Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

„Preighter” łagodzi napięcia na rynku cargo lotniczego i w sytuacji pasażerskich linii

Po próbach lokowania towarów w uziemionych samolotach pasażerskich by je poderwać, obecnie największe linie lotnicze demontują w nich siedzenia, zwiększając pojemność ładunkową. Niemiecka Lufthansa ukuła już termin dla tej usługi: „preighter”. A jednak nadal brakuje zdolności przewozowych szczególnie z Chin, co skutkuje windowaniem cen frachtu.

Samolot Lufthansy / Peter Biela / Pixabay

Przykładem jest Shanghai Pudong Airport. W końcu tygodnia zgłaszał on wielkie zatory w terminalach towarowych. Sam wjazd nich do ciężarówek trwał od 36 do 40 godzin, towary nie mogły być rozładowane wcześniej niż 48 godzin przed planowanym odlotem samolotu.
„Słyszałem o spedytorach działających w Afryce i psujących rynek, którzy w warunkach braku dostępnych frachtowców nie odprawiają towarów do europejskich klientów, wybierając trasy bardziej dochodowe dla nich i linii lotniczych” – powiedział przedstawiciel Agility Logistics z Kuwejtu.

Zarazem, jak informuje firma analityczna Clive Data Services (CDS), w kwietniu wolumen frachtu lotniczego spadł o 39 proc. w porównaniu rok do roku. Skąd zatem te anomalie?
Jak podaliśmy, wraz zawieszeniem na świecie w marcu 95 proc. lotów pasażerskich, ubyło 2/3 potencjału przewozu towarów, wożonych w brzuchach samolotów pasażerskich. W efekcie, według CDS, w kwietniu wolumen przewiezionego na świecie frachtu lotniczego był mniejszy o 39 proc. w porównaniach rok do roku. Ale zarazem rósł popyt na „szybkie” przesyłki środków ochrony zdrowia, szczególnie w związku z koronawirusem. Dlatego rosły napięcia na rynku frachtu lotniczego.

Dlatego w drugiej połowie kwietnia wpierw Lufthansa, wraz z liniami z jej grupy (Swiss, Austrian Airlines, Brussels Airlines) zaczęły wprowadzać usługę „preighter”, usuwając fotele z kilkunastu samolotów pasażerskich. Podobnie postąpiły linie KLM, rozpoczynając loty na trasie Amsterdam – Shanghaj oraz największy na świecie międzynarodowy przewoźnik ładunków lotniczych – Emirates. Ten ostatni obsługuje już blisko 100 codziennych lotów towarowych. Obok 11 frachtowców Boeing 777, uruchomił również około 60 swoich samolotów pasażerskich Boeing 777-300 ER dedykowanych do obsługi cargo, rozszerzając swoją sieć regularnych ładunków do 67 miast na sześciu kontynentach.

Przekształcanie samolotów pasażerskich w tryb all-cargo przynoszą już wyraźne skutki. W 18-tym tygodniu roku (27 kwietnia – 3 maja) ogólna pojemność ładunków w brzuchach w samolotach wzrosła o 23 proc. w porównaniu z tygodniem 17-tym, w tym na trasach z Chin o 6 proc.Dlatego, jak komentuje Niall van de Wouw, dyrektor zarządzający CDS, że wraz z tym oraz większymi przewozami frachtu lotniczego, notowanego w końcu kwietnia, być może rynek „najgorszy okres ma za sobą”, chociaż „jest jeszcze zbyt wcześnie, aby jednoznacznie tak twierdzić”. Należy dodać, że przewozy towarów w formule „preighter” w pewnym stopniu łagodzą problemy finansowe linii lotniczych z powodu uziemienia samolotów pasażerskich

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close