Port Gdańsk planuje kolejowe połączenia z portami ukraińskimi
Port Gdańsk liczy na uruchomienie intermodalnego korytarza transportowego Turcja – Ukraina – Polska z wykorzystaniem żeglugi promowej na Morzu Czarnym oraz przewozów kolejowych miedzy portem polskim a ukraińskimi. Obecnie trwają rozmowy z przewoźnikami i armatorami.

— Początkowo planowaliśmy uruchomienie korytarza transportowego Gdańsk — porty ukraińskie: m.in. do Odessy, Czarnomorska, Iliczewska czy Mikołajewa. Po rozpoznaniu warunków rynkowych uznaliśmy, że nowy korytarz transportowy powinien obejmować połączenia między Turcją, a Skandynawią. Turcja jest dużym eksporterem w branży automotive. Obecnie turecki eksport do Europy obsługiwany jest głównie przez port Triest. Proponowany przez nas korytarz transportowy będzie alternatywą dla tego połączenia, opartą na przewozach kolejowych. Obecnie rozmawiamy z przewoźnikami i operatorami intermodalnymi, armatorami i agencjami celnymi — powiedział Michał Stupak, menedżer klienta w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk.
Regularne połączenie kolejowe między Gdańskiem a portami ukraińskimi stworzy nowe perspektywy dla operatorów logistycznych nie tylko z Turcji, ale też innych państw regionu.
— Nowe połączenie może stać się jedną z południowych odnóg Nowego Jedwabnego Szlaku, a także szansą dla zwiększenia wolumenu ładunkowego między Ukrainą a Polską. Jako Zarząd Morskiego Portu Gdańsk jesteśmy zainteresowani tym, aby jak największy potok ładunków przechodził przez nasze terminale — zapewnił przedstawiciel Michał Stupak.
Czytaj też: Kolejny krok do powstania korytarza Turcja – Ukraina – Polska
Zweryfikowane plany
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zweryfikował swoje plany inwestycyjne w tym koncepcję budowy Portu Centralnego. W chwili obecnej ZMPG dysponuje wolnymi terenami inwestycyjnymi, a z badania rynkowego wynika, że nie ma zapotrzebowania na tak dużą inwestycję jak Port Centralny.
— Po zakończeniu konsultacji z potencjalnymi inwestorami stwierdziliśmy, że obecnie nie ma zapotrzebowania rynkowego na tak dużą inwestycję. Plany, które zakładają budowę od ośmiu do dziesięciu terminali na powierzchni ponad 400 ha zostały odłożone. Obecnie Zarząd Morskiego Portu Gdańsk dysponuje ponad 100 ha terenów do skomercjalizowania. Wpływ na tę decyzję miało też zatwierdzenie inwestycji DCT Baltic Hub 3, która zwiększy powierzchnię tego terminalu o kolejne 36 ha a zdolności przeładunkowe do 4,5 mln TEU. Obecnie obsługujemy 21 regularnych połączeń żeglugowych. Są to przede wszystkim linie kontenerowe, ale też ro-ro, masowe i promowe. Linie oceaniczne opierają się na obsłudze rynku chińskiego. Natomiast cały czas poszukujemy innych kierunków. Bezpośrednie połączenia międzykontynentalne dają nam przewagę rynkową nad innymi portami. Wynika to ze zmniejszenia kosztów przeładunków i czasu dostaw — zauważył przedstawiciel Portu Gdańsk.