Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Port Szczecin: ruszają kolejne prace w rejonie Kanału Dębickiego

W porcie Szczecin rozpoczynają się kolejne prace związane z modernizacją infrastruktury portowej w rejonie Kanału Dębickiego. Inwestycja otworzy nowe możliwości biznesowe w porcie i regionie. 

Dębickiego
fot. ZMPSiŚ

Obecnie port Szczecin obsługuje statki o znużeniu 9,15 m i z ładunkiem do 30 tys t. Dzięki inwestycjom Zarządu Morskich Portów Szczecin — Świnoujście obejmujących pogłębienie Kanału Dębickiego (do 12,5 m), jego poszerzenie (do 200 m), przebudowę nabrzeży i budowę nowych nabrzeży Duńskiego i Norweskiego, a także realizowanemu równolegle przez Urząd Morski w Szczecinie pogłębieniu toru wodnego do Szczecina będą mogły zawijać statki o znużeniu 11 m, w tym masowce o nośności 40 tys t. i kontenerowce o pojemności 1800 TEU.

Obsługiwanie statków z większym ładunkiem otworzy port na nowe możliwości i zmniejszy wpływ transportu morskiego na środowisko. Pogłębienie i poszerzenie Kanału Dębickiego zwiększy też bezpieczeństwo żeglugi, a na nabrzeżach statki będą mogły cumować po obu stronach tego akwenu jednocześnie.

— Rozwój portu jest jednym z najważniejszych elementów strategii gospodarczej województwa zachodniopomorskiego. Widzimy jak realizowane są inwestycje, które są komplementarne do projektów Urzędu Morskiego. Symboliczne znaczenie mają nazwy nabrzeży przy Kanale Dębickim: Czeskie, Słowackie, Duńskie i Norweskie. Wskazują one że port chce łączyć Europę Północną i Południową. Dzięki realizowanym inwestycję mamy szansę wykorzystać potencjał portu Szczecin — powiedział Zbigniew Bogucki, wojewoda zachodniopomorski, podczas konferencji prasowej.

Zaawansowanie projektu

Jak poinformował przedstawiciel wykonawcy, stan zaawansowania prac wynosi 23% zakresu rzeczowego i 10% zakresu finansowego. Obecnie trwa przebudowa nabrzeży Czeskiego i Słowackiego oraz umocnienie brzegów po wschodniej części Kanału Dębickiego, co jest pierwszym etapem budowy nabrzeży Duńskiego. Realizowana jest też przebudowa pola odkładu na Ostrowiu Grabowskim i budowa nowego pola na Ostrowie Mieleńskim. Na budowanym nabrzeżu norweskim wykonawca zakończył prace kafarowe, a w grudniu maja się zacząć prace żelbetowe. Poza tymi zadaniami prowadzona jest też modernizacja infrastruktury elektroenergetycznej, teletechnicznej, sieci wodociągowej i kanalizacji deszczowej. 

— Mam olbrzymią satysfakcję, że ta inwestycja jest realizowana. Żeby w pełni wykorzystać możliwości jakie się otwierają równolegle prowadzone są też inwestycje w zakresie infrastruktury kolejowej i drogowej. Pomimo utrudnień spowodowanych pandemią i trudnościami na rynku pracy dajemy sobie radę. Nie wyobrażam sobie sytuacji, że port Szczecin nie będzie mógł obsługiwać statków o nośności 45 tys. DWT. To jest ważne dla polskiej gospodarki morskiej. W dalszej perspektywie liczę na modernizację Odrzańskiej Drogi Wodnej, która otworzy nowe perspektywy dla polskich przedsiębiorstw — powiedział Kazimierz Drzazga, wiceprezes ds. infrastruktury ZMPSiŚ. 

Projekt „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” jest współfinansowany ze środków z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to 343,1 mln złotych. Inwestorem projektu jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, wykonawcą sopocka firma NDI, a nadzór nad projektem pełni SWECO. Zakończenie prac zaplanowano na 2023 r.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close