Organizacje branżowe przedstawiły rekomendacje norm i standardów dla transportu intermodalnego
Międzynarodowy Związek Kolei (UIC) oraz Międzynarodowy Związek Kombinowanego Transportu Drogowo — Kolejowego (UIRR) przedstawiły rekomendacje dla opracowania standardu TSI dla transportu intermodalnego obejmujące linie kolejowe, terminale oraz tabor kolejowy.
Rekomendacje zostały oparte na analizie standardów transportu intermodalnego przeprowadzonej przez te organizacje w ramach prac zleconych przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej w celu ułatwienia działań związanych z transportem kombinowanym i zwiększenia jego integracji z innymi rodzajami transportu.
Obecnie przewozy intermodalne wykonywane są wg różnych i nie zawsze kompatybilnych ze sobą norm (TSI, EN, IRS, ISO itp.). Określają one standardy dla jednostek intermodalnych oraz ich przeładunków. Z analizy wykonanej przez UIRR i UIC wynika potrzeba opracowania odrębnego standardu TSI dla transportu intermodalnego, który obejmie infrastrukturę, tabor oraz systemy zarządzania ruchem i operacjami na terminalach. Celem nowej regulacji powinna być harmonizacja różnych standardów obecnie stosowanych w przewozach kombinowanych.
Organizacje branżowe proponują też nowelizację dyrektywy 96/53/WE, w celu ustanowienia standardu naczep intermodalnych. W chwili obecnej między różnymi stosowanymi obecnie normami EN występują sprzeczności. Nowelizacja dyrektywy pozwoli na wyeliminowanie tego problemu. Odrębne rekomendacje zaproponowano też dla systemów przewozów naczep samochodowych. Jednostki te zaprojektowano pod kątem optymalizacji przewozów samochodowych. Z tego powodu kiedy są transportowane pociągami ich górna część wystaje ponad skrajnię na wielu liniach kolejowych w krajach europejskich. Jest to duża przeszkoda dla przeniesienia transportu towarów z dróg na kolej zgodnie z zaleceniami polityki transportowej UE.
Skrajnia intermodalna
Obecnie w celu realizacji takich przewozów stosuje się najczęściej procedury „przesyłek wyjątkowych”, co jak podkreślono w analizie, jest uciążliwe ponieważ zobowiązuje przedsiębiorstwa kolejowe do uzyskania specjalnego zezwolenia od wszystkich zaangażowanych zarządców infrastruktury oraz do sprawdzania rozmiarów naczep załadowanych na wagony w celu upewnienia się, że nie przekraczają one dozwolonych wymiarów. Z tego powodu organizacje branżowe rekomendują przyjęcie nowej skrajni dla przewozów intermodalnych.
— Mamy nadzieję, że nasz raport zainspiruje ERA i DG Move do kontynuowania opracowania normy TSI dotyczącej transportu kombinowanego. Zalecenia opracowane w naszym opracowaniu powinny znaleźć odzwierciedlenie w nowych inicjatywach podejmowanych przez ERA i DG Move. Interoperacyjność jest przyszłością, a teraz potrzebujemy harmonizacji europejskiej — skomentował Ralf-Charley Schultze, prezydent UIRR.
Komisja Europejska prowadzi obecnie konsultacje społeczne planowanej nowelizacji Dyrektywy o transporcie kombinowanym. KE chce przede wszystkim uwzględnić w niej wnioski z najnowszego raportu klimatycznego IPCC.
Czytaj też: Ruszyły konsultacje nowelizacji Dyrektywy o transporcie kombinowanym