Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Drugi dzień z Chin nie wysyła się pociągów towarowych

Koleje Chińskie wdrożyły, po raz pierwszy, decyzję wstrzymania ekspedycji pociągów do Europy przez dwa przejścia graniczne: Alashankou (z Kazachstanem) i Erenhot (z Mongolią). Ruch został wstrzymany począwszy od poniedziałku 25 października. Zakaz obowiązuje do 1 listopada (dla Alashankou) i do 28 października (dla Erenhot).

fot. UTLC ERA

Oficjalnie nie podano powodów. Sytuacja wydaje się nieoczekiwana, ponieważ w związku niedawną, tygodniową przerwą w pracy w Chinach (Złoty Tydzień), zmniejszyła się podaż ładunków. Z ocen portalu Rail-Freight wynika, że powodem wspominanej decyzji są zaległości w odprawie pociągów, jakie zgromadziły się na tych obu kluczowych przejściach granicznych. Jest to skutek zarówno rosnących „zbyt szybko” do aktualnych zdolności infrastrukturalnych przewozów towarów z Chin do Europy, jak i nieprzewidzianych innych okoliczności.

Patrz też: Słabnie dynamika przewozów NJS?

W szczególności są nimi nowe ogniska pandemii, zarówno w różnych rejonach Chin, jak i w obu jej krajach sąsiednich. Z tego powodu we wrześniu okresowo wstrzymano pracę w dwu punktach granicznych w chińskiej prowincji Xinjiang (Khorgos i Alashankou), co spowodowało nagromadzenie wagonów.

Skala zaległości

Potwierdziła to niedawno lokalna, kazachska stacja telewizyjna Хабар 24 Live. Według niej, od sierpnia przepustowość chińsko – kazachskiego przejścia granicznego została znacznie zmniejszona ze względu na konieczność zapobiegania epidemii. O ile wcześniej przez Alashankou odprawiano po 16 składów dziennie, to obecnie tylko po 5 – 6. Na przekroczenie granicy czeka ok. 150 pociągów towarowych i 7000 wagonów, informuje to samo źródło, a kolejne sto pociągów i 5000 wagonów notuje opóźnienia w drodze. Dotyczy to nie tylko ładunków tranzytowych z Chin. Z problemami opóźnień w nadaniu towarów borykają się też spedytorzy z Japonii i Korei Płd. 

Większe zatłoczenie w europejskich węzłach

Oprócz trudności na przejściach granicznych w Chinach występują też problemy w ruchu pociągów tranzytowych w co najmniej dwu newralgicznych miejscach na Nowym Jedwabnym Szlaku, stwierdza portal The LoadStar.Problemy występują też „na alternatywnym” odcinku, przez Kalinigrad (ale także w rosyjskich portach Dalekiego Wschodu). Jest on ofiarą „sukcesu”, tj. dużego wolumenu towarów z Chin kierowanego do niego, co pogłębia problem ekspedycji pociągów w dalszą drogę. 

The LoadStar wskazuje, że przyczynia się do tego także kongestia w porcie Hamburg, dokąd trafiają pociągi na promach z Kalinigradu. Średni czas oczekiwania wynosi tam 2,5 dnia. O tyle też dodatkowo wydłuża się transit time ładunków z Chin.

Czy znikną korki?

Tygodniowa przerwa w załadunku pociągów na przejściach granicznych wydaje się być „ostatnią deską ratunku dla Kolei Chińskich”, być może w celu zaspokojenia najpilniejszych potrzeb obecnej sytuacji, stwierdza  Rail-Freight. Zarazem wątki, czy w związku z popytem na towary w okresie europejskiego Bożego Narodzenia, potrzebami Zimowych Igrzysk Olimpijskich i Targów Expo w Szanghaju, utrzymane będzie dotychczasowe tempo wzrostu przewozów kolejowych.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close