Ruszyły konsultacje nowelizacji Dyrektywy o transporcie kombinowanym
Komisja Europejska rozpoczęła zbieranie opinii w ramach wstępnej oceny skutków nowelizacji Dyrektywy o transporcie kombinowanym. Celem tej procedury jest uwzględnienie wniosków z najnowszego raportu klimatycznego IPCC oraz nowych propozycji klimatycznych w zakresie promowania zmiany modalności w przewozach towarowych.

Przygotowania do nowelizacji Dyrektywy o transporcie intermodalnym trwają od lat. Regulacja uchwalona 28 lat obecnie uważana jest za przestarzałą, nie pasującą ani do rozwoju technologicznego jak np. pojawienia się nowych systemów do przewozów naczep, ani do obecnych wymogów polityki klimatycznej.
Inicjatywa ustawodawcza Komisji Europejskie jest odpowiedzią na apele o zwiększenie poziomu ambicji w związku z realizacją Europejskiego Zielonego Ładu, a także potrzeby wdrożenia zasad „zanieczyszczający płaci” i „użytkownik płaci”. KE chce zbadać jakie rodzaje transportu powinny być wspierane i jakie środki wsparcia są najskuteczniejsze.
19 sierpnia rozpoczęto procedurę zbierania opinii o proponowanych zmianach w dyrektywie. Uwagi do nowelizacji można nadsyłać do 16 września. Konsultacjom publicznym poddano szereg propozycji legislacyjnych w następujących wariantach:
- Rozszerzenie stosowania Dyrektywy na wszystkie operacji intermodalne, które pozwalają zmniejszyć efekty zewnętrzne oceniane w stosunku do transportu drogowego w oparciu o ogólnie przyjętą metodę obliczeń. Terminale powinny być skategoryzowane w celu ukierunkowania ich rozwoju oraz systemu etykietowania opracowanego dla wszystkich operacji transportu towarowego.
- Poprzednia propozycja plus wymóg regularnej analizy systemu transportowego w celu oceny skuteczności środków wsparcia wybranych przez państwa członkowskie.
- Obie poprzednie opcje plus szereg obowiązkowych środków wsparcia.
Opinie branży
We wszystkich trzech scenariuszach rozważone zostanie zachowanie korzyści tylko dla operacji transportu kombinowanego zawartych w dyrektywie. Nie jest jeszcze określone czy zachowana zostanie obecna definicja transportu kombinowanego, czy też wprowadzona zostanie nowa definicja jako alternatywa dla transportu samochodowego z określonym wskaźnikiem korzyści środowiskowych.
— Technika przeładunku intermodalnego jest najbardziej efektywną metodą przenoszenia ładunku ciężarówką z transportu drogowego na transport kolejowy i inne zrównoważone środki transportu towarowego. Najskuteczniejszym i najmniej ryzykownym rozwiązaniem dekarbonizacji śródlądowego transportu towarowego – poprzez przerzucanie ładunków obecnie przewożonych ciężarówkami od końca do końca – jest bezemisyjny transport intermodalny — napisano w komentarzu Międzynarodowej Unii Kombinowanego Transportu Drogowo — Kolejowego (UIRR).
Organizacje branżowe już zapowiedziały udział w konsultacjach publicznych. Swoje opinie przesłały już przedsiębiorstwa m.in. z Niemiec i Belgii.
Czytaj też: Europejskie organizacje branżowe proponują reformę korytarzy transportowych