Partnerzy portalu

DCT zbiera punkty na światowej mapie logistycznej

W minionym tygodniu w portach Morza Północnego na kotwicach stało ok. 20 kontenerowców oceanicznych, czekających na zwolnienie nabrzeży i przybicie do nich.

To oczywiście mniej, niż w portach zachodniego wybrzeża USA (56 w ub. tygodniu).

Patrz: Biały dom przedstawił propozycję odkorkowania zachodnich portów USA

Ale według specjalistycznych portali, sytuacja pogarsza się, a święta tuż – tuż.
Tymczasem największy na Bałtyku głębokowodny terminal – DCT Gdańsk pracuje bez większych zakłóceń. Czy mamy do czynienia z jakimś fenomenem? Nie, są ku temu całkiem racjonalne wyjaśnienia.

Gdzie stoją na kotwicy?

Platforma wywiadowcza frachtu morskiego Kuehne + Nagel Seaexplorer twierdzi, że w kilku terminalach kontenerowych portów Morza Północnego występuje „ekstremalne zatłoczenie nabrzeży”, a godziny otwarcia i zamknięcia przyjmowania ładunków stale się zmieniają. Ponadto ciężarówki notują opóźnienia od jednej do trzech godzin. W grupie tej wymienia  Antwerpię, Rotterdam, Hamburg, Le Havre, Zeebrugge i Felixstowe.

W tym ostatnim obsługa kontenerowców wpływających wydłużyła się do 8,6 dnia. Pewnym ratunkiem spedytorów brytyjskich jest kierowanie statków do innych portów, np. w Liverpoolu. Ale wielu armatorów nie omija już Felixstowe, wyładowując towary w portach kontynentalnych, skąd dowożone są mniejszymi statkami  (feederami) do mniejszych portów Wielkiej Brytanii.

Według Seaexplorer, mocno tłoczno zrobiło się także wokół portu w Antwerpii, drugiego największego w Europie i trzynastego na świecie. Średni czas oczekiwania na statek wynosi obecnie ok. czterech do pięciu dni. Wąskim gardłem nie tyle nie są same nabrzeża, co transport lądowy oraz niedobory kontenerów, w tym brak kontenerów chłodniczych dla niektórych linii.

Tendencja

Zatłoczenie w północnoeuropejskich portach węzłowych rośnie, pomimo „stosunkowo płaskiego wzrostu wolumenu w porównaniu z okresem sprzed pandemii w 2019 r.”, stwierdza firma analityczna Alphaliner. Według niej, średnie opóźnienie w przybyciu statków na linii Azja – Europa wzrosło już do 18 dni.

To także mniej, niż na linii Azja – zachodnie wybrzeże USA. W okresie od 15 maja do 15 października średni czas tranzytu z chińskich portów bazowych wzrósł z 19 do 36 dni, podaje firma Shifl. Ale mało pocieszające dla handlowców…

DCT – oazą spokoju

– Choć niektóre statki przypływają do nas z opóźnieniem, to nie występują u nas problemy z kongestią ani na nabrzeżach, ani na bramach drogowych i kolejowych – mówi Dominik Landa, dyrektor Handlowy DCT Gdańsk. – Co istotne, u nas żaden z kontenerowców nie czeka na redzie i jest szybko odprawiany.
Spóźnienia w przybyciu niektórych kontenerowców są całkiem istotne. W 38 tygodniu Mathilde Maersk przypłynął z opóźnieniem 37 godzin, a w tygodniu 39 – Maersk Herrera oraz OOCL Germany zanotowały 12 godzinne spóźnienie.
W tym globalnym zakłóceniu logistyki nowym zjawiskiem jest występowanie tzw. void calls, czyli rezygnacja z zawinięć, która nie omija Gdańska (szczególnie statków sojuszu Ocean Alliance), z zapewnieniem dowozu planowanych wolumenów towarów statkiem wcześniejszym lub późniejszym o tydzień.

– Do połowy października zachowany jest taki sam wolumen rozładowywanych towarów, jaki był awizowany, tj. gdyby statki zawijały zgodnie z wcześniejszymi harmonogramami – dodaje dyrektor Landa.

A jak objaśnia on stan, w której DCT pracuje bez zakłóceń?

Po pierwsze, armatorzy bardzo pilnują, aby ładunki dotarły do Gdańska na czas, nawet kosztem ominięcia portów pośrednich. Dlatego, że zawijają do Gdańska raz w tygodniu, podczas gdy do np. Rotterdamu lub Hamburga 5 – 6 razy.
Po drugie, wpływające do DCT statki wymieniają ponad 10 tysięcy kontenerów, tj. dwukrotnie więcej, niż średnio w portach zachodnich, obsługujących te same serwisy, z tego samego kierunku.
Mogą liczyć, że rozładunek przebiega o czasie i bez zakłóceń. I w ten oto sposób DCT zbiera punkty na światowej mapie logistycznej.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close