Partnerzy portalu

Polskie porty cargo lotniczego odstają od sąsiadów

Polskie porty lotnicze także w tym roku, drugi rok z rzędu, obsługują mniejsze przeładunki towarów. Może dlatego w ich otoczeniu, bez wielkiej polityki i kreślenia wizji na wiele lat, rosną huby cargo lotniczego – Lipsk/Halle, Budapeszt, a także Praga. 

Port Lotniczy Budapeszt fot. Bjoertvedt  Wikimedia Commons

Jak wynika z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w całym 2020 r. w polskich portach lotniczych (de facto liczą się Warszawa i Katowice) przeładowano 101,1 tys. ton cargo, tj. o 18,1 proc. mniej niż rok wcześniej. A po I kwartale 2021 r. (brak nowszych danych) kontynuowały one spadek, gdyż obsłużyły niespełna 27,3 tys. ton, o 3,8 proc. mniej rdr. To diametralnie inna sytuacja, niż w bliskim otoczeniu Polski.

Case Budapeszt

Od pięciu lat bez przerwy rośnie biznes cargo lotniska w Budapeszcie (BUD). W 2020 r. przeładowano tam 134,5 tys. ton ładunków, o 60 proc. więcej niż w 2015 r. i 1/3 więcej niż w polskie porty razem. Dystans między nimi się powiększa, gdyż w I połowie tego roku BUD obsłużyło 86,8 tys. ton ładunków, o 35,9 proc. więcej rdr. 

Patrz też: Huby lotnicze otaczają Polskę

Dzięki czemu osiąga ona tak dobre wyniki? Po pierwsze, ma „naturalne” warunki, bo w pobliżu Budapesztu są duże zakłady przemysłu motoryzacyjnego, wyrobów elektronicznych, farmaceutycznych, a także przetwórstwa rolnego. Po drugie, inwestuje. A po trzecie, potrafi przekonać wielu wiodących na rynku graczy.

Trampoliną ku ekspansji stała się nowa infrastruktura o powierzchni 16 tys. m kw, jaką w 2017 r. otworzyły dwie największe firmy transportu kurierskiego i szybkich przesyłek – DHL Express i FedEx/TNT Express. Zarząd BUD na tym nie poprzestał. 

Najnowszą wizytówką stało się światowej klasy nowe centrum przeładunkowe BUD Cargo City, otwarte w styczniu 2020 r., oferujące 21,2 tys. m kw.powierzchni przeładunkowych, 11,6 tys. mkw. nowych budynków spedycji i nową płytą ładunkową z dwoma odnogami dla frachtowców o kodzie F. To dlatego z BUD startują i lądują tam takie linie frachtowe i pasażerskie, jak: Cargolux, Turkish Cargo, Qatar Airways Cargo, Korean Air Cargo i China Eastern (Shanghai Airlines). To dlatego BUD wybrał gigant e-commerce Alibaba i ogłosił, że będzie ono pełniło funkcję „bramy cargo lotniczego w rejonie CEE” (Europa Środkowo-Wschodnia). Sam odprawia dziś w Budapeszcie po 2,5 mln przesyłek miesięcznie. 

BUD nawiązał też kontakty z pięcioma „siostrzanymi” lotniskami w Chinach i niedawno rozpoczął prace nad tzw. Lotniczym Jedwabnym Szlakiem, który zaczyna się na lotnisku Zhengzhou, jednym z największych na świecie nadawców ładunków drobnicowych i handlu elektronicznego. Zarząd BUD ma plany dalszej rozbudowy portu. Nie bez kozery podkreśla więc, że w strefie jego oddziaływania jest cały region CEE, w tym Polska, ale także Austria i część Niemiec.

Case Lipsk/Halle

Także niemiecki port lotniczy Lipsk/Halle jest na dobrej drodze do pobicia własnego rekordu pod względem przeładunków, ponieważ jego wolumeny w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy przekroczyły już 1 mln ton. Tylko w sierpniu obsłużono tam 125 tys. ton cargo,  tj. o 15,1 proc. więcej  w porównaniu z rokiem poprzednim. Port ten już w 2020 r. ustanowił własny rekord przeładunków – 1,38 mln ton. W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy tamtego covidowego okresu był najbardziej ruchliwym węzłem towarowym na świecie. 

Lotnisko jest największym węzłem ekspresowych linii lotniczych DHL, które w tym roku skorzystały z boomu popytu na rynku e-commerce. Jest to również pierwsze regionalne centrum frachtu lotniczego dla Amazon Air w Europie, własnej odnogi logistycznej tego giganta e-handlu. Lotnisko służy również jako centrum przeładunkowe dla środków pomocy medycznej i sprzętu ochronnego w walce z pandemią covid-19. W sumie z lotniska tego korzysta ponad 80 towarowych linii lotniczych.

Case Praga

Amerykańska firma kurierska UPS otworzyła w ubiegłym tygodniu nowy zakład sortowania i dostaw w Tuchomericach (zachodnia Praga), aby rozszerzyć swoją obecność w Europie. UPS poinformował w komunikacie, że nowy obiekt jest częścią niedawno ukończonego wieloletniego europejskiego planu inwestycyjnego o wartości 2 mld USD, który rozszerzył sieć UPS w całej Europie. 

Obiekt, który zajmuje powierzchnię 8,5 tys. m kw. i jest wyposażony w najnowszą technologię sortowania paczek, może obsłużyć do 5 000 paczek na godzinę, tj. pięć razy więcej niż zakład w Rużynem, który zastąpił. Zakład w Tuchomerice będzie również służył jako siedziba UPS w Europie Wschodniej i będzie świadczył usługi (oprócz sortowania przesyłek) frachtu i łańcucha dostaw.

UPS wyjaśnił, że małe i średnie firmy w pobliżu węzła Tuchomerice skorzystają z większej elastyczności wysyłki dzięki późniejszym godzinom odcięcia i codziennym lotom, ponieważ chcą dotrzeć do kluczowych krajowych i globalnych rynków e-commerce, w tym Niemiec.  Ufku Akaltan, prezes UPS East Europe District, skomentował:

„Nasza inwestycja w Tuchomericach różni się od innych tym, że to inwestycja służąca naszym klientom, ich potencjałowi wzrostu i sukcesu.  Zlokalizowany w samym sercu Europy Środkowej nowy obiekt odegra istotną rolę w rozwoju importu i eksportu w całej Republice Czeskiej i Europie” – skomentował Ufku Akaltan, prezes UPS na region Wschodniej Europy.

Według Czeskiego Stowarzyszenia APEK, czeski rynek e-commerce osiągnął w 2020 r. wartość 196 mld CZK (9,1 mld USD), co oznacza wzrost o 26,5 proc. rdr.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close