Partnerzy portalu

Port Szczecin: Pogłębianie toru i modernizacja Kanału Dębickiego na półmetku

W porcie Szczecin trwa realizacja projektu modernizacji Kanału Dębickiego, powiązanego z pogłębieniem toru wodnego Świnoujście — Szczecin. Dzięki inwestycjom port będzie mógł przyjmować większe statki i podwoi ilość obsługiwanych ładunków. Zwiększą się także możliwości przeładunków kontenerów w tamtejszym terminalu.  

Kanału Dębickiego
fot. ŁK

„Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” to jedna z najważniejszych inwestycji Zarządu Morskich Portów Szczecin — Świnoujście realizowana równolegle do modernizacji infrastruktury kolejowej w rejonie portu przez PKP PLK i pogłębieniem toru wodnego. Przebudowa Kanału Dębickiego obejmie jego poszerzenie (do 200 m) i pogłębienie (do 12,5 m), modernizację 1000 m nabrzeży Czeskiego i Słowackiego oraz budowę nowych nabrzeży Norweskiego i Duńskiego o długości 1080 m, a także wykonanie zabezpieczenia basenu portowego przed zamuleniem akwenu. Zmodernizowana zostanie infrastruktura techniczna w bezpośrednim sąsiedztwie nabrzeży, zlikwidowana zostanie istniejąca rampa ro-ro w południowej części nabrzeża Fińskiego i wybudowana nowa rampa ro-ro w narożniku nabrzeża Czeskiego i nab. Spółdzielczego.

Po zakończeniu inwestycji Port Szczecin będzie mógł przyjmować masowce o nośności 40 tys. t i kontenerowce o pojemności 1800 TEU. Pogłębienie Kanału umożliwi bezpieczną nawigację dużych statków morskich o zanurzeniu do 11,0 m. Dzięki inwestycji port Szczecin otworzy się także na obsługę ruchu śródlądowego.

— Jesteśmy na półmetku tworzenia nowej jakości w Porcie Szczecin, który będzie nie tylko portem morskim, ale też będzie obejmował nowy port śródlądowy, który chcemy stworzyć w oparciu o nowe tereny, które zostaną zostaną udostępnione na Ostrowiu Grabowskim. To jest 150 ha, które będzie przeznaczone na normalną pracę portu, taką jaka dziś funkcjonuje w wielu krajach Europy i Świata. Będzie to połączenie portu morskiego z rzecznym. Szczecin otworzy się na drogi śródlądowe i mam tu na myśli nie tylko Odrzańską Drogę Wodną, która jestem przekonany powstanie, kiedy będą zgromadzone środki finansowe na jej realizację. Mam bowiem nadzieję, że ładunki będą mogły płynąć z naszego portu rzekami również do Niemiec — powiedział podczas konferencji prasowej Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin Świnoujście. 

fot. ŁK

Obecnie na nabrzeżach Czeskim i Słowackim wykonawca – sopocka grupa NDI osadza w gruncie gigantyczne rury stalowe, które wzmocnią te przebudowywane nabrzeża. Docelowo zostanie zamontowanych aż 9600 ton rur o przekroju fi 914 i 813. Każda z nich ma długość od 18 do 21 metrów.

Poprawa konkurencyjności portu

Inwestycja pozwoli na skrócenie odległości przewozu morskiego zboża i kontenerów na skutek zmian na obszarze Bałtyku tras kursowania dużych statków zbożowców i kontenerowców, co w połączeniu z możliwością przyjmowania większych statków przyczyni się do obniżenia jednostkowych kosztów przewozu transportem morskim. Ograniczeniu ulegnie również czas przewozu morskiego, a przez to zmniejszą się koszty ponoszone przez załadowców, co zwiększy efektywność wymiany handlowej prowadzonej przez port Szczecin. Poprawa dostępności transportowej podwyższy pozycję konkurencyjną portu Szczecin na Bałtyku.

— Port dla Szczecina jest jak serce. To jest portowe miasto. Ostatnie lata przyniosły dużą ofensywę inwestycyjną na Pomorzu Zachodnim obejmującą nie tylko Szczecin, ale też Świnoujście, gdzie w terminalu gazowym powstaje trzeci zbiornik i prowadzone są inwestycje kolejowe oraz drogowe. Modernizacja Kanału Dębickiego w Porcie Szczecin to inwestycja za 340 mln zł z czego połowę pokrywają środki krajowe a połowę unijne i już widzimy pierwsze efekty inwestycji w postaci nowego Nabrzeża Spółdzielczego. Port Szczecin długo czekał na pogłębienie toru wodnego. Dzisiaj 12,5 m staje się rzeczywistością — powiedział Zbigniew Bogucki, wojewoda zachodniopomorski. 

Projekt „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” jest współfinansowany ze środków z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to 343,1 mln złotych. Inwestorem projektu jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA , wykonawcą sopocka firma NDI, a nadzór nad projektem pełni SWECO. Zakończenie prac zaplanowano na 2023 r.

fot. ŁK

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close