Polskie porty cargo lotniczego odstają od sąsiadów
Polskie porty lotnicze także w tym roku, drugi rok z rzędu, obsługują mniejsze przeładunki towarów. Może dlatego w ich otoczeniu, bez wielkiej polityki i kreślenia wizji na wiele lat, rosną huby cargo lotniczego – Lipsk/Halle, Budapeszt, a także Praga.

Jak wynika z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w całym 2020 r. w polskich portach lotniczych (de facto liczą się Warszawa i Katowice) przeładowano 101,1 tys. ton cargo, tj. o 18,1 proc. mniej niż rok wcześniej. A po I kwartale 2021 r. (brak nowszych danych) kontynuowały one spadek, gdyż obsłużyły niespełna 27,3 tys. ton, o 3,8 proc. mniej rdr. To diametralnie inna sytuacja, niż w bliskim otoczeniu Polski.
Case Budapeszt
Od pięciu lat bez przerwy rośnie biznes cargo lotniska w Budapeszcie (BUD). W 2020 r. przeładowano tam 134,5 tys. ton ładunków, o 60 proc. więcej niż w 2015 r. i 1/3 więcej niż w polskie porty razem. Dystans między nimi się powiększa, gdyż w I połowie tego roku BUD obsłużyło 86,8 tys. ton ładunków, o 35,9 proc. więcej rdr.
Patrz też: Huby lotnicze otaczają Polskę
Dzięki czemu osiąga ona tak dobre wyniki? Po pierwsze, ma „naturalne” warunki, bo w pobliżu Budapesztu są duże zakłady przemysłu motoryzacyjnego, wyrobów elektronicznych, farmaceutycznych, a także przetwórstwa rolnego. Po drugie, inwestuje. A po trzecie, potrafi przekonać wielu wiodących na rynku graczy.
Trampoliną ku ekspansji stała się nowa infrastruktura o powierzchni 16 tys. m kw, jaką w 2017 r. otworzyły dwie największe firmy transportu kurierskiego i szybkich przesyłek – DHL Express i FedEx/TNT Express. Zarząd BUD na tym nie poprzestał.
Najnowszą wizytówką stało się światowej klasy nowe centrum przeładunkowe BUD Cargo City, otwarte w styczniu 2020 r., oferujące 21,2 tys. m kw.powierzchni przeładunkowych, 11,6 tys. mkw. nowych budynków spedycji i nową płytą ładunkową z dwoma odnogami dla frachtowców o kodzie F. To dlatego z BUD startują i lądują tam takie linie frachtowe i pasażerskie, jak: Cargolux, Turkish Cargo, Qatar Airways Cargo, Korean Air Cargo i China Eastern (Shanghai Airlines). To dlatego BUD wybrał gigant e-commerce Alibaba i ogłosił, że będzie ono pełniło funkcję „bramy cargo lotniczego w rejonie CEE” (Europa Środkowo-Wschodnia). Sam odprawia dziś w Budapeszcie po 2,5 mln przesyłek miesięcznie.
BUD nawiązał też kontakty z pięcioma „siostrzanymi” lotniskami w Chinach i niedawno rozpoczął prace nad tzw. Lotniczym Jedwabnym Szlakiem, który zaczyna się na lotnisku Zhengzhou, jednym z największych na świecie nadawców ładunków drobnicowych i handlu elektronicznego. Zarząd BUD ma plany dalszej rozbudowy portu. Nie bez kozery podkreśla więc, że w strefie jego oddziaływania jest cały region CEE, w tym Polska, ale także Austria i część Niemiec.
Case Lipsk/Halle
Także niemiecki port lotniczy Lipsk/Halle jest na dobrej drodze do pobicia własnego rekordu pod względem przeładunków, ponieważ jego wolumeny w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy przekroczyły już 1 mln ton. Tylko w sierpniu obsłużono tam 125 tys. ton cargo, tj. o 15,1 proc. więcej w porównaniu z rokiem poprzednim. Port ten już w 2020 r. ustanowił własny rekord przeładunków – 1,38 mln ton. W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy tamtego covidowego okresu był najbardziej ruchliwym węzłem towarowym na świecie.
Lotnisko jest największym węzłem ekspresowych linii lotniczych DHL, które w tym roku skorzystały z boomu popytu na rynku e-commerce. Jest to również pierwsze regionalne centrum frachtu lotniczego dla Amazon Air w Europie, własnej odnogi logistycznej tego giganta e-handlu. Lotnisko służy również jako centrum przeładunkowe dla środków pomocy medycznej i sprzętu ochronnego w walce z pandemią covid-19. W sumie z lotniska tego korzysta ponad 80 towarowych linii lotniczych.
Case Praga
Amerykańska firma kurierska UPS otworzyła w ubiegłym tygodniu nowy zakład sortowania i dostaw w Tuchomericach (zachodnia Praga), aby rozszerzyć swoją obecność w Europie. UPS poinformował w komunikacie, że nowy obiekt jest częścią niedawno ukończonego wieloletniego europejskiego planu inwestycyjnego o wartości 2 mld USD, który rozszerzył sieć UPS w całej Europie.
Obiekt, który zajmuje powierzchnię 8,5 tys. m kw. i jest wyposażony w najnowszą technologię sortowania paczek, może obsłużyć do 5 000 paczek na godzinę, tj. pięć razy więcej niż zakład w Rużynem, który zastąpił. Zakład w Tuchomerice będzie również służył jako siedziba UPS w Europie Wschodniej i będzie świadczył usługi (oprócz sortowania przesyłek) frachtu i łańcucha dostaw.
UPS wyjaśnił, że małe i średnie firmy w pobliżu węzła Tuchomerice skorzystają z większej elastyczności wysyłki dzięki późniejszym godzinom odcięcia i codziennym lotom, ponieważ chcą dotrzeć do kluczowych krajowych i globalnych rynków e-commerce, w tym Niemiec. Ufku Akaltan, prezes UPS East Europe District, skomentował:
„Nasza inwestycja w Tuchomericach różni się od innych tym, że to inwestycja służąca naszym klientom, ich potencjałowi wzrostu i sukcesu. Zlokalizowany w samym sercu Europy Środkowej nowy obiekt odegra istotną rolę w rozwoju importu i eksportu w całej Republice Czeskiej i Europie” – skomentował Ufku Akaltan, prezes UPS na region Wschodniej Europy.
Według Czeskiego Stowarzyszenia APEK, czeski rynek e-commerce osiągnął w 2020 r. wartość 196 mld CZK (9,1 mld USD), co oznacza wzrost o 26,5 proc. rdr.