Partner portalu

Intermodal kluczem dla przekształcenia Polski w logistyczny hub Europy

Polska ma ambicje stać się logistycznym hubem Europy. W tym celu potrzeba wielu inwestycji w infrastrukturę, centra logistyczne, a także usprawnienia procedur administracyjno — celnych i rozwoju sektora logistycznych — uważają uczestnicy konferencji „Polska Logistycznym Hubem Europy” zorganizowanej przez Polski Instytut Transportu Drogowego.

fot. ŁK

Transport intermodalny przynosi sporo korzyści w obszarach ochroni środowiska, poprawy efektywności przewozów, zmniejszenia korków na autostradach, a także obniżenia kosztów spedycji.

— Transport trzeba postrzegać w szerszej perspektywie. Oczywiście dobrze, jest gdy rosną ładunki pamiętać jednak trzeba o kwestiach bezpieczeństwa i ważne jest by transport rozwijał się równomiernie. Dlatego oprócz inwestycji kw infrastrukturę kolejową potrzeba rozbudowy portów morskich, a także infrastruktury punktowej. Z tego powodu wraz z Zarządem Morskiego Portu Gdynia przystąpiliśmy do opracowania analizy lokalizacji potencjalnych terminali intermodalnych i określiliśmy punkty, gdzie jest potrzeba wdrożenia takich rozwiązań. Obecnie kończymy przygotowanie tej analizy i będziemy przygotowywać się do realizacji inwestycji. Jednym z takich miejsc będą Karsznice, gdzie PKP Cargo we współpracy z PKP S.A. będzie budować terminal — zapewnił Rafał Zgorzelski, członek zarządu PKP S.A.

Nowe usługi

O ostatnich latach transport intermodalny rozwijał się na linii PKP LHS, gdzie udział tego typu ładunków w strukturze przewozów rośnie dzięki nowym połączeniom z i do Chin, Ukrainy i Rosji. Chińskie firmy korzystają z specyfiki linii szerokotorowej do Sławkowa.

— Najdalej na zachód wysunięta kolejowa linia szerokotorowa pozwala na szybką realizację przewozów kontenerowych z granicy chińsko — kazachskiej do Sławkowa. Partnerzy z Chin uznali że Sławków może być trzecim polskim hubem na Nowym Jedwabnym Szlaku obok Małaszewicz i Łodzi. Pracujemy też na uruchomieniem korytarza TMTM przez Morze Kaspijskie jednak projekt ten jest bardzo skomplikowany, a czas przewozu przez Rosję i Ukrainę jest krótszy. W marcu PKP LHS podpisała umowę z partnerem chińskim i staliśmy się pierwszym polskim operatorem na Nowym Jedwabnym Szlaku, co wiąże się z posiadaniem własnego pociągu i oferowaniem miejsc na platformach. Ponadto od marca rozwijamy przewozy eksportowe w kierunku wschodnim. Przewozimy różne podzespoły produkowane w fabrykach europejskich, które są w Euroterminalu Sławków załadowywane na pociąg i transportowane koleją do Chin i Korei Południowej. Czas przejazdu w kierunku wschodnim wynosi 10 dni i jest krótszy niż w przypadku pociągów z Chin do Europy, gdyż trasa ta jest mniej obciążona — powiedział Zbigniew Tracichleb, prezes PKP LHS.

Czytaj też: Nowe szlaki transportowe powstają nad Morzem Kaspijskim

Przewozy naczep

Transport intermodalny w Polsce kojarzony jest głównie z przewozami kontenerowymi. Jednak w Europie coraz większe znaczenie mają kombinowane przewozy naczep. W Polsce jedną z pierwszych firm, które zaczęły świadczyć usługi przeładunku naczep na pociągi jest CLIP.

— Innowacyjność jest wpisana w DNA spółki CLIP. Jesteśmy pionierami usług kolejowych przewozów naczep w Polsce. 10 lat temu uruchomiliśmy takie przewozy między Swarzędzem a Rotterdamem. Początkowo usługi te traktowane były w branży logistyczne z pewną rezerwą, a ich wprowadzenie było odważną decyzją. Dziś widać że jest to właściwy kierunek. Jeden pociąg transportujący naczepy między Swarzędzem a Wuppertalem powoduje, że na drogach jest 36 mniej tirów — zauważył Daniel Ryczek, dyrektor handlowy CLIP Intermodal Sp. z o.o.

Dalszy rozwój przewozów intermodalnych wymaga od operatorów terminali dostarczenia klientom nowych usług taki jak depo kontenerowe, czy magazynów dedykowanych branży e-commerce.

— Depo jest potrzebne szczególnie dla eksporterów. Taki plac oddano do użytku w Sławkowie w sierpniu i już jest wykorzystywany. Kolejną rzeczą, której potrzebują partnerzy z Chin jest magazyn dla e-commerce. Posiadamy dużą halę w Sławkowie, która przy niewielkim nakładzie inwestycyjnym może być przystosowana do potrzeb branży e-commerce i w przyszłym roku będziemy świadczyć takie usługi. Widzimy, że jest to rozwojowy biznes — skomentował Zbigniew Tracichleb. 

Wyzwania

Wzrost przewozów intermodalnych możliwy jest dzięki modernizacjom infrastruktury. — Jeszcze rok temu wydawało się, że wyzwania infrastrukturalne są ogromne. Jednak tempo prac na liniach kolejowych i przyspieszenie budowy dróg ekspresowych dają wymierne efekty. Budowa CPK i związanych z tym projektem lini kolejowych pozwoli odciążyć magistrale które są wykorzystywane w ruchu pasażerskim, co zwiększy ich dostępność dla przewoźników intermodalnym. Największym wyzwaniem w najbliższych latach będą zatem usprawnienia usług biznesowych i procedur administracyjno celnych — uważa Andrzej Banucha, zastępca dyrektora w Biurze Strategii, Relacji Inwestorskich i Promocji PKP Cargo.

Jednak w związku z harmonogramem inwestycji PKP PLK pojawiły się dodatkowe utrudnienia dla przewoźników intermodalnych — Obecnie dużym problemem są opóźnienia, a dla klientów transportu intermodalnego punktualność jest ważna. Problemy są m.in. na linii Poznań — granica niemiecka. Obecnie pociągi czekają na przejazd niekiedy kilkanaście godzin. W tym czasie tabor nie jest wykorzystywany, a maszynista otrzymuje wynagrodzenie za postój. To generuje dodatkowe duże koszty — zauważył Daniel Ryczek.

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Jak poprawić wydajność, produktywność i bezpieczeństwo w branży portowej?

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close