GVT będzie przewozić naczepy i kontenery między Rzepinem a Rotterdamem
Niderlandzka spółka GVT planuje uruchomić we wrześniu regularne połączenie kolejowe między Rzepinem a Rotterdamem. Pociągi będą przewozić kontenery i naczepy samochodowe.
GVT rozbudowuje swoją siatkę połączeń między Niderlandami a Rzepinem położonym niedaleko granicy polsko — niemieckiej przy ważnej międzynarodowej magistrali E 20. Jak informuje RailFreight.com wkrótce ruszy nowe połączenie Rzepin — Rotterdam. GVT planuje uruchamiać trzy pary pociągów tygodniowo.
GVT obecnie realizuje regularne przewozy na trasie Tilburg — Rzepin. Pociąg ten jest realizacją koncepcji „tiry na tory”, gdyż oprócz standardowych przewozów kontenerowych niderlandzki operator wykorzystuje system do przeładunku standardowych naczep samochodowych na specjalistyczne wagony opracowany przez austriacką firmę VEGA-VTG. Do przeładunku wykorzystuje się specjalną specjalne platformy na które wjeżdżają naczepy i które następnie są podnoszone przez reachstackery wyposażone w odpowiednie chwytaki. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że nie trzeba dostosowywać placu przeładunkowego do przenoszenia naczep. System VEGA-VTG można stosować praktycznie na każdym terminalu kontenerowym.
Nowe połączenia
System przeładunku pionowego naczep samochodowych wykorzystywany jest obecnie na wielu połączeniach między Portem Rotterdam a terminalami lądowymi w Niemczech, Austrii. Od września do tej listy destynacji dołączy polski terminal w Rzepinie zarządzany przez Retrack. Jak zapewnia GVT, przejazd składu między największym europejskim portem a polskim terminalem zajmie 14 godzin. Usługa będzie realizowana we współpracy z przewoźnikiem kolejowym Partner in Rail. W Porcie Rotterdam system VEGA-VTG stosowany jest na terminalu C.RO Ports.
Obecnie ponad 80% naczep stosowanych w transporcie drogowym w Europie nie jest dostosowanych do przewozów intermodalnych. Z tego powodu aby spełnić określone w polityce Zielonego Ładu cele zmiany modalności w przewozach towarowych konieczne jest szersze wdrożenie w terminalach systemów do przeładunku naczep samochodowych oraz inwestycje w odpowiedni tabor do ich przewozów.
Czytaj także: Tiry na torach, czyli różne podejścia do przewozu naczep samochodowych koleją