Port Göteborg będzie korzystać z paliwa wodorowego
Port Göteborg i norweska firma Statkraft planują uruchomienie instalacji do produkcji wodoru. Ekologiczne paliwo będzie wytwarzane w szwedzkim porcie w 2023 r. Wodór będzie zasilać urządzenia portowe.

Zarząd Portu Göteborg zawarł porozumienie z norweską spółą Statkraft działającą w sektorze energetycznym ws. uruchomienia instalacji do produkcji paliwa wodorowego. W pierwszym etapie inwestycji w szwedzkim porcie zaplanowano zdolność produkcyjną w wielkości dwóch ton wodoru dziennie. Paliwo to będzie wykorzystywane do zasilania maszyn portowych.
— Port w Göteborgu jako węzeł komunikacyjny dla transportu morskiego, kolejowego i drogowego, wykorzystuje szeroką gamę ciężkiego sprzętu do obsługi ładunków. Wodór ma potencjał, aby zastąpić wykorzystywanie paliw kopalnych we wszystkich tych urządzeniach. Wiemy, że w porcie i powiązanych z nim firmach jest duże zapotrzebowanie na urządzenia zasilane wodorem. Wiele firm i organizacji jest gotowych i czeka, a my jesteśmy przekonani, że lokalna produkcja wodoru będzie przełomem — skomentował Arvid Guthed, wiceprezes ds. rozwoju Zarządu Portu Göteborg.
Szwedzi chcą produkować dwie tony wodoru dziennie, co stanowi ekwiwalent 2200 litrów oleju napędowego. Dzięki tej inwestycji emisje dwutlenku węgla generowane przez pracę przeładunkową portu zmniejszą się o 4 tony dziennie.
Ekologiczne paliwo
Port Göteborgu chce do wytwarzania paliwa wodorowego wykorzystywać energię elektryczną ze źródeł odnawialnych. Wodór ma być magazynowany i wykorzystywany do zasilania różnego rodzaju urządzeń przeładunkowych, głównie maszyn wykorzystywanych do obsługi ciężkich ładunków.
— Statkraft jest największym dostawcą energii odnawialnej w Europie i jesteśmy przekonani, że wodór będzie miał kluczowe znaczenie dla rozwoju zeroemisyjnego transportu w przyszłości — powiedział Per Rosenqvist, prezes Statkraft Hydrogen Sweden AB.
Paliwo wodorowe spotyka się z coraz większym zainteresowaniem przedsiębiorstw transportu morskiego i zarządów portów. Duże inwestycje w tym zakresie planuje spółka Hamburger Hafen und Logistik AG, która realizuje projekt związany z wykorzystywaniem paliwa wodorowego w Porcie Hamburg. Inwestycję tę wspiera Niemieckie Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań. Zarząd Portu Hamburg planuje wykorzystać wodór do zasilania lokomotyw, statków oraz samochodów ciężarowych, które przewożą ładunki z i do portu. W tym celu powstać mają stacje tankowania i bunkrowania paliwa wodorowego.
Czytaj też: HHLA i Port Hamburg w pionierskim projekcie paliwa wodorowego