Niemcy testują automatyczne sprzęganie pociągów
Niemieccy przewoźnicy przeprowadzą testy systemu automatycznego sprzęgania pociągów w transporcie kolejowym. To kolejny projekt automatyzacji procesów w kolejnictwie testowany w Niemczech.

DB zostały liderem konsorcjum w skład którego wchodzą również przewoźnicy BB Cargo, Rail Cargo Austria oraz firmy zajmujące się utrzymaniem taboru: Ermewa, GATX Rail Europe i VTG. Konsorcjum to podpisało z Niemieckim Federalnym Ministerstwem Transportu i Infrastruktury Cyfrowej umowę, na opracowanie, testowanie oraz certyfikację systemu cyfrowego automatycznego sprzęgania pociągów (digital automatic coupling, DAC). Projekt będzie realizowany do końca 2022 r.
System DAC pozwoli na połączenie wagonów wraz z ich instalacjami elektrycznymi, siecią przesyłu danych oraz systemami pneumatycznymi bez potrzeby zatrudniania do tego celu wykwalifikowanych ustawiaczy. System autonomicznego sprzęgania pozwoli także przyspieszyć proces formowania pociągów.
Kolej testuje automatyzację
Koleje Niemieckie podobnie jak przewoźnicy w innych krajach w tym w Polsce od lat zmagają się z problemem niedoboru wykwalifikowanej kadry do obsługi pociągów. Najczęściej wspomina się o braku maszynistów, jednak problem ten dotyczy także innych specjalności kolejowych w tym ustawiaczy. Jedną z odpowiedzi na problem braku kadr jest automatyzacja procesów, o czym wspomniała w komentarzu dla IntermodalNews.pl prof. Marianna Jacyna. Niemieckie koleje przeprowadzają także testy autonomicznych pociągów na liniach S-Bahn w Hamburgu.
System automatycznego sprzęgania po pozytywnym zakończeniu testów mógłby być zastosowany w całej Unii Europejskiej. — Musimy znaleźć rozwiązania na szczeblu europejskim. Związane z tym wyzwania finansowe są poważne i nie są to problemy, z którymi same przedsiębiorstwa mogą sobie poradzić. Będziemy potrzebować kompleksowego programu europejskiego z wystarczającymi środkami finansowymi. Niemieckie Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej będzie nadal wspierać wprowadzenie DAC. W ciągu najbliższych dwóch i pół roku przeznaczymy około 13 milionów euro na ten projekt badawczy — zapowiedział Enak Ferleman, sekretarz stanu w niemieckim resorcie transportu.
Pierwsza faza projektu obejmie 12 pociągów towarowych i składów z cysternami przewoźników DB Cargo, VTG i GATX. Pojazdy zostaną wyposażone w protypowe sprzęgi dostarczone przez czterech producentów. Testy wykażą jaki rodzaj sprzęgu jest najbardziej efektywny. Pociągi z prototypowymi urządzeniami będą jeździć na trasach w Niemczech, Austrii, Szwajcarii i innych krajach europejskich.