Litwa liczy na rozwój przewozów kontenerowych dzięki Rail Baltica
Litwa przygotowuje się do kolejnych inwestycji na Rail Baltica. Kraj ten ma spory potencjał dla rozwoju międzynarodowych przewozów kontenerowych. Hubem o międzynarodowym znaczeniu w następnych latach może stać się Kłajpeda.

— Przez Litwę przebiega kilka linii kolejowych o dużym znaczeniu dla międzynarodowych przewozów towarowych. Spośród nich Rail Baltica ma najbardziej niewykorzystany potencjał. Sądzimy, że będzie to kluczowa magistrala dla przewozów miedzy Europą Zachodnią, Północną i Rosją. Realizujemy inwestycje, które sprawić mają, że linia ta przejmie dużą część potoków transportu samochodowego w tych kierunkach. Rozbudowa Rail Baltica to najważniejszy projekt infrastrukturalny w Krajach Bałtyckich od czasów carskiej Rosji — skomentował Gytis Mažeika, dyrektor ds. rozwoju i współpracy międzynarodowej Ministerstwa Transportu i Komunikacji Republiki Litewskiej podczas webinaru zorganizowanego przez Railfreight.
Na najbliższe lata zaplanowane jest wydłużenie linii o rozstawie europejskim z Kowna do granicy łotewskiej oraz budowa odnogi do Wilna. Prace budowlane na planowanym odcinku do Łotwy rozpoczną się w 2022 r. Rail Baltica już teraz obsługuje przeładunki na Nowym Jedwabnym Szlaku, dzięki uruchomieniu terminalu intermodalnego w Kownie.
Czytaj też: Ruszyło połączenie intermodalne Tilburg – Kowno
Większe potoki ładunków przez terytorium litewskie kierowane są jednak do Obwodu Kaliningradzkiego, który zgodnie z polityką gospodarczą Rosji, ma się stać regionalnym hubem logistycznym. Litwini jednak są przekonani, że podobną rolę może pełnić Port Kłajpeda, który jest w stanie przyjąć obsługę rosnących potoków przewozów kontenerowych. Z Kłajpedy ładunki transportowane na Litwę pociągami można dalej przewozić statkami do różnych destynacji w Europie Północnej i Zachodniej.
— Port Kłajpeda jest konkurencyjny na Bałtyku i dobrze powiązany z siecią kolejową. Port ma rozwinięte usługi logistyczne dla połączeń kolejowych z Rosją i krajami azjatyckimi. Jest to dobre rozwiązanie dla operatorów organizujących przewozy między Chinami a Europą. W poprzednim i obecnym roku odnotowujemy dwukrotną dynamikę przewozu tranzytowego kontenerów przez Litwę. Jeśli ta tendencja sią utrzyma to Kłajpeda stanie się kolejnym hubem na Nowym Jedwabnym Szlaku — dodał przedstawiciel litewskiego ministerstwa.
Jednym z atutów litewskiej branży logistycznej jest też silnie rozwinięty sektor przewozów samochodowych. Litewscy przewoźnicy obsługują transport w całej Europie. Litwa wprowadziła też ułatwienia dla przewoźników kolejowych przekraczających granicę strefy Schengen. Pociąg, który wcześniej złożył wymagane dokumenty drogą elektroniczną na litewskiej granicy odprawiany jest w 30 minut.