W Obwodzie Kaliningradzkim otwarto terminal przeładunkowy na Nowym Jedwabnym Szlaku
W Obwodzie Kaliningradzkim otwarto nowy terminal przeładunkowy, który będzie alternatywą dla transportu ładunków na trasie Chiny — Europa. Nowy obiekt będzie obsługiwać pociągi UTLC ERA.

Obwód Kaliningradzki staje się istotnym hubem przeładunkowym na transatlantyckich szlakach intermodalnych. Na początku października otwarto terminal „Wschód — Zachód” na stacji Czerniachowsk, który umożliwi przeładunki kontenerów między składami o rozstawie 1435mm i 1520 mm. Będzie to alternatywa dla mocno obciążaonych terminali na granicy polsko — białoruskiej. UTLC ERA zamierza początkowo wysyłać do dwóch par pociągów tygodniowo przez nowy terminal. Roczna zdolność przeładunkowa tego obiektu wynosi 450 tys. TEU. Pierwszy pociąg z Chin obsłużono w dniu otwarcia terminalu 1 października.
W uroczystości otwarcia wzięli udział szef kaliningradzkiej kolei Siergiej Sapiegin, gubernator obwodu kaliningradzkiego Anton Alikhanov oraz dyrektor generalny JSC UTLC ERA Alexey Grom.
— Dziś prędkość ma szczególne znaczenie: mówimy nie tylko o prędkości ruchu pociągów, ale także o szybkości podejmowania decyzji. W tym koordynacja ruchu pociągów tranzytowych w nowych kierunkach z wykorzystaniem nowych technologii. Jest to szczególnie ważne dziś, kiedy kolej odgrywa najważniejszą strategiczną rolę pomostu lądowego między Chinami a Europą — powiedział podczas otwarcia terminalu Alexey Grom.
Po przeładowaniu kontenerów w Czerniachowsku, pociąg może jechać dalej do Polski i Niemiec. Kontrola celna i graniczna towarów odbywa się na przejściu granicznym Żeleznodorożnyj — Skandawa, 50 km od Czerniachowska. Pociągi po przekroczeniu polskiej granicy mogą jechać w kilku kierunkach: na południowy zachód np. do Poznania i dalej do Niemiec (przez Toruń, Inowrocław) lub na południe, czyli do Warszawy, Łodzi, Śląska. Trasa przez Skandawę i Olsztym pozwala także ominąć zatłoczoną stację Tczew.
Czerniachowsk wkrótce może stać się jednym z najważniejszych hubów przeładunkowych na Nowym Jedwabnym Szlaku. W ostatnich miesiącach ruch pociągów tranzytowych przez Obwód Kaliningradzki wzrósł siedmiokrotnie.