Problemy transportowców po zamknięciu granicy francusko — brytyjskiej
W zawiązku z wykryciem nowej mutacji koronawirusa w Wielkiej Brytanii Francja podjęła decyzję o całkowitym wstrzymaniu ruchu samochodów ciężarowych między tymi krajami co spowodowało duże problemy transportowców. Przeciw tej decyzji protestuje branża.

Francuski rząd o zamknięciu granic poinformował 21 grudnia w godzinach porannych. Wstrzymano ruch wychodzący z brytyjskiego portu Dover i zamknięto Eurotunel dla ciężarówek. Ruch pociągów przewożących kontenery odbywa się normalnie.
Brytyjskie media informują o gigantycznych korkach na przejściach granicznych. Handlowcy obawiają się, że żywność która nie zostanie dostarczona do Wielkiej Brytanii na czas się zepsuje. W związku z zagrożeniem epidemicznym w poniedziałek zbiera się sztab kryzysowy brytyjskiego rządu.
Przedstawiciele branży transportowej obawiają się, że decyzja władz francuskich może doprowadzić do katastrofy humanitarnej, gdyż setki kierowców znalazło się na granicy bez noclegu i żywności. Organizacje branżowe apelują o udzielenie wsparcia pracownikom.
— Od rana jesteśmy w kontakcie z Komisją Europejską w tej sprawie. Dodatkowo, nasza organizacja jako jedyna przejęła się konsekwencjami decyzji francuskich władz i zaapelowała do Premiera Mateusza Morawieckiego o pilną interwencję dyplomatyczną w celu umożliwienia kierowcom zawodowym powrotu do swoich domów. W naszej opinii utrzymanie takiego stanu rzeczy doprowadzi do katastrofy humanitarnej, gdyż uwięzieni bez jakiegokolwiek ostrzeżenia kierowcy zawodowi zostali pozostawieni bez pomocy — komentuje Związek Pracodawców Transport Logistyka Polska.
Przygotowania do brexitu
Z powodu obaw o możliwe komplikacje po zakończeniu okresu przejściowego i wejściu w życie tzw. „twardego brexitu” czyli wprowadzenia relacji handlowych między Wielką Brytanią a Unią Europejską na zasadach WHO część spedytorów już od kilku miesięcy przenosi przewożone ładunki na szlakach z i do tego kraju z transportu drogowego na intermodalny. Do zwiększonego zapotrzebowania na przewozy kontenerowe miedzy kontynentem a Wielką Brytanią przygotowują się także porty Rotterdam, Hamburg i Antwerpia. Kryzys związany z epidemią koronawirusa i będące jego konsekwencją problemy transportowców mogą dodatkowo przyspieszyć zmianę organizacji transportu na tym kierunku. Wielka Brytania opuści Unię Europejską 31 grudnia.
Około połowa brytyjskiego importu pochodzi z Unii Europejskiej. Zamknięcie granicy francuskiej dla samochodów ciężarowych spowoduje poważne problemy z zaopatrzeniem sklepów w okresie przedświątecznym.