Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Terminal Chryzanów – alternatywa dla Małaszewicz

Zlokalizowany na Nowym Jedwabnym Szlaku terminal w Chryzanowie, to jeden z najbardziej rozwiniętych technologicznie terminali na wschodzie Polski i stanowić może bardzo istotną alternatywę dla Małaszewicz. Terminal, którego właścicielem i operatorem jest Andrex Logistics Sp. z o.o., już obsługuje regularne połączenia z Chin na Nowym Jedwabnym Szlaku.

Andrex

Dobowa zdolność przeładunkowa terminalu wynosi 6 par pociągów. – Proszę sobie wyobrazić, że ostatni pociąg z chińskiej prowincji Xi’an do Francji, dotarł do nas o 7:30. Tego samego dnia skład był już rozładowany na placu, po kontrolach – fitosanitarnej oraz celnej, i był gotowy do załadunku. Przewoźnik był mile zaskoczony, że udało się tego dokonać w tak krótkim czasie. Jestem przekonany, że dzisiaj każdy pociąg kontenerowy relacji euroazjatyckiej, który wjedzie na Terminal Chryzanów zostanie przeładowany i będzie gotowy do wyjazdu w ciągu 24 godzin – zapewnia Łukasz Konończuk, członek zarządu Andrex Logistics Sp. z o.o.

Terminal dysponuje nowoczesną suwnicą, optymalnym układem torowym, a front przeładunkowy oraz infrastruktura kolejowa pomiędzy stacjami i bocznicą terminala pozwala na przeładunek pociągów z i do Chin bez konieczności dzielenia składów. Niedawno PKP PLK zakończyła remont linii kolejowej prowadzącej do bocznicy terminala, co pozwala na przejazd dłuższych składów, z większym naciskiem na oś i z większą prędkością. Nie dziwi więc, że terminal jest już wykorzystywany do regularnych połączeń na Nowym Jedwabnym Szlaku. Pozwala ominąć zatory i kongestie w Małaszewiczach będąc geograficznie bardzo blisko, więc operatorzy nie muszą poszukiwać rozwiązań innych od tych stosowanych obecnie. 

– Na terminalu Andrex Logistics w Chryzanowie rozpoczęliśmy obsługę regularnych pociągów, które z prowincji Xi’an w Chinach przez przejście graniczne w Siemianówce docierają do Francji – wyjaśnia Łukasz Konończuk. We wrześniu przeładowano jeden, a w październiku trzy testowe składy. W pierwszej połowie listopada Spółka obsłużyła już 7 składów regularnych. Bez żadnych problemów czy opóźnień. – W grudniu planujemy kilkanaście par pociągów, a w styczniu będziemy już mówić o serwisie codziennym dla tego połączenia. Prowadzimy też wiele rozmów i konsultacji z innymi Klientami i zapraszamy wszystkich zainteresowanych – zachęca członek zarządu Andrex Logistics Sp. z o.o. 

Organizatorem połączenia na całej trasie jest firma FORWARDIS, operator intermodalny z francuskiej grupy SNCF. W całym projekcie jest zaangażowanych wiele innych aktywnych podmiotów na Nowym Jedwabnym Szlaku (np.TransContainer czy Captrian). – Jesteśmy dumni, że wspólnie z tak istotnymi Partnerami otworzyliśmy granicę w Siemianówce dla regularnego ruchu kolejowego z Chin. Pociąg w 21 dni przejeżdża z Xi’an do Paryża, a jestem przekonany, że na swoim odcinku odpowiedzialności będziemy w stanie wkrótce zaoferować skrócenie skonsolidowanego transit time – zapewnia Łukasz Konończuk. FORWARDIS na swoich mediach społecznościowych podkreśla, że Andrex Logistics Sp. z o.o. była istotnym elementem w projektowaniu pełnego łańcucha wartości door-to-door na dystansie aż 10 000 km (przewóz kolejowy, alokacja kontenerów, pierwsza i ostatnia mila, przeładunek i handling na granicach, kontrole celne, śledzenie trasy, itp.).

Dlaczego zatem na terminalu w Chryzanowie pociągi nie są przeładowywane przez cały czas? Łukasz Konończuk ocenia, że ostatnim, ale bardzo istotnym wyzwaniem dla przejścia granicznego w Siemianówce jest brak odpowiedniej kontroli sanitarnej.

– W niektórych składach z kontenerami z Chin znajdują się pojedyncze towary, które muszą być poddane kontroli sanitarnej. Aby móc oferować usługi na najwyższym możliwym poziomie, oprócz nowoczesnej infrastruktury przeładunkowej muszą być zapewnione odpowiednie, terminowe i powtarzalne warunki kontroli granicznej przewożonych towarów. Od 3 lat zwracamy uwagę na ten problem, szczególnie w kontekście rosnącej kongestii na sąsiednim przejściu granicznym w Małaszewiczach oraz możliwości jej istotnego i natychmiastowego rozładowania z wykorzystaniem gotowej i w pełni operacyjnej infrastruktury naszego terminala w Chryzanowie. W mojej opinii zwiększenie możliwości obsługi ruchu kontenerowego na przejściu granicznym w Siemianówce jako najbardziej oczywistej alternatywy dla zatłoczonych Małaszewicz, leży w interesie nie tylko uczestników rynku, ale jest wręcz racją stanu na poziomie gospodarki sektorowej i krajowej. Jest istotnym elementem utrzymania wiodącej roli Polski jako hubu transportowego Nowego Jedwabnego Szlaku. My jesteśmy gotowi. Nasze zaplecze infrastrukturalne i wykwalifikowana kadra podołają każdemu wyzwaniu. Mamy też istotne rezerwy rozbudowy już zainstalowanych zdolności przeładunkowych, jeśli popyt na tym rynku będzie się utrzymywał, więc możemy reagować – zapewnia członek zarządu Andrex Logistics. 

To dobre informacje, bo konkurencja nie śpi. Rozpoczęto kilka istotnych inwestycji, otwarto nowe drogi, które omijają Polskę w łańcuchu kolejowym Nowego Jedwabnego Szlaku. Stąd konieczność pozytywnych ruchów zwiększających i dywersyfikujących możliwości operacyjne polskich, kolejowych przejść granicznych. 

Andrex Logistics już pracuje nad rozwiązaniem. W połowie sierpnia Główny Inspektorat Sanitarny złożył wnioski do Komisji Europejskiej w sprawie ustanowienia punktu kontroli sanitarnej (BCP) na przejściu w Siemianówce. – To wspólny wysiłek i my jako Andrex Logistics robimy wszystko co jest w naszej mocy, żeby pomóc odpowiednim organom. Część wymaganych przez KE instalacji została zamontowana na terminalu w Chryzanowie (np. mroźnia i chłodnia, hala do kontrolowanego rozładunku kontenerów) i udostępniona służbom – podkreśla Łukasz Konończuk. 

1 grudnia terminal otrzyma status miejsca wyznaczonego do kontroli celnych, które będą prowadzone w obrębie terminala 24 godziny na dobę przez delegowanych funkcjonariuszy. To bardzo dobra wiadomość dla Spółki i jej klientów. Chciałbym podziękować funkcjonariuszom KAS z Białegostoku i Siemianówki za ich profesjonalizm w przeprowadzeniu tego procesu.  Jest to kolejna przesłanka do ustanowienia punktu kontroli sanitarnej. Mamy zatem nadzieję, że pełna operacyjność przejścia będzie ustanowiona przez odpowiednie organy jeszcze w tym roku. W zakresie kontroli sanitarnej, KE zgodnie z prawem ma 90 dni na rozpatrzenie wniosku GIS. Obecnie czekamy na informacje w tej sprawie. Myślę, że jesteśmy coraz bliżej. Jako terminal wykonaliśmy kawał dobrej roboty – wskazuje członek zarządu Andrex Logistics Sp. z o.o. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close