Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Słabnie dynamika przewozów NJS?

Z początkiem października wyraźnie spowolniły popyt na przewozy towarów koleją z Chin do Europy. Stoi za tym kilka wydarzeń, niektóre wydają się stać w opozycji do innej tendencji – rosnącego od początku br. zainteresowania transkontynentalnym transportem kolejowym, jako alternatywą dla utrzymujących się problemów w transporcie morskim.

fot. China Europe Express

Październikowy spadek liczby odprawianych pociągów ma niewątpliwie związek ze świętem Złotego Tygodnia (1 – 7 bm.) w Chinach. Zbiegł się też z niedoborem energii elektrycznej w ponad 20 prowincjach kraju, co zahamowano produkcję eksportową „wielu przedsiębiorstw”, stwierdza portal The Loadstar. Nakładają się na to zatory i wąskie gardła w transporcie kolejowym, powstające z powodu rosnącej liczby wysyłanych kontenerów.

Portal przypomina, że w 2020 r. Nowym Jedwabnym Szlakiem przesłano 1,14 mln TEU, czyli aż o 56 proc. więcej w porównaniu z 2020 r. Tak duże tempo utrzymywało się w I półroczu 2021 r., kiedy wysłano 707 tys. TEU, tj. o 52 proc. więcej niż rok temu. W publikacji wymienia się trzy wąskie gardła, choć bez podania danych. Są nimi przede wszystkim chińsko – kazachskie przejścia graniczne: Dostyk – Alashankou i Yining – Altynkol z terminalem Khorgos. Właśnie w tym terminalu w końcu września wykryto ogniska korona wirusa i „czasowo” został zamknięty, pogłębiając problemy.

Według cytowanego Jacky Yan’a, założyciela i generalnego dyrektor firmy spedycyjnej z Chengdu, obecnie odprawy w Khorgos trwają się średnio od 12 do 15 dni, podczas gdy na przejściu granicznym w Alashankou – od pięciu do siedmiu dni.  

„Średnie opóźnienie w odprawie pociągów z Chin wynosi dziesięć dni, maksymalne 16 dni, w terminalach granicznych na wysyłkę czeka ponad 500 kontenerów” powiedział Yan.

Portal przytacza mu wypowiedź, że problemy z transportem koleją z Chin do Europy i lokalnym zatłoczeniem całego szlaku pogłębiają problemy z płynnym transportem na odcinku z Polski do Niemiec. „Najdłuższe opóźnienia notowane są w Kaliningradzie, gdzie duża liczba kontenerów czeka tydzień na załadunek”- powiedział Yan. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close