Partnerzy portalu

Biały Dom przedstawił propozycję odkorkowania zachodnich portów USA

Tagi: USA,

Ponieważ w globalnej logistyce powstały wąskie gardła w łańcuchu dostaw, grożące brakiem wielu towarów w sezonie przedświątecznych zakupów, prezydent Joe Biden przedstawił plan, jak je usunąć, a właściwie – zmniejszyć w portach zachodniego wybrzeża USA.

LOS ANGELES, Calif. (March 17, 2003)–The Port of Los Angeles. USCG photo by PA3 Louis Hebert Wikimedia Commons

Przez nie trafia na rynek amerykański rocznie ok. 40 proc. towarów z importu. Tymczasem są tam nadal ogromne zatory na morzu i lądzie. Widmo ogromnych strat w handlu jest całkiem realne. Dodajmy, że nasza chata wcale nie jest z kraja. Plusy i minusy problemów logistycznych trafiają rykoszetem w polski rynek. 

Kalifornia stoi

Na wodach w pobliżu Los Angeles i Long Beach w poniedziałek na kotwicy lub dryfujących (z braku miejsca na kotwicowisku) doliczono się 61 kontenerowców, informuje Marine Exchange of Southern California. W zasadzie ich liczba utrzymuje się na podobnym poziomie od trzeciej dekady września (rekord padł 19 września, kiedy u wybrzeży Los Angeles / Long Beach czekały 73 kontenerowców). Przed pandemią koronawirusa niezwykłe rzadko można było widzieć co najwyżej jeden statek stojący na redzie.

Co równie istotne, w ciągu ostatnich trzech tygodni zmniejszyło się zatłoczenia u wybrzeży portów w Szanghaju i Ningbo w Chinach. W ub. tygodniu czekało tam na odprawę 81 kontenerowców, podczas gdy w połowie wrześnie – ponad 150. Analitycy zachodni tłumaczą ten spadek m.in. tym, że była przerwa w produkcji w Chinach (z powodu Złotego Tygodnia i braku prądu), ale także tym, że duża flota statków z ładunkiem płynie właśnie ku Ameryce. W ciągu niecałych trzech tygodni dotrą do jej zachodniego wybrzeża. No i utkną.

Plan

Plan administracji waszyngtońskiej sprowadza się do nakłaniania głównych sprzedawców detalicznych i spedytorów, by zwiększyli operacje w ciągu nocy i poza „normalnymi” godzinami pracy, czyli działali non-stop (24/7). Z analiz dla Białego Domu wynika, że zwiększenie operacji nocnych w portach zachodniego wybrzeża, a także wzdłuż linii kolejowych, w magazynach i w węzłach żeglugowych prowadzących w głąb kraju, jest najszybszym i najskuteczniejszym sposobem na przeniesienie towarów z oczekujących kontenerowców i zmniejszenie presji w całym łańcuchu dostaw. Inne obserwacje wskazują, że np. w porcie w Los Angeles towary przemieszczają się w nocy o 25 proc. szybciej niż w ciągu dnia.

Dodajmy, przestawiony plan jest w zasadzie jedyny realny do wdrożenia, bowiem ustawa zakładająca wydatkowanie bilionów dolarów na inwestycje, głównie infrastrukturalne, utknął w Kongresie. Zarazem prezydent jest pod silną presją, aby osiągnąć inne główne priorytety, począwszy od uchwalenia szeroko zakrojonego mandatu szczepień przeciwko Covid-19 oraz konkurencyjne naciski zarówno z lewej, jak i prawej strony, aby powstrzymać wzrost migracji na południowej granicy.

Kluczowym interesariuszem w planie Bidena odkorkowania portów jest potężny MiędzynarodowyZwiązek Pracowników Portowych i Magazynowych (ILWU). Jego przedstawiciele wcześniej powiedzieli, że członkowie związku „byliby gotowi pracować na dodatkowe zmiany”. Ale pieniądze na to muszą wyłożyć firmy prywatne. Stąd prezydent może do nich tylko apelować o pożądane zachowanie. Choć w sumie – to wspólny interes, a strona biznesowa per saldo skorzysta na tym.

Reakcja

Już wiadomo, że na apel prezydenta pozytywnie zareagowało kilka dużych firm, jak: FedEx, UPS, Walmart, Home Depot, Target. Np. największa sieć detaliczna w kraju, Walmart, zobowiązała się do „znaczącego” zwiększenia godzin nocnych w portach, dzięki czemu w ciągu najbliższych kilku tygodni będzie zwiększyć wywóz towarów w kontenerach nawet o 50 proc. Home Depot (właściciel sieci hipermarketów The Home Depot) zakłada przenoszenie do 10 proc. dodatkowych kontenerów, a sieć handlowa Target już obsługuje w portach połowę swoich kontenerów w nocy.

Natomiast takie firmy transportowe, jak FedEx poinformowały, że zwiększą liczbę godzin nocnych na nocnych zmianach w przewozach drogowych i kolejowych. Urzędnicy Białego Domu już oszacowali wstępnie, że gdy tylko te deklaracje zmian zostaną wprowadzone, może podwoić się liczba ładunku, które wyprowadzi się nocą z portów. Do końca roku wysiłki sektora prywatnego spowodują dodatkową wysyłkę w głąb lądu po 3500 kontenerów tygodniowo. W 2020 r. oba porty – Los Angeles i Long Beach – odprawiały tygodniowo średnio po 300 000 przesyłek.

Sceptycyzm?

Nie brakuje głosów sceptycznych, że samo przyspieszenie rozładunku nocą większej ilości towarów w portach niewiele zmieni sytuację w kolejnych łańcuchach logistycznych. Nadal wąskim gardłem jest bowiem transport wewnątrz lądu. Stany Zjednoczone znajdują się w środku kryzysu transportowego. Niedobór kierowców ciężarówek długodystansowych jest tak poważny, że niektóre firmy szukają ich za granicą.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close