Partner portalu

Węgierski suchy port EWG będzie wykorzystywał prywatną sieć 5G

Na Węgrzech powstaje pierwszy w Europie terminal intermodalny EWG, który będzie wykorzystywał prywatną sieć 5G do wewnętrznej komunikacji. Inwestycja ta ma być ukończona w pierwszym kwartale 2022 r. 

EWG
fot. EWG

Spółka East-West Intermodal Logistics Services buduje w Fényeslitke terminal przeładunkowy East-West Gate (EWG) położony na styku linii kolejowych o rozstawie europejskim i rosyjskim. Obiekt ten będzie największym lądowym terminalem intermodalnym w Europie i jednym z kluczowych hubów na Nowym Jedwabnym szlaku. Będzie też pierwszym europejskim terminalem, w którym zastosowana będzie nowa technologia zarządzająca pracą terminalu.

East-West Intermodal Logistics Services zawarła 7 października porozumienie z Vodafone Hungary i Huawei Technologies Hungary ws. budowy prywatnej sieci 5G dla suchego portu. System bezprzewodowej transmisji danych wykorzystywany będzie do sterowani autonomicznymi urządzeniami terminalowymi takimi jak suwnice. Huawei dostarczy sprzęt do transmisji danych, a Vodafone będzie się zajmować wsparciem sieci komórkowej. 

— Wydajność operacyjną terminala można zmaksymalizować dzięki wykorzystaniu technologii 5G. Stworzona zostanie również szansa na uruchomienie projektów badawczo-rozwojowych i zaprezentowanie przemysłowego zastosowania tej technologii, która dopiero wkracza na rynek — skomentował János Tálosi, prezes East-West Intermodal Logistics.

Nowy hub

Budowa terminala EWG ruszyła w styczniu 2021 r. Obiekt zlokalizowany będzie blisko granicy węgiersko — ukraińskiej i będzie kolejnym suchym portem przeładunkowym na Nowym Jedwabnym Szlaku obok Małaszewicz i otwartego niedawno terminalu w Czerniachowsku w Obwodzie Kaliningradzkim.

Czytaj także: W Obwodzie Kaliningradzkim otwarto terminal przeładunkowy na Nowym Jedwabnym Szlaku

Budowa węgierskiego terminalu finansowana jest głownie z środków prywatnych, które zapewniły 30 mld forintów. Rząd Węgier wsparł inwestycję kwotą 8,2 mln euro. Obiekt będzie miał 5 torów szerokich i 5 o rozstawie standardowym, trzy tory dla suwnic RMG i będzie dostosowany do przeładunków kontenerów 45-stopowych. Terminal będzie też przeładowywał tank kontenery i naczepy samochodowe (z wykorzystaniem technologii NIKRASA). Docelowe zdolności przeładunkowe terminalu mają wynieść 1 mln TEU rocznie, co sprawi że będzie to największy tego typu obiekt w Europie. Jak zapewniają inwestorzy, nowy terminal ma działać zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i wykorzystywać energię z źródeł odnawialnych.

EWG może przyczynić się do udrożnienia zapchanego Nowego Jedwabnego Szlaku, na którym wąskimi gardłami są granice między krajami w których funkcjonują różne systemy kolejowe. Wydaje się jednak, że nie będzie to bezpośrednia konkurencja dla Małaszewicz, gdyż te leżą na najkrótszej trasie z Chin do Niemiec i krajów Beneluxu, podczas gdy Fényeslitke może być „bramą” do krajów południowej Europy. Jednak otwieranie nowych dużych i nowoczesnych terminali przy wschodniej granicy UE powoduje, że konieczna jest modernizacja polskiej infrastruktury na kolejowych przejściach granicznych, aby Polska nie straciła swej roli na Nowym Jedwabnym Szlaku. Jednym z takich projektów jest Park Logistyczny Małaszewicze.

Czytaj też: Decyzja o pozwoleniu na budowę Parku Logistycznego Małaszewicze wydana

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Jak poprawić wydajność, produktywność i bezpieczeństwo w branży portowej?

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close