METRANS uczestniczy w projekcie cyfrowego bliźniaka wagonu towarowego
METRANS wspólnie z firmą RailWatch planują opracowanie tzw. cyfrowego bliźniaka wagonu towarowego. Celem projektu jest przyspieszenie testów technicznych wagonów.

Cyfrowy bliźniak oznacza odtwarzanie stanu obiektów, procesów i systemów. W branży logistycznej podejście to stosowane jest np. do zarządzania pracą terminali intermodalnych. Dzięki śledzeniu procesów w czasie rzeczywistym można zoptymalizować pracę i zapobiegać ewentualnym awariom.
W projekcie „DigiTwin” realizowanym przez METRANS i RailWatch stan techniczny wagonów towarowych będzie monitorowany i odtwarzany dzięki monitoringowi przydrożnemu, czujnikom na torze i sztucznej inteligencji. Zebrane dane będą za pośrednictwem specjalnej aplikacji przesyłane do rewidenta taboru.
Celem tego projektu jest przyspieszenie procesu przeglądu technicznego wagonów. Obecnie każdy pociąg towarowy jest sprawdzany pod kątem uszkodzeń wagonów, ładunków i lokomotyw przed każdym odjazdem pociągu, w portach, terminalach i w zakładach przemysłowych. Proces ten jest czasochłonny. Przyspieszenie takich czynności jak rewizja taboru, czy sprzęganie wagonów pozwoli zwiększyć przepustowość sieci kolejowej i wysyłanie na szlak większej liczby pociągów towarowych. Zwiększy to konkurencyjność międzygałęziową kolei.
Czytaj też: Wybrano standard europejskiego automatycznego sprzęgu cyfrowego
— Ważne jest, abyśmy udzielili naszym rewidentom wagonów jak najlepszego wsparcia i stworzyli pomoce cyfrowe, które nie są jeszcze dostępne na rynku — mówi kierownik operacji kolejowych Holger Westphal z METRANS, wyjaśniając zaangażowanie firmy w Niemczech.
Projekt jest wspierany finansowo w ramach programu „Future Rail Freight Transport” Federalnego Ministerstwa Transportu. Podstawą koncepcji jest „katalog szkód” z niemieckiej umowy generalnej na użytkowanie wagonów towarowych. Katalog zawiera wszystkie podstawowe informacje, które należy sprawdzić, aby zapewnić bezpieczną jazdę pociągu. Ponad 100 wymaganych parametrów będzie dzięki projektowi DigiTwin sprawdzane automatycznie.
Jak zapewnia METRANS, system ten może być stosowany w terminalach, portach i zakładach przemysłowych. — Cyfrowa optymalizacja procesów może być łatwa, a jednocześnie oszczędza czas i pieniądze. Dzięki tym danym można promować bezpieczny, konkurencyjny i przyszłościowy kolejowy transport towarowy — wyjaśnia Tobias Frede, dyrektor ds. technologii RailWatch i kierownik projektu DigiTwin.