Partnerzy portalu

Koszty transportu morskiego – „Stop”

Po 22 kolejnych tygodniach wzrostów, notowania World Container Index (WCI) firmy Drewry zatrzymały w minionym tygodniu, pozornie nieubłagany, wzrost. Podobną tendencję wykazują inne indeksy albo na wyhamowanie tempa wzrostu stawek frachtu.

fot. Michela Canalis

Analitycy podkreślają, że ceny spot frachtu morskiego osiągnęły szczyt i możliwe jest przełamane tendencji wzrostu kosztów transportu morskiego drobnicy w kontenerach. Niestety, nadal nie nastąpiła poprawa jakości usług. Głównie z powodu niewydolności portów i transportu lądowego, a nie z winy przewoźników. To dlatego nie można oczekiwać szybkiego spadku stawek frachtu. 

WCI

Indeks WCI, który mierzy średnie stawek frachtu kontenerowego na ośmiu głównych trasach w relacjach do/z Azji – USA i Europy, w minionym tygodniu pozostał stabilny na poziomie 10 377,19 USD za kontener 40-sto stopowy (FEU), choć był on prawie trzykrotnie wyższy (299 proc.) niż w tym samym tygodniu ub. roku. Drewry podkreślił, że stało się tak po ogłoszeniu przez CMA-CGM i Hapag-Lloyd decyzji o zatrzymaniu wzrostu stawek frachtu spot, „ponieważ na większości szlaków handlowych są one rekordowo wysokie”. 

Patrz też: Przełom?

Spośród ośmiu tras objętych WCI, stawki frachtu pozostały niezmienne na czterech (z Szanghaju do Rotterdamu, z Rotterdamu do Szanghaju, z Szanghaju do Los Angeles i z Rotterdamu do Nowego Jorku). Natomiast z Nowego Jorku do Rotterdamu zmalały o 8 proc. (do 1107 USD/FEU), z Los Angeles do Szanghaju o 3 proc. (do 1404 USD/FEU), a z Szanghaju do Nowego Jorku o 2 proc. (do 15 849 USD/FEU). Zarazem fracht z Szanghaju do Genu wzrósł o 1 proc. (13 646 USD/FEU). Drewry spodziewa się, że stopy te „pozostaną stabilne w nadchodzącym tygodniu”. 

Indeksy chińskie

W tygodniu kończącym się 24 września Ningbo Containerized Freight Index (NCFI) zanotował wartość 4165,1 punktu, nieznacznie spadając o 1 pp w stosunku do zeszłego tygodnia. Cztery z analizowanych dwudziestu jeden tras utrzymały tendencję wzrostową, podczas gdy pozostałe piętnaście spadło, a dwie zanotowały constans. Indeks frachtów na trasie z Ningbo – porty Europy Północnej miał wartość 5938,8 pkt., co oznacza stagnację w stosunku do tygodnia temu, natomiast z Ningbo do portów zachodniej części Morza Śródziemnego zmalały o 1,3 pp (do 5685,3 pkt.). Z kolei Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), oceniający zmiany stawek frachtu na 13 stałych trasach, wzrósł 24 bm. o 0,5 proc. – do 4643,8 USD/TETU. W gronie linii z tendencją wzrostu było połączenie Szahghaj – porty Zachodniej Europy (+ 0,4 proc., do 7551 USD/TEU).

Analizy Freightos

Spłaszczenie cen transportu wykazały również notowania Freightos. Według jego analityków,częściowo było to spowodowane obniżonym ryzykiem zakłóceń w logistyce Chin spowodowanych tajfunem Chenthu. Prognozowano, wzorem poprzednich lat, że wystąpią duże zakłócenia,  tymczasem tajfun przesunął się na wschód, omijając np. Szanghaj. 

„Wraz z uniknięciem potencjalnego kryzysu i niedawnym ograniczeniem stawek spot przez niektórych przewoźników, stawki oceaniczne były ogólnie stabilne w (minionym) tygodniu, a stawki na zachodnim wybrzeżu Azji i USA nawet nieznacznie spadły” – podkreślił Judah Levine, szef działu badań Freightos.

Ocenia on, że popyt transpacyficzny nadal pracuje na „na wysokich obrotach”, choć przewoźnicy zwiększają moce przewozowe. A ponieważ wszystkie dostępne i sprawne kontenerowce są już wykorzystywane, przewoźnicy przenoszą moce przewozowe z drugorzędnych na pierwszoplanowe szlaki. 

Jakość dostaw – bez zmian

I tak w połączeniach Azja – Bliski Wschód pływa ok. 40 proc. mniej statków niż pierwotnie ujęto w harmonogramach, a pomimo tego „stawki na szlaku transatlantyckim wzrosły we wrześniu o 16 proc.” – dodał Levine.

Jego zdaniem, te dodatkowe moce są jednak marnowane, ponieważ kontenerowce nadal czekają po kilka dni u wybrzeży zachodnich USA. Nowy rekord – ponad 70 statków stojących na redzie – padł w połowie miesiąca. Nie pomogło nawet wydłużenie godzin otwarcia bramek dla ciężarówek, zabierających kontenery. Dane Freightos.com pokazują, że we wrześniu chińsko – amerykańskie przesyłki oceaniczne wydłużyły się  średnio do 73 dni, by dotrzeć do miejsca docelowego, tj. o 83 proc. w porównaniu z wrześniem 2019 r.

„Taki transite time oznacza, że wraz ze zbliżającymi się świętami towary, które nie zostaną dostatecznie szybko wysłane, mogą nie zdążyć na czas do odbiorców. Presja ta zwiększa trend konwersji transportu oceanicznego na powietrzny” – powiedział Judah Levine.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close