Suchy port w Zajączkowie Tczewskim ruszy za cztery lata
Rozpoczęły się prace projektowe i przygotowawcze budowy ICY Tczew. Obecny harmonogram zakłada oddanie obiektu do użytku w roku 2025 – mówi Robert Krzemiński, Project Managerem PCC Intermodal SA odpowiedzialnym za projekt budowy Suchego Portu w Tczewie.
Czy wstępne prace budowy suchego portu w Zajączkowie Tczewskim minęły punkt krytyczny?
Przy realizacji tego typu inwestycji mamy wiele kamieni milowych i równie dużo punktów krytycznych, ale mogę powiedzieć, że posuwamy się do przodu zgodnie z przyjętym harmonogramem. Obecnie trwają prace projektowe – realizowane przez katowickie biuro projektowe Project 1 – które powinny zakończyć się w połowie roku 2022 uzyskaniem pozwolenia na budowę. Na tej podstawie będziemy wnioskować o wsparcie realizacji inwestycji ze środków unijnych.
Ostateczny harmonogram prac jest tym samym uzależniony od czasu ogłoszenia naboru wniosków przez CUPT oraz zakończenia odpowiednich konkursów. Mam nadzieję, że przed końcem 2022 roku będziemy mogli zaprezentować kompletny projekt z potwierdzonymi źródłami finansowania oraz detalicznym harmonogramem realizacji inwestycji.
Jaki jest zatem realny plan otwarcia terminala?
Według stanu obecnego zakładamy, że obiekt zostanie oddany do użytku w 2025 roku. Pierwsze kontenery powinny pojawić się na terenie ICY Tczew pod koniec 2025 roku, natomiast regularne połączenia kolejowe pomiędzy naszym terminalem i terminalami morskimi Gdańska i Gdyni – w ramach tzw. Port Shuttle Service (PSS) – powinny ruszyć z początkiem roku 2026. Pierwszy etap inwestycji zapewni zdolność przeładunkową ICY na poziomie około 500 tys. TEU rocznie. Zakończenie całego procesu inwestycyjnego planowane jest na lata 2029/2030, przy zdolnościach operacyjnych ICY przekraczających 1 mln TEU rocznie.
Czy coś zmieniło się w projekcie inwestycji, w porównaniu z wersją zaprezentowaną publicznie w maju 2019 r.?
Idea funkcjonowania na zapleczu portów Gdańska i Gdyni nowoczesnego centrum konsolidacyjno-dystrybucyjnego jest stała i niezmienna od lat. Taki obiekt jest niezbędny zarówno z regionalnego punktu widzenia, jak i pod potrzeby rozwoju przewozów w korytarzu Bałtyk-Adriatyk. Wiemy też, że nasi partnerzy z Dalekiego Wschodu również z niecierpliwością czekają na uruchomienie tej inwestycji.
Suchy Port w Zajączkowie Tczewskim (ICY) umożliwi łatwy i efektywny dostęp do terminali morskich w portach Gdańska i Gdyni, a docelowo także Elbląga. Regularne, 750 metrowej długości pociągi kursujące Port Shuttle Service pomiędzy portami i ICY będą zdecydowanie lepiej i efektywniej wykorzystywać przepustowość linii kolejowych, tak aby rosnące wolumeny kontenerowe mogły docierać do/z portu sprawnie, bezpiecznie i z poszanowaniem środowiska naturalnego. Planujemy, że obiekt będzie w pełni zautomatyzowany i stanie się wizytówką i bramą logistyczną Pomorza.
Terminal będziecie obsługiwać tylko transport kolejowy?
To nie będzie zwyczajny terminal. ICY to „suchy port”, to centrum kompleksowej obsługi celnej i logistycznej. Przeładunki kolejowe planujemy realizować w oparciu o dwie grupy 750 metrowych torów terminalowych obsługiwanych przez 10 w pełni zautomatyzowanych, suwnic kolejowych.
Ze względu na swoje unikalne położenie ICY Tczew będzie obsługiwał głównie ruch kolejowy – do/z portów oraz do/z terminali lądowych. Jednak zakładamy także partnerską współpracę z przewoźnikami drogowymi i przeniesienie ruchu drogowego z trójmiejskiej obwodnicy na PSS. Obie bramy : kolejowa i drogowa będą zautomatyzowane i wyposażone w inteligentne systemy OCR. Na terenie ICY Tczew znajdą się także depoty armatorskie oraz profesjonalny przyportowy terminal chemiczny.
Model funkcjonowania ICY ma odniesienia w świecie i się sprawdza?
Oczywiście że tak. Jesteśmy pionierami w naszym kraju, ale nie odkrywamy Ameryki, choć m.in. z ekspertami amerykańskiej firmy Moffat&Nichol przeprowadziliśmy gruntowną analizę i optymalizację procesów operacyjnych ICY, w zakresie funkcjonowania układu torowego, placów składowych i bramy.
Koordynacja dostaw do/z portów w oparciu o nowoczesne i efektywne rozwiązania zapleczowe jest coraz bardziej doceniana zarówno w Stanach, jak i w Europie – szczególnie teraz w okresie pandemicznym, gdy zaburzone i pozrywane zostały tradycyjne łańcuchy dostaw, porty cierpią na chroniczny brak miejsca i kongestie.
Bez „suchego portu” na zapleczu portów Gdańska i Gdyni nie mamy ani co marzyć o Polsce jako hubie logistycznym Europy, ani co dyskutować o przeniesieniu ładunków z dróg na tory i ograniczeniu emisji CO2 w ramach polityki zrównoważonego rozwoju.
Potencjalni interesariusze są zapewne zainteresowani szybkim otwarciem terminala, ale czy na tym etapie nie wystąpiły problemy w realizacji projektu ze strony zewnętrznej?
ICY Tczew to największy lądowy obiekt przeładunkowy jaki kiedykolwiek powstał w Polsce. Zabezpieczenie ponad 60 ha terenu inwestycyjnego, przeprowadzenie badań geologicznych i środowiskowych, uzyskanie niezbędnych pozwoleń zajęło nam kilka ładnych lat. Ale ponieważ nie jest to projekt „na chwilę’, to trudno było cokolwiek przyspieszać.
Na wstępie zakładaliśmy, że ICY Tczew powinno powstać jako inwestycja publiczno-prywatna przy możliwie maksymalnym wykorzystaniu środków unijnych z programu CEF. Niestety, nasz pomysł nie spotkał się wówczas z oczekiwanym przez nas wsparciem i zainteresowaniem. Obecnie bardzo wiele różnych podmiotów jest zainteresowanych zarówno samą inwestycją jak i możliwością współuczestniczenia w jej realizacji, co utwierdza nas w przekonaniu, że niezwłocznie po ukończeniu prac projektowych powinniśmy przystąpić do etapu wykonawczego. Prowadzone przez nas rozmowy z partnerami i klientami jednoznacznie pokazują, że grono entuzjastów i potencjalnych użytkowników ICY jest zdecydowanie większe niż grono sceptyków i wiecznych malkontentów.
Dla wszystkich jest już chyba jasne, że nowoczesny i efektywny „suchy port” zlokalizowany w bliskim sąsiedztwie terminali morskich jest dzisiaj koniecznością a nie fantasmagorią, stąd już nikt nas dzisiaj nie pyta „czy”, tylko „kiedy” ICY otworzy swoje bramy.
Jaka będzie infrastruktura ICY?
Intermodal Container Yard w Zajączkowie Tczewskim to 65 hektarowe centrum logistyczno-dystrybucyjne, które będzie wyposażone m.in. w:
- przeładunkowe tory kolejowe o wymiarach 10 x 750 m,
- tory bocznicowe.
- halę naprawczą do przeglądów, konserwacji i napraw wagonów i lokomotyw,
- strefę przed bramą i parking dla samochodów ciężarowych.
- zautomatyzowane, samoobsługowe stanowiska dla kierowców,
- 5 pasów drogowych wjazdowych i wyjazdowych,
- system OCR na bramach kolejowych i drogowych,
- kolejowy skaner RTG pod potrzeby Izby Celno Skarbowej dla lepszego sprawowania kontroli celnej,
- nowoczesny system komunikacji i zarządzania poszczególnymi sekcjami obiektu,
- Urząd Celny z pełnym zakresem usług celnych,
- magazyn celny o powierzchni 20 000 metrów kwadratowych,
- depot kontenerowy z warsztatami naprawczymi,
- myjnię kontenerów i tank-kontenerów,
- powierzchnie biurowe do wynajęcia,
- hostel i strefę gastronomiczna dla kierowców ciężarówek, lokomotyw, pracowników i gości.