Terminal Chryzanów – alternatywa dla Małaszewicz
Zlokalizowany na Nowym Jedwabnym Szlaku terminal w Chryzanowie, to jeden z najbardziej rozwiniętych technologicznie terminali na wschodzie Polski i stanowić może bardzo istotną alternatywę dla Małaszewicz. Terminal, którego właścicielem i operatorem jest Andrex Logistics Sp. z o.o., już obsługuje regularne połączenia z Chin na Nowym Jedwabnym Szlaku.

Dobowa zdolność przeładunkowa terminalu wynosi 6 par pociągów. – Proszę sobie wyobrazić, że ostatni pociąg z chińskiej prowincji Xi’an do Francji, dotarł do nas o 7:30. Tego samego dnia skład był już rozładowany na placu, po kontrolach – fitosanitarnej oraz celnej, i był gotowy do załadunku. Przewoźnik był mile zaskoczony, że udało się tego dokonać w tak krótkim czasie. Jestem przekonany, że dzisiaj każdy pociąg kontenerowy relacji euroazjatyckiej, który wjedzie na Terminal Chryzanów zostanie przeładowany i będzie gotowy do wyjazdu w ciągu 24 godzin – zapewnia Łukasz Konończuk, członek zarządu Andrex Logistics Sp. z o.o.
Terminal dysponuje nowoczesną suwnicą, optymalnym układem torowym, a front przeładunkowy oraz infrastruktura kolejowa pomiędzy stacjami i bocznicą terminala pozwala na przeładunek pociągów z i do Chin bez konieczności dzielenia składów. Niedawno PKP PLK zakończyła remont linii kolejowej prowadzącej do bocznicy terminala, co pozwala na przejazd dłuższych składów, z większym naciskiem na oś i z większą prędkością. Nie dziwi więc, że terminal jest już wykorzystywany do regularnych połączeń na Nowym Jedwabnym Szlaku. Pozwala ominąć zatory i kongestie w Małaszewiczach będąc geograficznie bardzo blisko, więc operatorzy nie muszą poszukiwać rozwiązań innych od tych stosowanych obecnie.
– Na terminalu Andrex Logistics w Chryzanowie rozpoczęliśmy obsługę regularnych pociągów, które z prowincji Xi’an w Chinach przez przejście graniczne w Siemianówce docierają do Francji – wyjaśnia Łukasz Konończuk. We wrześniu przeładowano jeden, a w październiku trzy testowe składy. W pierwszej połowie listopada Spółka obsłużyła już 7 składów regularnych. Bez żadnych problemów czy opóźnień. – W grudniu planujemy kilkanaście par pociągów, a w styczniu będziemy już mówić o serwisie codziennym dla tego połączenia. Prowadzimy też wiele rozmów i konsultacji z innymi Klientami i zapraszamy wszystkich zainteresowanych – zachęca członek zarządu Andrex Logistics Sp. z o.o.
Organizatorem połączenia na całej trasie jest firma FORWARDIS, operator intermodalny z francuskiej grupy SNCF. W całym projekcie jest zaangażowanych wiele innych aktywnych podmiotów na Nowym Jedwabnym Szlaku (np.TransContainer czy Captrian). – Jesteśmy dumni, że wspólnie z tak istotnymi Partnerami otworzyliśmy granicę w Siemianówce dla regularnego ruchu kolejowego z Chin. Pociąg w 21 dni przejeżdża z Xi’an do Paryża, a jestem przekonany, że na swoim odcinku odpowiedzialności będziemy w stanie wkrótce zaoferować skrócenie skonsolidowanego transit time – zapewnia Łukasz Konończuk. FORWARDIS na swoich mediach społecznościowych podkreśla, że Andrex Logistics Sp. z o.o. była istotnym elementem w projektowaniu pełnego łańcucha wartości door-to-door na dystansie aż 10 000 km (przewóz kolejowy, alokacja kontenerów, pierwsza i ostatnia mila, przeładunek i handling na granicach, kontrole celne, śledzenie trasy, itp.).

Dlaczego zatem na terminalu w Chryzanowie pociągi nie są przeładowywane przez cały czas? Łukasz Konończuk ocenia, że ostatnim, ale bardzo istotnym wyzwaniem dla przejścia granicznego w Siemianówce jest brak odpowiedniej kontroli sanitarnej.
– W niektórych składach z kontenerami z Chin znajdują się pojedyncze towary, które muszą być poddane kontroli sanitarnej. Aby móc oferować usługi na najwyższym możliwym poziomie, oprócz nowoczesnej infrastruktury przeładunkowej muszą być zapewnione odpowiednie, terminowe i powtarzalne warunki kontroli granicznej przewożonych towarów. Od 3 lat zwracamy uwagę na ten problem, szczególnie w kontekście rosnącej kongestii na sąsiednim przejściu granicznym w Małaszewiczach oraz możliwości jej istotnego i natychmiastowego rozładowania z wykorzystaniem gotowej i w pełni operacyjnej infrastruktury naszego terminala w Chryzanowie. W mojej opinii zwiększenie możliwości obsługi ruchu kontenerowego na przejściu granicznym w Siemianówce jako najbardziej oczywistej alternatywy dla zatłoczonych Małaszewicz, leży w interesie nie tylko uczestników rynku, ale jest wręcz racją stanu na poziomie gospodarki sektorowej i krajowej. Jest istotnym elementem utrzymania wiodącej roli Polski jako hubu transportowego Nowego Jedwabnego Szlaku. My jesteśmy gotowi. Nasze zaplecze infrastrukturalne i wykwalifikowana kadra podołają każdemu wyzwaniu. Mamy też istotne rezerwy rozbudowy już zainstalowanych zdolności przeładunkowych, jeśli popyt na tym rynku będzie się utrzymywał, więc możemy reagować – zapewnia członek zarządu Andrex Logistics.
To dobre informacje, bo konkurencja nie śpi. Rozpoczęto kilka istotnych inwestycji, otwarto nowe drogi, które omijają Polskę w łańcuchu kolejowym Nowego Jedwabnego Szlaku. Stąd konieczność pozytywnych ruchów zwiększających i dywersyfikujących możliwości operacyjne polskich, kolejowych przejść granicznych.
Andrex Logistics już pracuje nad rozwiązaniem. W połowie sierpnia Główny Inspektorat Sanitarny złożył wnioski do Komisji Europejskiej w sprawie ustanowienia punktu kontroli sanitarnej (BCP) na przejściu w Siemianówce. – To wspólny wysiłek i my jako Andrex Logistics robimy wszystko co jest w naszej mocy, żeby pomóc odpowiednim organom. Część wymaganych przez KE instalacji została zamontowana na terminalu w Chryzanowie (np. mroźnia i chłodnia, hala do kontrolowanego rozładunku kontenerów) i udostępniona służbom – podkreśla Łukasz Konończuk.
1 grudnia terminal otrzyma status miejsca wyznaczonego do kontroli celnych, które będą prowadzone w obrębie terminala 24 godziny na dobę przez delegowanych funkcjonariuszy. To bardzo dobra wiadomość dla Spółki i jej klientów. Chciałbym podziękować funkcjonariuszom KAS z Białegostoku i Siemianówki za ich profesjonalizm w przeprowadzeniu tego procesu. Jest to kolejna przesłanka do ustanowienia punktu kontroli sanitarnej. Mamy zatem nadzieję, że pełna operacyjność przejścia będzie ustanowiona przez odpowiednie organy jeszcze w tym roku. W zakresie kontroli sanitarnej, KE zgodnie z prawem ma 90 dni na rozpatrzenie wniosku GIS. Obecnie czekamy na informacje w tej sprawie. Myślę, że jesteśmy coraz bliżej. Jako terminal wykonaliśmy kawał dobrej roboty – wskazuje członek zarządu Andrex Logistics Sp. z o.o.