Partnerzy portalu

Nowe kierunki transportu intermodalnego wspierają rozwój polskich portów

Transport intermodalny, szczególnie na kierunku północ — południe oraz w obrębie rejonu państw Trójmorza stanowi wielką szansę dla polskich portów. Jedną szybko rozwijających się specjalności jest transport ro-ro oraz intermodalne przewozy naczep. Trwają też prace nad przywróceniem żeglugi śródlądowej w Polsce — zauważyli uczestnicy 8. Międzynarodowego Kongresu Morskiego.

fot. Pixabay

— Transport intermodalny ze względu na bezpieczeństwo, szybkość i automatyzacje procesów ma duże perspektywy. Multimodalne korytarze transportowe oferują elastyczne rozwiązania, które mogą sprostać oczekiwaniom klientów. Częścią bazowych korytarzy TEN-T jest też transport śródlądowy. Projekt udrożnienia Odrzańskiej Drogi Wodne wpisuje się w koncepcję Trójmorza, ale  trzeba pamietać, że jakość tych dróg jest ważna. Konieczne jest spełnienie parametrów dróg międzynarodowych określonych w porozumieniu AGN — powiedział Krzysztof Woś, prezes Wody Polskie.

W chwili obecnej realizowane są inwestycje, które pozwolą na przywrócenie trzeciej klasy żeglowności na Odrze. Niedawno zakończono remont dwóch śluz na Kanale Gliwickim, dzięki czemu znowu możliwa jest na nim żegluga. 

— Obecnie projektujemy kolejne stopnie wodne, które wydłużą odcinek Odry skanalizowanej, która będzie częścią korytarza intermodalnego. Modernizujemy infrastrukturę regulacyjną, tam gdzie jest zniszczona. Przebudowujemy mosty, które są przeszkodą nawigacyjną. Kiedyś udział żeglugi śródlądowej w dowozie i wywozie ładunków do Portu Szczecin od strony lądu wnosił 20% i taki poziom chcemy przywrócić — skomentował Krzysztof Woś.

Dostosowanie infrastruktury lądowej do standardu TEN-T jest kluczowe dla rozowoju transportu intermodalnego i rozwoju portów. —  Trelleborg jest największym portem ro-ro w Skandynawii i na Bałtyku. Skupiamy się na rozwoju intermodalnych przewozów naczep. W ubiegłym roku przeładowaliśmy 43 tys. naczep a możliwy jest poziom 100 tys. Kluczowym czynnikiem jest jednak rozwój kolejowych przewozów intermodalnych i rozbudowa infrastruktury TEN-T — powiedział Jorgen Nillson, prezes Portu Trelleborg.

Przewóz naczep i zestawów drogowych to także kierunek, który będzie rozwijany w Porcie Świnoujście, który ma połączenie z Treelborgiem. — Budujemy nowy Publiczny Terminal Promowy, który zacznie działać w 2023 r. Obecnie rocznie przeładowujemy pół miliona samochodów, ale widzimy tendencję do rozwoju intermodalnego przewozu naczep. W pierwszych ośmiu miesiącach 2021 r. ten segment zanotował w naszym terminalu wzrost o 28%. W nowym terminalu będzie można przeładowywać składy wagonowe na prom, ale ta forma transportu nie ma perspektyw, gdyż bardziej opłacalne jest transportowanie samych naczep — powiedział Marek Kowalewski, prezes Terminalu Promowego Świnoujście.

Nowe kierunki

Polskie porty bałtyckie swoją szansę upatrują w rozwoju intermodalnego korytarza północ — południe. Jak podkreślają eksperci Polska może na tych połączeniach więcej zyskać niż na przewozach w kierunku wschód — zachód, gdzie większość ładunków jest przewożona tranzytem, przez co nie generuje wpływów z cła ani nie tworzy wartości dodanej w gospodarce. 

— Kolejowy Nowy Jedwabny Szlak zapewnia tylko kilka procent importu ładunków z Azji. Natomiast przez ostatnią dekadę udało się zmienić postrzeganie polskich portów i dziś możemy konkurować z Hamburgiem. Dzięki inwestycjom DCT port Gdańsk awansował do pierwszej piętnastki największych portów kontenerowych Europy. Obecnie obsługujemy 600 pociągów miesięcznie, a udział kolei w wywozach ładunków z Gdańska wynosi 35%. Dwa razy w tygodniu przyjmujemy największe kontenerowce świata, które w ciągu jednego zawinięcia przeładowują 10 tys. kontenerów. To pokazuje, że transport intermodalny jest niezbędny, dla rozbudowy terminali morskich. Niestety obecnie pociągi o długości 750 m nie mogą dojechać z Gdyni, czy Gdańska do Czech i innych krajów na południe od Polski. Priorytetem jest zatem dostosowanie całego korytarza  z Kopru do Trójmiasta do przejazdu dłuższych składów intermodalnych — zauważył Dominik Landa, dyrektor ds. handlowych DCT Gdańsk.

Na szczęście inwestycje zarówno w dostosowanie infrastruktury liniowej, czyli kolei i dróg śródlądowych jak i infrastruktury punktowej w portach i terminalach lądowych będą wspierane finansowo w następnej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej. 

— Transport intermodalny notuje kolejne rekordy jeśli chodzi o przeładunki i przewozy. Jest szereg elementów wspierających ten rozwój takich jak polityka transportowa, czy działania inwestorów. Centrum Unijnych Projektów Transportowych wspiera projekty terminalowe, taborowe i infrastrukturalne zwłaszcza na sieci TEN-T. Jest to ambitne wyzwania, gdyż sieć bazowa musi być ukończona do 2030 t. Niestety udział kolei w transporcie towarów w ostatnich latach malał. Chcemy wrócić do poziomu, który był kilkanaście lat temu. Nadal bardzo dużą barierą są niskie prędkości handlowe pociągów, choć te w przypadku składów intermodalnych są wyższe niż pociągów transportujących ładunki masowe. Brakuje też taboru. Na szczęście dzięki projektom unijnym w obecnej perspektywie budżetowej polscy przewoźnicy kupili 3700 nowych wagonów platform oraz naczep. Co pozytywne duże inwestycje realizują też firmy prywatne. W następnej perspektywie budżetowej prawdopodobnie takie projekty również będą wspierane — zapewnił Krzysztof Rodziewicz, dyrektor departamentu analiz i programowania CUPT.

Czytaj też: Inwestycje w portach odpowiedzią na potrzeby gospodarcze i środowiskowe

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close