Port Szczecin: Pogłębianie toru i modernizacja Kanału Dębickiego na półmetku
W porcie Szczecin trwa realizacja projektu modernizacji Kanału Dębickiego, powiązanego z pogłębieniem toru wodnego Świnoujście — Szczecin. Dzięki inwestycjom port będzie mógł przyjmować większe statki i podwoi ilość obsługiwanych ładunków. Zwiększą się także możliwości przeładunków kontenerów w tamtejszym terminalu.

„Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” to jedna z najważniejszych inwestycji Zarządu Morskich Portów Szczecin — Świnoujście realizowana równolegle do modernizacji infrastruktury kolejowej w rejonie portu przez PKP PLK i pogłębieniem toru wodnego. Przebudowa Kanału Dębickiego obejmie jego poszerzenie (do 200 m) i pogłębienie (do 12,5 m), modernizację 1000 m nabrzeży Czeskiego i Słowackiego oraz budowę nowych nabrzeży Norweskiego i Duńskiego o długości 1080 m, a także wykonanie zabezpieczenia basenu portowego przed zamuleniem akwenu. Zmodernizowana zostanie infrastruktura techniczna w bezpośrednim sąsiedztwie nabrzeży, zlikwidowana zostanie istniejąca rampa ro-ro w południowej części nabrzeża Fińskiego i wybudowana nowa rampa ro-ro w narożniku nabrzeża Czeskiego i nab. Spółdzielczego.
Po zakończeniu inwestycji Port Szczecin będzie mógł przyjmować masowce o nośności 40 tys. t i kontenerowce o pojemności 1800 TEU. Pogłębienie Kanału umożliwi bezpieczną nawigację dużych statków morskich o zanurzeniu do 11,0 m. Dzięki inwestycji port Szczecin otworzy się także na obsługę ruchu śródlądowego.
— Jesteśmy na półmetku tworzenia nowej jakości w Porcie Szczecin, który będzie nie tylko portem morskim, ale też będzie obejmował nowy port śródlądowy, który chcemy stworzyć w oparciu o nowe tereny, które zostaną zostaną udostępnione na Ostrowiu Grabowskim. To jest 150 ha, które będzie przeznaczone na normalną pracę portu, taką jaka dziś funkcjonuje w wielu krajach Europy i Świata. Będzie to połączenie portu morskiego z rzecznym. Szczecin otworzy się na drogi śródlądowe i mam tu na myśli nie tylko Odrzańską Drogę Wodną, która jestem przekonany powstanie, kiedy będą zgromadzone środki finansowe na jej realizację. Mam bowiem nadzieję, że ładunki będą mogły płynąć z naszego portu rzekami również do Niemiec — powiedział podczas konferencji prasowej Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin Świnoujście.

Obecnie na nabrzeżach Czeskim i Słowackim wykonawca – sopocka grupa NDI osadza w gruncie gigantyczne rury stalowe, które wzmocnią te przebudowywane nabrzeża. Docelowo zostanie zamontowanych aż 9600 ton rur o przekroju fi 914 i 813. Każda z nich ma długość od 18 do 21 metrów.
Poprawa konkurencyjności portu
Inwestycja pozwoli na skrócenie odległości przewozu morskiego zboża i kontenerów na skutek zmian na obszarze Bałtyku tras kursowania dużych statków zbożowców i kontenerowców, co w połączeniu z możliwością przyjmowania większych statków przyczyni się do obniżenia jednostkowych kosztów przewozu transportem morskim. Ograniczeniu ulegnie również czas przewozu morskiego, a przez to zmniejszą się koszty ponoszone przez załadowców, co zwiększy efektywność wymiany handlowej prowadzonej przez port Szczecin. Poprawa dostępności transportowej podwyższy pozycję konkurencyjną portu Szczecin na Bałtyku.
— Port dla Szczecina jest jak serce. To jest portowe miasto. Ostatnie lata przyniosły dużą ofensywę inwestycyjną na Pomorzu Zachodnim obejmującą nie tylko Szczecin, ale też Świnoujście, gdzie w terminalu gazowym powstaje trzeci zbiornik i prowadzone są inwestycje kolejowe oraz drogowe. Modernizacja Kanału Dębickiego w Porcie Szczecin to inwestycja za 340 mln zł z czego połowę pokrywają środki krajowe a połowę unijne i już widzimy pierwsze efekty inwestycji w postaci nowego Nabrzeża Spółdzielczego. Port Szczecin długo czekał na pogłębienie toru wodnego. Dzisiaj 12,5 m staje się rzeczywistością — powiedział Zbigniew Bogucki, wojewoda zachodniopomorski.
Projekt „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” jest współfinansowany ze środków z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to 343,1 mln złotych. Inwestorem projektu jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA , wykonawcą sopocka firma NDI, a nadzór nad projektem pełni SWECO. Zakończenie prac zaplanowano na 2023 r.
