Branża logistyczna zgłosiła uwagi do Planu Awaryjnego dla Transportu UE
Komisja Europejska zakończyła konsultacje publiczne „Planu Awaryjnego dla Transportu” którego celem jest przygotowanie procedur reagowania na kryzysowe sytuacje aby zapewnić ciągłość łańcuchów dostaw. Plan opierać się ma na doświadczeniach branży logistycznej zdobytych podczas pandemii covid-19.

Po wybuchu pandemii w 2019 pojawiło się wiele problemów w funkcjonowaniu branży transportowej w Europie. Komisja Europejska chce wyciągnąć wnioski z doświadczeń przedsiębiorców i administracji publicznej aby przygotować Plan Awaryjny, który będzie formą podręcznika opisującego jak zapewnić sprawne funkcjonowanie łańcuchów dostaw w sytuacjach kryzysowych. W konsultacjach publicznych planu wzięło udział 76 podmiotów: organizacji branżowych oraz przedsiębiorstw.
Ze zgłoszonych uwag wynika, że branża transportowa napotkała w 2020 r. na kilka trudności. Początkowo sporo zamieszania spowodowały obowiązki testów na obecność koronawirusa i kwarantanna kierowców samochodów ciężarowych. Dużym utrudnieniem był fakt, że poszczególne kraje inaczej definiowały zakres dóbr i usług będących wyjątkami od wprowadzonych restrykcji. W związku z pandemią wprowadzono szereg dodatkowych obowiązkowych zaświadczeń i dokumentów, różniących się w poszczególnych krajach. Ogromne problemy spowodowała jednostronna decyzja Francji o zamknięciu granicy z Wielką Brytanią.
Czytaj też: Problemy transportowców po zamknięciu granicy francusko — brytyjskiej
Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska zgłosił postulat zniesienia wymogów dotyczących testowania, kwarantanny i wszelkich dodatkowych certyfikatów, formularzy i dokumentów dla kierowców zawodowych. „ Jesteśmy głęboko przekonani, że wszystkie obecnie wymagane dokumenty są aż nadto wystarczające.” — napisano w stanowisku TLP.
Organizacja ta uważa również, że wszystkie specjalne przepisy regulujące w czasie pandemii przepisy takie jak odstępstwa od przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku powinny zostać ujednolicone w Unii Europejskiej. Natomiast priorytetem powinno być zapewnienie sprawnego przekraczania granic. Europejskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych zwróciło podczas konsultacji Planu Awaryjnego uwagę na konieczność zapewnienia odpowiedniej przestrzeni parkingowej i miejsc do odpoczynku kierowców.
Zielone Pasy
Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) postuluje wprowadzenie tzw. „Zielonych Pasów” na granicach dla ciężarówek w oparciu o zasady i procedury, które zapobiegają dodatkowemu zatrzymywaniu pojazdów na wszystkich granicach. IRU chce też wprowadzenia scentralizowanego centrum informacji o pokryciu wewnętrznych granic UE w oparciu o system nawigacji satelitarnej Galileo. Zdaniem IRU kierowcy zawodowi powinni zostać uznani za „niezbędnych pracowników” i mieć zapewnione pierwszeństwo do testów i szczepień, podobnie jak np. pracownicy ochrony zdrowia. Podobne postulaty zgłosiła Europejska Organizacja Portów Morskich, która zwróciła uwagę, że w czasie pandemii udało się utrzymać operacje przeładunkowe w terminalach.
— Będąc w pełni sprawnymi, elastycznymi i szybko dostosowując się do okoliczności, porty europejskie przyczyniły się do odporności łańcuchów dostaw z korzyścią dla obywateli Europy i całej gospodarki europejskiej. Pokazuje to, że obecne modele zarządzania portami europejskimi, w ramach których port może proaktywnie opracowywać strategie i określać własne zarządzanie kryzysowe, stanowią solidną podstawę w sytuacjach, w których kluczowa rola portów wysuwa się na pierwszy plan — napisano w stanowisku ESPO.