największych portów kontenerowych w Unii Europejskiej w 2020 r. Pierwsza trójka pozostaje bez zmian: Rotterdam, Antwerpia i Hamburg. 

Rok 2020 w transporcie morskim pozostawał pod silnym wpływem pandemii, która najpierw na wiosnę spowodowała spadek przeładunków kontenerów, ale w drugiej połowie roku porty odrobiły straty. Na liście 15 największych portów kontenerowych, przygotowanej przez prof. Theo Nottebooma z Centrum Żeglugi i Logistyki Lądowej zaszły niewielkie przetasowania. Gdańsk z wynikiem 1,92 mln TEU awansował na 13 miejsce. Większe zmiany pozycji zanotowały porty Gioia Tauro we Włoszech, który z wynikiem 3,19 awansował z miejsca 13. na 8., belgijski Zeebrugge który przeładował 1,8 mln TEU i poprawił swoje miejsce w rankingu z 17. na 14., a także portugalski Sines, który osiągnął pracę przeładunkową 1,6 mln TEU i z 19. miejsca awansował na 15.

Rok 2021 może przynieść większe przetasowania. W pierwszych trzech kwartałach największe wzrosty przeładunków zanotowały LeHavre/Rouen (+49%), Barcelona (+30,5%) i Zeebrugge (+25%), który depcze po piętach Gdańskowi i może w tym roku wyprzedzić polski port w rankingu. Ogólnie w 2021 r. największe wzrosty przeładunków odnotują porty zajmujące dolną połowę tabeli rankingowej.

Ciekawie jednak wygląda porównanie wyników przeładunkowych w 2007 r. z 2020 r. Liderami dynamiki wzrostów są Port Gdańsk i Sines, w których przypadku możemy mówić nie tyle o poprawie zajmowanej pozycji lecz o awansie do pierwszej ligi europejskich portów. Dynamika wzrostów przeładunków wyniosła 1885,6% w przypadku Gdańska i 972,2% Sines. Dzięki temu porty te zmieniły swoją funkcję z małego, lokalnego ośrodka obsługującego żeglugę short sea, na znaczące huby transportu morskiego, z obsługą serwisów oceanicznych. W przypadku Gdańska awans ten wynika z faktu, że 1 października 2007 uruchomiono głębokowodny terminal DCT.

Warto też wspomnieć dość wysoką dynamikę rozwoju przeładunków kontenerów w Porcie Pireus, która w okresie 2007 — 2020 wyniosła 296%. Widać, że współpraca z chińskim COSCO, które w 2016 r. przejęło większość udziałów w greckim porcie sprawiła, że stał się jednym z kluczowych hubów na Nowym Jedwabnym Szlaku i przyczółkiem do chińskiej ekspansji w Europie Południowo — Wschodniej. Planowane w ramach inicjatywy Pas i Droga inwestycje w infrastrukturę portową oraz linie kolejowe łączące Pireus z krajami bałkańskimi mogą w najbliższych latach być impulsem do dalszego rozwoju greckiego portu.

Czytaj też: Autorski ranking IntermodalNews.pl Top-15 portów kontenerowych w Europie

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close