Partnerzy portalu

Inwestycje w terminalach zmieniają oblicze polskiej logistyki

W polskich portach morskich i terminalach lądowych realizowane i przygotowywane są obecnie duże inwestycje, o których mówili uczestnicy panelu „Terminale i węzły intermodalne” podczas konferencji ,,Kolejowe przejścia graniczne – klucz do eksportu i tranzytu”.

Port Gdynia specjalizuje się przeładunkach drobnicy, kontenerów i obsłudze transportu ro-ro. Wkrótce oddany do użytku zostanie w Gdyni nowy terminal promowy, który ma dobre warunki nawigacyjne. — Pozyskaliśmy duże dofinansowanie na tę inwestycję. Całkowity koszt budowy nowego terminalu wyniósł 291 mln zł brutto. Spodziewamy się pojawienia kolejnych operatorów połączeń promowych. Terminal będzie przyjmował statki o długości 240 m i będzie działać od stycznia 2022 r. — powiedział Mariusz Karbowski, kierownik Działu Projektów Unijnych, Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Dla Portu Gdynia duże znaczenie ma transport intermodalny. — Nowy Jedwabny Szlak, to z jednej strony pewna konkurencja dla portów, ale z drugiej otwiera nowe perspektywy biznesowe dla przewozów ładunków ze wschodu do Europy Północnej. Małaszewicze mogą być też dla Gdynia bramą do rynków wschodnich. W najbliższych latach planujemy rozbudować infrastrukturę dla transportu intermodalnego. Chcemy zbudować centrum logistyczne w zachodniej części portu i mamy nadzieję, że będziemy mogli startować w konkursach na dofinansowanie inwestycji intermodalnych organizowanych przez CUPT. Tworzymy też system awizowania i kierowania samochodami ciężarowymi. Samochody będą parkować na nowym parkingu i będą wzywane do bramy. Ten system będzie zintegrowany z miejskim systemem sterowania ruchem — zapowiedział Mariusz Karbowski.

W ostatnim rozwinęły się znacząco przeładunki w terminalach intermodalnych w Porcie Gdańsk, który stał się dzięki temu jednym z największych portów bałtyckich. — W ostatnich latach wzrosło znaczenie DCT, dzięki któremu Gdańsk zyskał status portu uniwersalnego, co przełożyło się na naszą pozycję na Bałtyku. Obecnie zajmujemy 3 miejsce na Bałtyku pod względem przeładunków. W rankingu europejskim Gdańsk awansował na 18 miejsce, co uważamy za sukces. Stworzenie warunków do obsługi największych kontenerowców umożliwiło nam zajęcie 1. miejsca na Bałtyku pod względem przeładunków kontenerów, a w rankingu europejskim zajmujemy 15. miejsce. Dziennie obsługujemy 20 statków a możliwości portu są 3 razy większe — powiedziała Katarzyna Szczycińska, menadżer klienta Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Terminal DCT pozwala na przeładowanie ponad 3 mln TEU rocznie, a rozpoczęto inwestycje, które zwiększą tę liczbę do 4,5 mln TEU. — Planujemy zwiększyć liczbę bocznic do 7. Port Gdańsk będzie mógł obsługiwać nowe korytarze transportowe. Jednym z nich będzie połączenie z Morzem Czarnym oparte na przewozach kolejowych. Dla rynku tureckiego będzie to alternatywa wobec połączeń przez Triest. Strategiczne znacznie mają dla nas kolejowe przejścia graniczne na wschodniej granicy Polski: Medyka, Hrubieszów i Dorohusk, a także Małaszewicze, które mają znaczenie dla ruchu tranzytowego towarów z Chin — zauważyła Katarzyna Szczycińska.

Nowy hub intermodalny

Clip Intermodal realizuje pod Poznaniem dużą inwestycję o nazwie Mega Hub Intermodalny. Obiekt znajduje się przy magistrali E 20, która jest jedną z najważniejszych linii kolejowych dla transportu intermodalnego w Polsce. Hub będzie mieć też dobre połączenie z drogą S5 i autostradą A2. 

— Dzięki środkom z funduszy unijnych rozpoczęliśmy prace, które przygotowują terminal do zwiększenia pojemności składowania do 10 tys. TEU. Kolejowy hub intermodalny będzie mógł obsługiwać 8 pociągów jednocześnie. Planujemy nabyć jeszcze 2 suwnice. Zależy nam aby prace terminalu jak najmniej wpływały na środowisko. Z tego powodu do zasilania suwnic wykorzystujemy energię odnawialną. W tym celu zainstalowaliśmy panele fotowoltaiczne na dachach obiektów w centrum logistycznym. Dzięki funduszom unijnym kupiliśmy też wagony do przewozu kontenerów i naczep. Wkrótce pozyskamy też wagony do przewozu samochodów. Jedną z naszych specjalności są przewozy naczep. Obecnie stanowią już 50% pracy przeładunkowej terminalu. Możemy przeładowywać wszystkie rodzaje naczep z wykorzystaniem systemów Nikrasa, Vega-VTG i Lohr. W przyszłym roku planujemy rozpocząć budowę terminalu w Małaszewiczach. Współpracujemy też z firmą ATS Logistic w Dąbrowie Górniczej, gdzie rozpoczęliśmy przeładunki kontenerów — powiedział Tomasz Lange, kierownik zarządzający terminalem intermodalnym Clip.

Inwestycje w terminalach obejmują nie tylko infrastrukturę i urządzenia przeładunkowe, ale również nowoczesne systemy informatyczne, o których opowiedział Przemysław Galar, prezes zarządu Necto. — Przedsiębiorcy chcą osiągnąć skalowalność działalności, aby pracownicy mogli obsłużyć rosnące przewozy lub przeładunki bez znaczącego wzrostu zatrudnienia. Taki efekt można osiągnąć dzięki narzędziom IT, które zbierają i prezentują dane, na podstawie których mamy możliwość podejmowania decyzji. Receptą na dobry system jest dobre planowanie. Nasze narzędzia mają rozbudowane elementy ofertowania i przygotowania zleceń. Ważne, by dane którymi się posługujemy były dokładne, a obliczenia i podejmowanie decyzji zautomatyzowane. Ważnym elementem jest analiza danych i wyciąganie wniosków jak funkcjonuje firma — powiedział prezes Necto. 

Czytaj też: Przejścia graniczne – wymiar geopolityczny i instytucjonalny

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close