Partnerzy portalu

Nowe problemy na rynku cargo lotniczego

Wszelkiego rodzaju „okazje” biznesowe niosą ryzyko. Nie inaczej jest na rynku przewozów towarów drogą powietrzną, dlatego brokerzy lotów czarterowych przestrzegają przed potencjalnymi ofertami lotów „samolotami widmo”.

fot. Foma Wikimedia Commons

Oferują je różnej proweniencji fałszywi pośrednicy. Znajdują chętnych, mających nóż na gardle z powodu braku możliwości pozyskania slotów w okresie szczytu popytu na transport. Obecnie są nimi głównie przedstawiciele handlu detalicznego, którzy obawiają się, że nie zdążą „zatowarować” swoich sklepów przed Bożym Narodzeniem.

Okazja czyni… okazyjną ofertę

Fałszywi pośrednicy kuszą przede wszystkim ceną ofert. Mają duże pole do obniżek, skoro „normą” stały się koszty czarterów frachtowców na trasie Chiny – USA wynoszące 1,5 mln USD (rekord to 1,9 mln USD za 100-tonowy samolot), a z Bangladeszu do Europy – dochodzące do 1 mln USD. 

„Istnieje ogromna liczba firm, które twierdzą, że mają samoloty do wynajęcia. Ale poważnie zalecałbym, aby klienci korzystali z uznanych, specjalistycznych firm czarterowych, które mają wiedzę rynkową i dokładają należytej staranności w odniesieniu do każdego samolotu lub operatora” – powiedział portalowi Lloyd’sLoading Dan Morgan-Evans, dyrektor ds. ładunków grupowych w Air Charter Service (ACS). 

Potwierdza on, że istnieje duży popyt na czartery samolotów z Azji do Ameryki Północnej i Europy, ponieważ rynek wchodzi w tradycyjny szczyt sezonu. Jednak frachtowce dużych przewoźników są już przeważnie zakontraktowane. 

Nadzieja w preighterach

Szansę dostępności czarterów stwarzają samoloty pasażerskie, zamienione przez ich właścicieli – w warunkach nadal ograniczonych lotów osobowych – w pełni na samoloty transportowe, tj. przez usunięcie siedzeń. Jako pierwsza taką ofertę wprowadziła w połowie kwietnia Lufthansa (to ona też upowszechniła nazwę oferty: preigther), a w ślad za nią poszły inne wielkie grupy europejskie, jak Swiss, Austrian Airlines, Brussels Airlines, KLM.

Patrz: „Preighter” łagodzi napięcia na rynku cargo lotniczego i w sytuacji pasażerskich linii

Dlatego mimo ciągle mniejszej w br. łącznej podaży mocy przewozowych transportu cargo lotniczego (patrz niżej: dane IATA) niż w 2019 r., preigther’y wydatnie zmniejszają tę złą sytuację. „W ofercie jest teraz wiele preighter’ów. Problemem jest z kolei rodzaj ładunku, który mogą one przewozić i lotniska, które mogą je przyjąć” – dodał Morgan-Evans. 

Większa praca przewozowa

Jak poinformowało IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych) w ostatnim komunikacie, w sierpniu br. praca przewozowa mierzona w tonokm ładunków (CTK, tj. z uwzględnieniem bagażu) była o 7,7 proc. większa niż dwa lata temu. Tymczasem globalny potencjał przewozowy samolotów w sierpniu tego roku, mierzony w dostępnych tonokilometrach (ATK), był o 12,2 proc. niższy niż przed Covid-19. 

„Na razie perspektywy dla biznesu cargo lotniczego pozostają pozytywne, bowiem wskaźnik zapasów pozostaje niski przed szczytowym sezonem sprzedaży detalicznej w końcu roku. Jednak dalsze ograniczenia w zdolnościach przewozowych, wraz z presją eskalacji pandemii, zwiększyły presję na dostępną pojemność ładunkową i mogą narażać rynek na ryzyka” – stwierdza IATA.

Europejskie linie lotnicze odnotowały nieco mniejszy niż na świecie wzrost wolumenów przewozów – o 6,3 proc. wyższe niż w sierpniu 2019 r., przy podobnie mniejsze jak średnio na świecie zdolności przewozowej (- 12,1 proc.). IATA skomentowało to jednak następująco: „Czynniki napędzające krótkoterminowy popyt na transport ładunków lotniczych, w tym produkcja przemysłowa i popyt eksportowy, nadal osiągają dobre wyniki w regionie”. Dla porównania, praca przewozowa linii lotniczych z siedzibą w Ameryce Północnej była w sierpniu o 13,3 proc. wyższa niż w sierpniu 2019 r., a – co jest wyjątkiem na rynku – większe były też moce produkcyjne – o 0,7 proc.

Nowy gracz

Po wejściu na rynek przewozów cargo lotniczego gigantów e-handlu, tj. Amazona i Alibaby, na podobny krok zdecydowała się francuska linia żeglugi kontenerowej – CMA CGM. Zarząd poinformował, że zakupi dwa nowe Boeingi 777F, aby rozszerzyć działalność działu frachtu lotniczego grupy.

Formalnie, taką działalność komercyjną CMA CGM zainaugurowała w lutym br., kiedy zakupiła pierwszy (z czterech zamówionych) samolotów A330-200F i wysłała go w locie z Liege (Belgia) do Chicago (USA). Ale stałą ofertę połączeń – poprzez spółkę CMA CGM Air Cargo – wprowadziła w maju wraz z przybyciem drugiego samolotu, o loty do Nowego Jorku i Atlanty, a następnie do Dubaju.

Zarząd wyjaśnia, że „nadal rozszerza swoją działalność poza swoją podstawową rolę żeglugi oceanicznej”, ponieważ „stanowi to ważny, nowy jej komponent zarówno pod względem operacyjnym, jak i komercyjnym”. Ma to też być „nowy kamień milowy w strategicznym rozwoju grupy w sektorze logistyki”. Grupa może teraz przedstawiać klientom połączoną ofertę Sea-Air obejmującą wysyłkę, logistykę i fracht lotniczy. 

W zakresie obsługi samolotów CMA CGM Air Cargo będzie polegać na Air Belgium, natomiast Liege stało się „strategiczną” bazą nowego przewoźnika. B777F ma zasięg 9 200 kilometrów i może przewieźć maksymalnie 102 tony ładunku. Frachtowiec ten jest najlepiej sprzedającym się Boeingiem wszechczasów, z 272 zamówionymi od czasu rozpoczęcia programu w 2005 roku.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close