Port Szczecin: ruszają kolejne prace w rejonie Kanału Dębickiego
W porcie Szczecin rozpoczynają się kolejne prace związane z modernizacją infrastruktury portowej w rejonie Kanału Dębickiego. Inwestycja otworzy nowe możliwości biznesowe w porcie i regionie.
Obecnie port Szczecin obsługuje statki o znużeniu 9,15 m i z ładunkiem do 30 tys t. Dzięki inwestycjom Zarządu Morskich Portów Szczecin — Świnoujście obejmujących pogłębienie Kanału Dębickiego (do 12,5 m), jego poszerzenie (do 200 m), przebudowę nabrzeży i budowę nowych nabrzeży Duńskiego i Norweskiego, a także realizowanemu równolegle przez Urząd Morski w Szczecinie pogłębieniu toru wodnego do Szczecina będą mogły zawijać statki o znużeniu 11 m, w tym masowce o nośności 40 tys t. i kontenerowce o pojemności 1800 TEU.
Obsługiwanie statków z większym ładunkiem otworzy port na nowe możliwości i zmniejszy wpływ transportu morskiego na środowisko. Pogłębienie i poszerzenie Kanału Dębickiego zwiększy też bezpieczeństwo żeglugi, a na nabrzeżach statki będą mogły cumować po obu stronach tego akwenu jednocześnie.
— Rozwój portu jest jednym z najważniejszych elementów strategii gospodarczej województwa zachodniopomorskiego. Widzimy jak realizowane są inwestycje, które są komplementarne do projektów Urzędu Morskiego. Symboliczne znaczenie mają nazwy nabrzeży przy Kanale Dębickim: Czeskie, Słowackie, Duńskie i Norweskie. Wskazują one że port chce łączyć Europę Północną i Południową. Dzięki realizowanym inwestycję mamy szansę wykorzystać potencjał portu Szczecin — powiedział Zbigniew Bogucki, wojewoda zachodniopomorski, podczas konferencji prasowej.
Zaawansowanie projektu
Jak poinformował przedstawiciel wykonawcy, stan zaawansowania prac wynosi 23% zakresu rzeczowego i 10% zakresu finansowego. Obecnie trwa przebudowa nabrzeży Czeskiego i Słowackiego oraz umocnienie brzegów po wschodniej części Kanału Dębickiego, co jest pierwszym etapem budowy nabrzeży Duńskiego. Realizowana jest też przebudowa pola odkładu na Ostrowiu Grabowskim i budowa nowego pola na Ostrowie Mieleńskim. Na budowanym nabrzeżu norweskim wykonawca zakończył prace kafarowe, a w grudniu maja się zacząć prace żelbetowe. Poza tymi zadaniami prowadzona jest też modernizacja infrastruktury elektroenergetycznej, teletechnicznej, sieci wodociągowej i kanalizacji deszczowej.
— Mam olbrzymią satysfakcję, że ta inwestycja jest realizowana. Żeby w pełni wykorzystać możliwości jakie się otwierają równolegle prowadzone są też inwestycje w zakresie infrastruktury kolejowej i drogowej. Pomimo utrudnień spowodowanych pandemią i trudnościami na rynku pracy dajemy sobie radę. Nie wyobrażam sobie sytuacji, że port Szczecin nie będzie mógł obsługiwać statków o nośności 45 tys. DWT. To jest ważne dla polskiej gospodarki morskiej. W dalszej perspektywie liczę na modernizację Odrzańskiej Drogi Wodnej, która otworzy nowe perspektywy dla polskich przedsiębiorstw — powiedział Kazimierz Drzazga, wiceprezes ds. infrastruktury ZMPSiŚ.
Projekt „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” jest współfinansowany ze środków z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to 343,1 mln złotych. Inwestorem projektu jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, wykonawcą sopocka firma NDI, a nadzór nad projektem pełni SWECO. Zakończenie prac zaplanowano na 2023 r.