Rząd Korei Płd. chce sprywatyzować HMM
Rząd Korei Południowe zapowiedział, że planuje prywatyzację grupy HMM (Hyundai Merchant Marine), ósmego największego przewoźnika oceanicznego na świecie. Sprzedaż firmy ma nastąpić w 2022 r.

Od kilku miesięcy w mediach branżowych pojawiały się opinie, że władze koreańskie będą chciały sprywatyzować armatora. Koreańskie Ministerstwo ds. Oceanów i Rybołówstwa potwierdziły te plany 23 listopada. Finalizacja sprzedaży spółki planowana jest w pierwszym kwartale przyszłego roku. Kupującym ma być jeden z dużych koreańskich konglomeratów przemysłowych. Zagraniczne podmioty nie będą dopuszczone do transakcji. — Mapa drogowa obejmuje sprzedaż HMM na dużą skalę, a także plany konwersji obligacji na akcje — zapowiedział wiceminister Eom Ki-doo.
Koreański Bank Rozwoju kupił grupę HMM w 2016 roku kiedy armator tem miał wysokie zadłużenie i problemy finansowe. Od ubiegłego roku jednak rentowność przewoźników oceanicznych znacząco wzrosła dzięki rekordowo wysokim stawkom frachtu morskiego. Pozwoliło do grupie HMM osiągnąć stabilizację finansową, w związku z czym rząd Korei postanowił sprywatyzować spółkę. Obecnie bank oraz państwowa firma Korea Ocean Business Corporation posiadają 40% udziałów w tej firmie, a po konwersji obligacji na akcje udział ten wzrośnie do 70%. Na sprzedaż wystawione prawdopodobnie będzie 50% plus jedna akcja, gdyż znalezienie kupca na 70% udziałów w tej ogromnej firmie może być trudne.
HMM przeprowadziła plan naprawczy, który objął m.in. odmłodzenie floty kontenerowców. Nowe, większe statki pozwalają obniżyć koszty operacyjne. W ubiegłym roku armator odebrał 7 jednostek o pojemności 23964 TEU, które w momencie zwodowania były największymi kontenerowcami na świecie oraz 5 które mogą zabrać 23820 TEU. Udział tego armatora w globalnej flocie kontenerowej wynosi 3,3%.
Czytaj też: „HMM ALGECIRAS” największy kontenerowiec świata w dziewiczym rejsie zawinął do Hamburga
Na dzień 30 września zadłużenie HMM wynosiło 348 mln dolarów USA. Natomiast zysk netto w trzecim kwartale wyniósł 2 miliardy dolarów, co oznacza, że firma nie będzie miała problemów ze spłatą długu przed prywatyzacją.
Wcześniej rząd Korei sprywatyzował inne przedsiębiorstwa z branży morskiej, które były nacjonalizowane w celu wsparcia finansowego i restrukturyzacji. W 2019 sprzedano stocznię Daewoo Shipping & Marine Engineering Hyundaiowi a w br. sprywatyzowano kilka mniejszych stoczni.