Ruszyło połączenie intermodalne Tilburg – Kowno
Pierwszy pociąg z Tilburga w Holandii dotarł do Terminalu Intermodalnego w litewskim Kownie. Tym samym rozpoczął działalność najdalej na północ wysunięty terminal przy linii Rail Baltica o rozstawie europejskim.

Kaunas Intermodal Terminal uruchomiono w 2015 r. jednak dopiero po oddaniu do użytku w październiku 2020 r. linii Kowno — Palemonas mogą tam wjeżdżać składy o rozstawie 1435 mm. Tym samym litewski terminal stał się kolejnym obiektem gdzie możliwy jest przeładunek kontenerów między pociągami kursującymi na liniach normalnotorowych i szerokotorowych. Znaczenie tego terminalu wzrośnie po ukończeniu projektów inwestycyjnych na Baltica od Polski, przez kraje bałtyckie do Finlandii.
Litewski terminal już teraz obsługuje międzynarodowe połączenia intermodalne. W poniedziałek 19 lipca dotarł tam pierwszy pociąg z terminalu GVT w Tilburgu. GVT będzie uruchamiać dwie pary pociągów tygodniowo w tej relacji.
Nowy hub
Litwa liczy, że sukces nowego połączenia zwiększy zainteresowanie międzynarodowych operatorów logistycznych Kownem jako potencjalnym hubem o znaczeniu transkontynentalnym oraz projektem Rail Baltica.
— Otwarcie handlowe Terminalu Intermodalnego Kowno pozwala na wykorzystanie uruchomionego w 2015 roku odcinka linii kolejowej między granicą polsko-litewską a Kownem i rozpoczęcie pierwszych przewozów towarowych jeszcze przed ukończeniem budowy pełnej infrastruktury Rail Baltica Global Project. Umożliwi nam to rozpoczęcie opracowywania wstępnego uzasadnienia biznesowego dla długoterminowego rozwoju logistyki towarowej wzdłuż korytarza Rail Baltica, który jest rozwijany równolegle — skomentował Agnis Driksna prezes spółki RB Rail AS odpowiedzialnej za projekt Rail Baltica.
Budowa Rail Baltica jest finansowana w 85% z Funduszy Strukturalnych UE i jest kluczową inwestycją infrastrukturalną dla krajów bałtyckich. Uruchomienie połączenia intermodalnego z Holandią jest argumentem za dalszym wsparciem projektu Rail Baltica z funduszu „Łącząc Europę” CEF.
— Cieszę się z profesjonalizmu współpracowników. Niewątpliwie doświadczenie zdobyte przy tym projekcie ułatwi dalszą budowę Rail Baltica zgodnie z przyjętymi zobowiązaniami. Zdecydowanie wzywam do aktywnego udziału przedsiębiorców zarówno partnerów lokalnych, jak i międzynarodowych, pracujących ramię w ramię w przetargach publicznych — powiedział Karolis Sankovski, prezes LTG Infra, litewskiego zarządcy infrastruktury.