Partner portalu

Przełom?

Zarząd francuskiej linii żeglugowej CMA CGM ogłosił decyzję, że wstrzymuje wszystkie podwyżki stawek frachtu w umowach spotowych. Środek ten obowiązuje natychmiast, tj. od 9 września do 1 lutego 2022 r.

Zarząd francuskiej linii żeglugowej CMA CGM ogłosił decyzję, że wstrzymuje wszystkie podwyżki stawek frachtu w umowach spotowych.
Fot. Michela Canale

Można zakładać, że decyzja francuskiego przewoźnika zostanie prędzej czy później powielona albo przez jego partnerów w sojuszu Ocean Alliance (w jego skład wchodzą też linie żeglugowe: Cosco, wraz z przejętą w 2018 r. linią OOCL oraz Evergreen), a zapewne także przez innych największych przewoźników, co uspokoi sytuację rynkową.

Wyjaśnienie

„Grupa priorytetowo traktuje długoterminowe relacje z klientami w obliczu bezprecedensowej sytuacji w branży żeglugowej”, poinformowano w komunikacie prasowym. Przypomina się z nim, że od początku 2021 r. stawki frachtu w transporcie kontenerowym nadal rosną z powodu zatłoczenia portów i poważnej nierównowagi między popytem na transport a efektywną zdolnością przewozu kontenerów morskich.

„Chociaż oczekuje się, że te rynkowe uwarunkowania nadal będą występować w nadchodzących miesiącach i wpływać na podwyżki stawek frachtu w umowach spot, grupa postanowiła wstrzymać dalsze ich podnoszenie” – stwierdza się w komunikacie. Decyzja ta obowiązuje wszystkie usługi, świadczone pod jej markami: CMA CGM (żegluga oceaniczna), CNC, Containerships, Mercosul, ANL, APL (żegluga feederowa i przybrzeżna).

Decyzja CMA CGM ma zastosowanie do umów spot, czyli „cen negocjowanych codziennie z okresem ważności krótszym niż 30 dni, w szczególności odzwierciedlanych w indeksach rynkowych”.

Grupa zwiększa potencjał

Zarząd grupy CMA CGM podkreśla przy tym, że „intensywnie inwestuje, aby wzmocnić swoją ofertę usług”. Od 1 stycznia 2020 r. grupa zwiększyła potencjał przewozowy całej swojej floty o 11 proc., poprzez dodanie nowych statków i zakup używanych, w tym w ciągu ostatnich 15 miesięcy powiększyła flotę kontenerową o zdolności przewozu 780 000 TEU.

„Dzięki tym środkom CMA CGM realizuje cel wzmocnienia cennych relacji z klientami i zapewnienia im wsparcia w radzeniu sobie z dzisiejszymi trudnymi wyzwaniami łańcucha dostaw”, podano w komunikacie.

Jak podał zarząd w komunikacie z końca sierpnia, prezentującego wyniki finansowe, od początku 2021 r. linia oceaniczna CMA CGM dodała do swojej floty osiem nowych kontenerowców, w tym ostatnie pięć (z dziewięciu zamówionych) napędzanych skroplonym gazem ziemnym LNP, każdy o zdolności przewozowej 23 000 TEU. Zostały one skierowane do obsługi przewozów na linii Azja – Europa Północna. Wyczarterowała również kontenerowiec o pojemności 15 000 TEU i 15 używanych, mniejszych jednostek. Ponadto planuje dodać w tym roku piąty… frachtowiec lotniczy, zwiększając własną flotę czterech Airbusów A330-200F, a samą flotę rozbudować w 2022 roku.

Potencjalne skutki

Można wyrażać ostrożny optymizm, że decyzja CMA CGM będzie w najbliższych miesiącach czynnikiem stabilizującym ceny stawek frachtu w umowach spot. W pewien sposób przełoży się także na negocjowane umowy długoterminowe, dominujące pod względem wartości.

Zarazem w perspektywie do początku 2022 r. stawki frachtu spot niekoniecznie będą maleć. W decyzji CMA CGM nie podano, czy powstrzymanie się od wzrostu stawek obejmuje również dopłaty do umowy podstawowej. Prawdopodobnie nie, o czym świadczy decyzja z minionego tygodnia, że przewoźnik ten będzie pobierał dopłatę w wysokości 800 USD za kontener w szczycie sezonu od 16 września na wszystkie ładunki z Bliskiego Wschodu i Zatoki Perskiej zmierzające do portów północnoeuropejskich.

Za fundamentalny czynnik zmiany sytuacji rynkowej można uznać, poza ewentualnym ostudzeniem popytu na przewozy, dodawanie przez linie żeglugowe nowych statków (lub używanych), przez co zwiększa się potencjał przewozowy, a co w dłuższym okresie spowoduje zbilansowanie popytu z podażą.

Jak pisaliśmy, nie brakuje już ostrzeżeń płynących z branży o „nadmiernych” zamówieniach budowy nowych kontenerowców. Pracujące pełną parą stocznie w Korei Południowej, Chinach i Japonii wypuszczą już w przyszłym roku tyle kontenerowców, że na przełomie 2022 i 2023 roku sytuacja rynkowa odwróci się o 180 stopni i popyt znów, podobnie jak w całej minionej dekadzie, będzie niższy niż podaż. A to oznacza powrót do stawek frachtu co najmniej z 2019 r.

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Jak poprawić wydajność, produktywność i bezpieczeństwo w branży portowej?

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close