Partnerzy portalu

Ameryka zbroi infrastrukturę logistyczną

Po kilkumiesięcznych debatach w obu izbach parlamentu Stanów Zjednoczonych, z kopyta mają ruszyć niektóre inwestycje w infrastrukturę logistyczną o skali największej od dekad.

Ameryka zbroi infrastrukturę logistyczną
Fot. Ronilo / Pixabay

Jednak realizacja tego wielkiego programu ogłoszonego w końcu marca przez prezydenta Joe Bidena będzie w istocie rozłożona na osiem lat. Czyli dopiero w dalszej perspektywie rozwiąże najbardziej palący obecnie problem z zatłoczeniem w portach, który wpływa na wzrost kosztów logistyki i ceny detaliczne wielu artykułów. Tylko w części spełni też inne założenie, że inwestycje te przyczynią się szybko do ożywienia gospodarczego po pandemii.

Program

Zatwierdzony w minionym tygodniu budżet programu jest też mniejszy, niż zakładał to prezydent. Miał przekraczać 3,5 bln dolarów, lecz Kongres zaakceptował dodatkowe wydatki w wysokości 548 mld USD, co w połączeniu z istniejącymi wydatkami na infrastrukturę bazową zapewni w ciągu pięciu lat ok. 944 mld USD nakładów inwestycyjnych, a w ciągu ośmiu lat – 1,2 bln USD.
Powodem mniejszego budżetu był sprzeciw wobec sposobu sfinansowania programu. Pieniądze miały pochodzić z podniesionych do 35 proc. podatków od największych firm, ostatecznie Kongres ściął ich wzrost do 21 proc.

„Podczas gdy amerykańskie porty są kamieniem węgielnym gospodarki, przestarzała infrastruktura i pandemia nadwyrężyły ich przepustowość i zagroziły globalnym łańcuchom dostaw” – napisano w oświadczeniu Białego Domu.

Tylko cztery porty w USA należą do 50 największych na świecie pod względem przeładunków, a żaden nie znajduje się w TOP-10, dodano.

„Wiele amerykańskich portów ma również ograniczenia głębokości torów wodnych lub wewnętrznych akwenów, co ogranicza ich zdolność do przyjmowania większych statków, klasy postpanamax, które są przyszłością żeglugi oceanicznej” – zaznaczyła administracja prezydenta.  Te wady infrastrukturalne stały się właśnie barierą w łańcuchu dostaw w sytuacji zwiększonej liczby przypływających od ponad roku statków i wolumenów towarów.
Środki określone przez rząd obejmują zwiększenie „federalnej elastyczności” dotacji do inwestycji portowych, nowe projekty budowlane i dotacje na infrastrukturę portową.

Pierwsze inwestycje

Prezydent Biden zachwalał fundusze na modernizację amerykańskich portów podczas spotkania w środę w porcie w Baltimore. Powiedział, że już wkrótce uruchomione będzie 17 mld USD na poprawę infrastruktury przybrzeżnej w portach morskich i śródlądowych oraz na poprawę dróg wodnych prowadzących do nich i dróg z portów na ląd. Identyfikacja kluczowych projektów pogłębienia basenów portowych ma zostać określona w ciągu najbliższych 60 dni, a podejściowych dróg wodnych – w ciągu 90 dni.
Ponadto planuje się wydatkowanie 3,4 mld dolarów na modernizację przestarzałych obiektów inspekcyjnych w portach, co przyspieszy tempo odpraw ładunków w handlu międzynarodowym.

Kosztem 8 mld USD planuje się szybko przekształcić istniejące w Georgii i Północnej Karolinie porty śródlądowe w porty kontenerowe, a w porcie Savannah – przeniesie się składowanie kontenerów dalej w głąb lądu, aby mogły być bliżej miejsc docelowych, co zwolni więcej miejsca na nabrzeżu.

Nowe inicjatywy

We wtorek u wybrzeży południowej Kalifornii dryfowało lub stało na kotwicy 111 kontenerowców. Tym samym pobity został niechlubny rekord z 21 października (108 statków zgłoszonych do odprawy). Jak widać, nie pomogły doraźne rozwiązania – podjęte po apelu prezydenta Bidena – by portu te i przewoźnicy lądowi pracowali non stop 24/7. Nieskuteczne są też opłaty karne za przekroczenie limitu czasu odbioru kontenerów.

„Problem nie dotyczy braku chęci odbioru kontenerów, lecz fizycznego braku wolnej przestrzeni do ich składowania. Grzywny te zostaną po prostu przeniesione na beneficjentów rzeczywistych ładunków” – powiedział Corey Bertsch, z firmy logistycznej Slync.io w wywiadzie dla Insider.

Według danych przekazanych przez American Shipper, na początku listopada w dwu głównych portach zachodniego wybrzeża składowano prawie 60 000 kontenerów ponad dziewięć dni i kwalifikowały się one do opłat karnych.
W trybie nadzwyczajnym amerykański Senat przyjął więc przedwczoraj ustawę „o reagowaniu na kryzys w łańcuchu dostaw”, która ma skuteczniej rozładować zatory. Zakłada ona wypłatę rekompensat tym właścicielom statków, którzy przekserują statki z zachodniego wybrzeża USA do mniej zatłoczonych portów Zatoki Meksykańskiej i Wschodniego Wybrzeża.
Na te cele wydzielono 127 mln dolarów.

O rekompensaty nie mogą ubiegać się armatorzy z ChRL. Jak podkreślili dwaj senatorowie, którzy zainicjowali projekt ustawy (Rick Scott, Carlos Gimenez), ustawodawstwo USA wyraźnie zabrania przyznawania dotacji „każdej osobie, która jest członkiem Komunistycznej Partii Chin lub jakiejkolwiek firmy należącej w całości lub w części do niej”. W ich opinii, Chiny i niektórzy inni zagraniczni operatorzy nadużywają swojej pozycji rynkowej w eksporcie do USA, ograniczając liczbę dostępnych kontenerów.
W zeszłym miesiącu senator Gimenez przyczynił się do wprowadzenia przepisów,  zniechęcających amerykańskie porty i operatorów terminali do kupowania chińskich suwnic bramowych.

Nowy apel i propozycje

Niezależnie od tych kroków administracji centralnej, grupa około 80 stowarzyszeń reprezentujących importerów, eksporterów i firmy logistyczne wezwała Biały Dom do „natychmiastowego” wdrożenia pięciu rozwiązań, które pomogą rozładować złą sytuację w logistyce morskiej i lądowej.

Są to przeważnie miękkie propozycje, ale nie do przecenienia. Organizacje zgłaszają:

  • Program pilotażowy dla młodszych kierowców. „Będzie on realną okazją dla pracodawców zmniejszeniu obecnie i w przyszłości braku kierowców, poprzez promowanie ścieżki kariery w transporcie ciężarowym i rozwijanie profesjonalnej, i wysoko wykwalifikowanej siły roboczej w transporcie”, stwierdzają organizacje.
  • Promocja kariery w transporcie i łańcuchu dostaw.  „Zachęcamy agencje federalne, w tym Departamenty Transportu i Pracy USA, do współpracy z przemysłem oraz partnerami stanowymi i lokalnymi w celu promowania zawodów związanych z transportem i łańcuchem dostaw, w szczególności komercyjnej jazdy ciężarówkami, jako kariery z wyboru. Kierowcy komercyjnych ciężarówek cieszą się stabilnością, dobrymi świadczeniami i wyższymi niż przeciętne płacami. Możemy poprawić życie wielu bezrobotnych i niedostatecznie pracujących Amerykanów, dając im możliwości awansu, jednocześnie pobudzając gospodarkę”.

Ponadto wspomniane organizacje proponują:

  • dalsze badania nad przyczynami nieefektywności w portach amerykańskich, możliwego wkładu różnych interesariuszy łańcucha dostaw w rozwiązanie problemu wąskich gardeł, a także badania nad ograniczaniem praktyk operacyjnych, które uniemożliwiają płynny przepływ ładunków w łańcuchu dostaw,
  • bardziej elastyczne wymogi stosowane wobec kierowców ciężarówek, poddawanych testom antycovidowym, bowiem „spędzają większość czasu w swoich ciężarówkach i mają minimalny kontakt z kolegami i klientami”. Ścisłe przestrzeganie wymogów grozi zmniejszeniem o 1/3 i tak szczupłej obsady w transporcie drogowym, wskazują inicjatorzy listu.

Czytaj również: Biden zrywa kotwice, trzymające amerykański transport morski

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close