Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Pakiet Mobilności może stymulować rozwój transportu intermodalnego

Pakiet Mobilności zmniejszy międzygałęziową konkurencyjność międzynarodowych przewozów samochodowych, co może być impulsem do rozwoju transportu intermodalnego — uważają uczestnicy konferencji ,,Polska Logistycznym Hubem Europy”, zorganizowanej przez Polski Instytut Transportu Drogowego.

 Pakietu Mobilności,
fot. CLIP

Transport drogowy czeka na implementację Pakietu Mobilności, który wpłynie na całą europejską gospodarkę. Konsekwencją nowych obowiązków będzie wzrost cen. Eksperci obawiają się że będzie to mieć wpływ na inflację.

— Czekamy aż wejdą w życie polskie przepisy wprowadzające Pakiet Mobilności. Mamy nadzieję, że coś się zmieni, choć tego nie zakładamy. Będziemy musieli negocjować ponownie stawki przewozowe z klientami, gdyż koszty zatrudnienia wzrosną o 40%. Przy czym stawka netto wynagrodzenia się nie zmieni. Problemem będzie rozlicznie diet. Będziemy musie ten wzrost kosztów przenieść na klientów. To są zmiany, których celem jest ograniczenie udziału polskich przewoźników w transportach kabotażowych i cross-trade. Oczywiście jest możliwość zakładania tam spółek celowych i zatrudniania kierowców, ale jest to mało opłacalne, gdyż będzie to dublowanie struktur firm — powiedział Jacek Karcz, konsultant sprzedaży w Gruber Logistics.

Przedsiębiorcy krytykują nową europejską dyrektywę gdyż jest to krok wstecz w procesie integracji gospodarek europejskich. — Pakiet Mobilności jest dużym wyzwaniem, gdyż jest to przykład ograniczenia integracji europejskiej, przez kraje, które doprowadziły do jego uchwalenia. Jest to ograniczenie swobody przepływu usług. To tak jakby niemieckie centra handlowe mogły w Polsce być otwarte tylko przez 2 dni w tygodniu. Pakiet Mobilności przełoży się na wyższe ceny transportu, a to będzie mieć efekt proinflacyjny i doprowadzi do wzrostu cen produktów i środków produkcji — uważa Marcin Wolak, ekspert branży TSL, Polski Instytut Transportu Drogowego

Problemy po brexicie

W ostatnich tygodniach bardzo duże problemy wystąpiły z zaopatrzeniem w towary w sklepach w Wielkiej Brytanii. Jest to skutek braku kierowców po brexicie oraz problemów w całej branży logistycznej. 

— W ubiegłym roku Wielka Brytania zatowarowywała się by być gotowa na okres po brexicie. Te zgromadzone zapasy się skończyły. Umowa Wielkiej Brytanii z UE określa jedynie pewne preferencje celna dla określonych grup towarów. Ale to tego trzeba doliczyć jeszcze podatek. Kierowcy muszą mieć paszport i wykupione ubezpieczenie żeby wjechać do tego kraju. Tymczasem wielu kierowców wcale nie chce tam jechać — skomentowała Joanna Porath, prezes AC Porath Sp. z.o.o. 

Pakiet Mobilności może sprawić, że podobne problemy z dostawami towarów pojawią się wkrótce w innych krajach zachodnioeuropejskich. — Jeśli uda się osiągnąć tym krajom cel, jakim jest ograniczenie możliwości świadczenia usług polskim przewoźnikom, to przełoży się na problem z brakiem kierowców na rynkach zachodnich, gdyż tam nie ma zasobów wystarczających by zastąpić polskich przewoźników — powiedział Marcin Wolak.

— Nowe przepisy mogą przyspieszyć rozwój transportu intermodalnego, tak jak obecnie robimy to na terminalu CLIP pod Poznaniem, skąd odbieramy naczepy i dowozimy do odbiorcy końcowego. Coś takiego będziemy robić po drugiej stronie tego połączenia, ale będziemy musieli zatrudnić tam lokalnego kierowcę. Cieszę się, że ten transport się rozwija, ale brakuje jeszcze świadomości ze w systemie intermodalnym można przewozić nie tylko kontenery ale też naczepy. Uświadamiamy klientów o takiej możliwości. Koszt przewozu naczepy pociągiem często jest niższy niż samochodem. Możliwe że Pakiet Mobilności będzie dodatkowym impulsem dla rozwoju przewozów kombinowanych — stwierdził Jacek Karcz.

Obecnie barierą w rozwoju kolejowych przewozów intermodalnych jest brak bocznic. — W ostatnich latach wiele bocznic zostało rozebranych. Było duże wsparcie dla drogownictwa przez co Polska stała się potęgą w transporcie samochodowym. Dziś Europa mówi stop. Trzeba zmienić strukturę łańcuchów dostaw. Pandemia pokazała, że dostawy w systemie just in time nie sprawdzają się — dodał przedstawiciel  Gruber Logistics.

Czytaj też: Branża transportowa musi pamiętać o cyberbezpieczeństwie

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close