Freightliner odebrał nowe wagony z Polski
Brytyjski przewoźnik z grupy Freightliner odebrał pierwszą partię 40 spośród 230 nowych wagonów serii FFA-G. Dostawcą pojazdów jest konsorcjum Wabtec Axiom Rail i Greenbrier Europe.

Pierwsze wagony dotarły do brytyjskiego operatora 18 września, a całe zamówienie zrealizowane będzie do końca listopada 2021. Wagony serii FFA-G zostały opracowane w wyniku ponad dwuletniej współpracy Freightliner z Wabtec i Greenbrier. Produkcja odbywa się w fabryce Wagony Świdnica należącej do grupy Greenbrier, która jest największym eksporterem taboru w Polsce. Freightliner jest jednym z najważniejszych klientów tych zakładów.
Projekt wagonów FFA-A opracowano z myślą o poprawie efektywności energetycznej taboru. Platformy te są o ponad dwie tony lżejsze niż pojazdy konkurencji, co pozwala ciągnąć mniejszą masę w pociągach ale z zachowaniem standardów bezpieczeństwa na kolei. Nowoczesne wózki o niskim obciążeniu toru zapewniają znacznie obniżony poziom hałasu i minimalizują uszkodzenia toru.
Zrównoważony transport
Jak podkreśla Freightliner kolej już teraz ma 76% niższą emisję gazów cieplarnianych niż transport samochodowy. Natomiast dzięki zastosowaniu nowych lżejszych wagonów i kontenerów 40-stopowych można zaoszczędzić kolejne 7% emisji CO2. Dzięki temu przewozy Freightliner pozwolą zredukować emisje o 78%.
Brytyjska sieć kolejowa cechuje się wąską skrajną, dlatego przewoźnicy muszą tak korzystać z specjalnie zaprojektowanego taboru. Nowe wagony mają pokład roboczy na wysokości 980 mm dzięki czemu mogą być eksploatowane na sieci W10 obejmującej główne magistrale kolejowe w Wielkiej Brytanii. Na platformach można przewozić standardowe kontenery ISO 40’, 9’6’’, a to oznacza że wagony FFA-G mają większy prześwit niż inne platformy do przewozu kontenerów 40-stopowych.
Prace związane z projektowaniem i testowaniem nowych wagonów prowadzono w czterech krajach w reżimie sanitarnym związanym z pandemią covid-19. Dzięki zaangażowaniu zespołu udało się przezwyciężyć te trudności.
— Jako pierwsza firma zajmująca się frachtem towarowym, która opracowała wagony platformy 40 stóp o standardowej wysokości i pierwsza, która wprowadziła wagon Shortliner (Ecofret), Freightliner może poszczycić się dumną historią wyznaczania standardów dla innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań wagonowych w Wielkiej Brytani. Jako największy operator kolejowych przewozów intermodalnych z największą ofertą usług transportu ładunków elektrycznych w Wielkiej Brytanii, Freightliner jest zaangażowany w dekarbonizację, która jest w centrum naszego strategicznego zainteresowania i dostosowuje nas bezpośrednio do oczekiwań klientów. Wagon FFA-G jeszcze bardziej zwiększa korzyści środowiskowe kolei i jeszcze bardziej przyczynia się do doprowadzenia wszystkich emisji gazów cieplarnianych do zera netto do 2050 roku. – powiedział Tim Shakerley, dyrektor zarządzający Freightliner na Wielką Brytanię.
Freightliner jest największym intermodalnym przewoźnikiem kolejowym w Wielkiej Brytanii. Rocznie spółka przewozi 770 tysięcy kontenerów w tym kraju.
Czytaj też: Szybko rosnące przewozy intermodalne szansą dla kolei i gospodarki w Polsce