Partnerzy portalu

MI: Nie ma zagrożenia dla kolei towarowej na granicy polsko-białoruskiej

Jak dotąd przewoźnicy kolejowi uruchamiający pociągi przez granicę polsko — białoruską nie zgłosili informacji o zagrożeniach bezpieczeństwa przewozów w związku z kryzysem migracyjnym na granicy. O zawieszenie połączeń apelował niedawno Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce.

granicy
fot. Cargotor

W połowie listopada ZZMKP wysłał pismo adresowane do zarządów  PKP Cargo, PKP PLK i Ministerstwa Infrastruktury o wstrzymanie ruchu pociągów przez polsko – białoruską granicę. W związku z pojawieniem się dużej liczby osób, które próbowały nielegalnie przekroczyć granice, zdaniem związku doszło do zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Wg ZZMKP najniebezpieczniejsza sytuacja wystąpiła w Kuźnicy Białostockiej, gdzie zamknięto drogowe przejście graniczne, ale utrzymano ruch kolejowy. Wg informacji PKP PLK jak dotąd nie stwierdzono większego zagrożenia dla bezpieczeństwa pracowników kolei na granicy.

Czytaj też: Związek Zawodowy Maszynistów chce wstrzymania ruchu kolejowego przez przejście w Kuźnicy Białostockiej

— PKP PLK SA nie otrzymała dotychczas od kontrahentów operujących na kolejowych przejściach granicznych z Białorusią informacji o zagrożeniu bezpieczeństwa przewozów oraz o zagrożeniu dla drużyn trakcyjnych pociągów przekraczających granicę z Białorusią — poinformował Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

PKP Polskie Linie Kolejowe SA współpracują na poziomie centralnym w zależności od rodzaju zdarzenia i sytuacji kryzysowej z różnymi służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo w tym Zespołem Monitorowania Zagrożeń Ministerstwa Infrastruktury, Rządowym Centrum Bezpieczeństw, strażą graniczną, czy policją. 

Relokacja funkcjonariuszy SOK

Ponadto, jak informuje ministerstwo, Straż Ochrony Kolei kontroluje sytuację na obszarze kolejowym w obrębie przejść granicznych z Białorusią, poprzez m.in. wzmocnione monitorowanie pociągów towarowych przekraczających granicę. W reakcji na kryzysową sytuację dokonano dyslokacji funkcjonariuszy SOK na obszarze kolejowym w strefie przejść granicznych Polski z Białorusią.

— W obrębie przejścia granicznego w Kuźnicy Białostockiej od 12 października 2021 r. realizowane są stałe patrole SOK oraz wykorzystywany jest pojazd mobilnego centrum monitoringu. Do działań na terenie przygranicznym kierowani są funkcjonariusze SOK z terenu całego kraju. Ponadto, w przypadku wystąpienia nadzwyczajnych sytuacji, SOK utrzymuje stałą gotowość do niezwłocznego przemieszczenia funkcjonariuszy w rejon przygraniczny — skomentował Szymon Huptyś. 

Na razie nie podjęto decyzji o wstrzymaniu ruchu kolejowego przez granicę, co leży w kompetencjach Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Jeśli zajdzie taka potrzeba, uruchomiony zostanie Kolejowy System Zarządzania Kryzysowego. Dla pociągów, które w tym momencie będą w drodze do przejść granicznych wspólnie z przewoźnikami, zostaną wyznaczone stacje zatrzymania przy granicy.

Aleksander Łukaszenko zapowiadał, że w reakcji na nałożone na Białoruś sankcje wstrzyma ruch pociągów eksportowych z Unii Europejskiej do Chin. Jednak w wykazie sankcji odwetowych przedstawionych przez władze Białorusi w poniedziałek 6 grudnia nie znalazło się wstrzymanie ruchu kolejowego na Nowym Jedwabnym Szlaku. Zdaniem ekspertów taki krok jest mało prawdopodobny, gdyż NJS jest projektem geopolitycznym o dużym znaczeniu strategicznym dla Chin a także Rosji, a Białoruś jest od tych krajów zależna gospodarczo. 

Czytaj też: Dzięki inicjatywie przedsiębiorców Polska staje się hubem logistycznym Europy

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close