Partnerzy portalu

Szybko rosnące przewozy intermodalne szansą dla kolei i gospodarki w Polsce

Tagi:

Wyniki przewozów intermodalnych w Polsce pokazują dalszy dynamiczny wzrost tego segmentu rynku kolejowego – wskazuje spółka Wagony Świdnica.

Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że jeszcze w 2010 r. udział intermodalu w masie przewożonych ładunków wynosił 1,9%, a na koniec 2017 r. wskaźnik ten osiągnął poziom już 6,1%. Jeśli chodzi o pracę przewozową to w 2010 r. udział intermodalu w przewozach ogółem wynosił 3,8%, a na koniec 2017 r. wzrósł do 9,9%. Z opublikowanych dzisiaj danych wynika, że w ubiegłym roku wynik ten wyniósł już 10,3%.

Dynamiczny wzrost przewozów intermodalnych na polskim rynku w ostatnich latach to przede wszystkim efekt dwóch czynników: wzrostu wymiany handlowej między Europą a Chinami i dynamicznego rozwoju polskiej gospodarki.

Ze względu na aktualną politykę transportową Unii Europejskiej, która promuje transport przyjazny dla środowiska, przewoźnicy kolejowi mogą korzystać z dofinansowania z unijnych środków m.in. na zakup wagonów-platform. Centrum Unijnych Projektów Transportowych w 2018 roku rozdysponowało 1,3 mld zł unijnych dotacji na inwestycje w rozbudowę 12 terminali oraz zakup ponad 3,4 tys. wagonów-platform, służących do transportu intermodalnego, a kolejnej rundy finansowania można spodziewać się w tym roku.

– Rosnący udział przewozów intermodalnych w rynku kolejowym to efekt dynamicznie rosnącej wymiany handlowej pomiędzy Chinami oraz Europą oraz polityki Unii Europejskiej, która preferuje kolejowe korytarze transportowe kosztem drogowych i zmierza do rozwoju środków transportu o mniejszym wpływie na środowisko- wskazuje Dariusz Czerniak, dyrektor sprzedaży w spółce Wagony Świdnica.

Polska ze względu na strategiczne położenie na przecięciu kilku lądowych korytarzy łączących Państwo Środka z obszarem UE ma wszelkie predyspozycje, aby stać się największym intermodalnym hubem w regionie co powinno iść w parze z rozwojem własnej infrastruktury, a w efekcie końcowym całej krajowej gospodarki.

– Już teraz widzimy wzmożone zainteresowanie platformami intermodalnymi i przewidujemy, że w kolejnych latach popyt na nie będzie systematycznie wzrastał. Finansowanie tego typu projektów w Polsce ze środków unijnych będzie miało istotne znaczenie dla rozwoju krajowego rynku intermodalnego- dodaje Czerniak.

Wagony Świdnica to największy producent wagonów towarowych w Polsce. Spółka należy do Greenbrier Europe. Produkowane w Świdnicy wagony, w tym węglarki zwykłe i samowyładowcze, platformy kontenerowe i uniwersalne, cysterny do przewozu paliw, LPG i chemikaliów, wagony do cementu, są eksportowane do przewoźników i operatorów taboru w całej Europie, do krajów arabskich czy azjatyckich. Spółka Wagony Świdnica zatrudnia obecnie blisko 1600 osób, a jej roczna produkcja wynosi ok. 1600 wagonów. W 2018 roku przychody firmy wyniosły ponad 840 mln złotych.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close