Partner portalu

Litwa liczy na rozwój przewozów kontenerowych dzięki Rail Baltica

Litwa przygotowuje się do kolejnych inwestycji na Rail Baltica. Kraj ten ma spory potencjał dla rozwoju międzynarodowych przewozów kontenerowych. Hubem o międzynarodowym znaczeniu w następnych latach może stać się Kłajpeda.

Litwa
fot. Port Kłajpeda

— Przez Litwę przebiega kilka linii kolejowych o dużym znaczeniu dla międzynarodowych przewozów towarowych. Spośród nich Rail Baltica ma najbardziej niewykorzystany potencjał. Sądzimy, że będzie to kluczowa magistrala dla przewozów miedzy Europą Zachodnią, Północną i Rosją. Realizujemy inwestycje, które sprawić mają, że linia ta przejmie dużą część potoków transportu samochodowego w tych kierunkach. Rozbudowa Rail Baltica to najważniejszy projekt infrastrukturalny w Krajach Bałtyckich od czasów carskiej Rosji — skomentował Gytis Mažeika, dyrektor ds. rozwoju i współpracy międzynarodowej Ministerstwa Transportu i Komunikacji Republiki Litewskiej podczas webinaru zorganizowanego przez Railfreight.

Na najbliższe lata zaplanowane jest wydłużenie linii o rozstawie europejskim z Kowna do granicy łotewskiej oraz budowa odnogi do Wilna. Prace budowlane na planowanym odcinku do Łotwy rozpoczną się w 2022 r. Rail Baltica już teraz obsługuje przeładunki na Nowym Jedwabnym Szlaku, dzięki uruchomieniu terminalu intermodalnego w Kownie.

Czytaj też: Ruszyło połączenie intermodalne Tilburg – Kowno

Większe potoki ładunków przez terytorium litewskie kierowane są jednak do Obwodu Kaliningradzkiego, który zgodnie z polityką gospodarczą Rosji, ma się stać regionalnym hubem logistycznym. Litwini jednak są przekonani, że podobną rolę może pełnić Port Kłajpeda, który jest w stanie przyjąć obsługę rosnących potoków przewozów kontenerowych. Z Kłajpedy ładunki transportowane na Litwę pociągami można dalej przewozić statkami do różnych destynacji w Europie Północnej i Zachodniej.

— Port Kłajpeda jest konkurencyjny na Bałtyku i dobrze powiązany z siecią kolejową. Port ma rozwinięte usługi logistyczne dla połączeń kolejowych z Rosją i krajami azjatyckimi. Jest to dobre rozwiązanie dla operatorów organizujących przewozy między Chinami a Europą. W poprzednim i obecnym roku odnotowujemy dwukrotną dynamikę przewozu tranzytowego kontenerów przez Litwę. Jeśli ta tendencja sią utrzyma to Kłajpeda stanie się kolejnym hubem na Nowym Jedwabnym Szlaku — dodał przedstawiciel litewskiego ministerstwa. 

Jednym z atutów litewskiej branży logistycznej jest też silnie rozwinięty sektor przewozów samochodowych. Litewscy przewoźnicy obsługują transport w całej Europie. Litwa wprowadziła też ułatwienia dla przewoźników kolejowych przekraczających granicę strefy Schengen. Pociąg, który wcześniej złożył wymagane dokumenty drogą elektroniczną na litewskiej granicy odprawiany jest w 30 minut.

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close