Partner portalu

Brak oznak, które by mogły przywrócić równowagę na rynku cargo lotniczego

Stawki frachtu przewozów w transporcie powietrznym na głównych szlakach handlowych wschód – zachód zaczęły znów zaczęły rosnąć w sierpniu.

Dlatego, że branża stanęła w obliczu zakłóceń w łańcuchu dostaw z powodu blokad w Chinach i zbliżającego się szczytu sezonu przewozów.

Fot. ahsing888 z Pixabay

Notowania

W sierpniu średnie koszty transportu lotniczego z Hongkongu do Ameryki Północnej wzrosły o 9,4 proc. w porównaniu z lipcem, osiągając 8,64 USD za kg, co jest drugą najwyższą miesięczną stawkę w tym roku, wynika z danych Baltic Exchange Air Freight Index (BAI). W porównaniu z sierpniem ub. roku, stawki frachtu na powyższej trasie wzrosły o 57,1 proc., natomiast w porównaniu z 2019 r. – o 162,2 proc.
Ich poziom wzrósł również w ciągu minionego miesiąca w przewozach z Hongkongu do Europy – do 4,63 USD za kg, chociaż bardziej łagodnie w porównaniu do lipca br. (o 1,1 proc.). W relacji do sierpnia 2020 r. ich wartość była o 54,6 proc. wyższa, a w porównaniu z tym samym miesiącem w 2019 r. – o 80,8 proc.

Powody

Głównym czynnikiem rosnących w sierpniu stawek frachtu lotniczego z Chin były lokalne zamknięcia lub ograniczenia ruchu w tamtejszych portach lotniczych, z powodu choroby personelu naziemnego. Szczególnie dotknęło to trzeci największy port cargo na świecie, Shanghaj – Pudong.
W efekcie w drugiej połowie sierpnia stawki frachtu silnie wzrosły (w ostatnim tygodniu minionego miesiąca z Szanghaju do Ameryki Północnej o ponad 20 proc., do Europy o blisko 30 proc.), a ponadtoprzyczyniło się to w ostatnich dwóch tygodniach sierpnia do spadku wysłanego wolumenu towarów z Chin do Europy o 10 proc.

Patrz: Kruchy rynek towarowego transportu powietrznego

Spokojniejsza w sierpniu była sytuacja w przewozach lotniczych z Europy do Ameryki Północnej. Stawki frachtu z Frankfurtu do Chicago nadal zwalniały (po dużym skoku pod koniec 2020 r. i w pierwszych miesiącach br.) i w efekcie potaniały do 3,94 USD, tj. o 3,9 proc. w porównaniu do lipca br. i o 2 proc. w porównaniach rok do roku.

Prognozy

Biorąc pod uwagę w szczególności endemiczne (lub krajowe) epidemie koronawirusa i ich wpływ nie tylko na transport pasażerski, ale i towarowy, rynek transportu lotniczego jest nadal nieprzewidywalny, ocenia Bruce Chan, starszy analityk banku inwestycyjnego Stifle.

„Zalecenie Unii Europejskiej, aby jej państwa członkowskie ograniczyły „nieistotne” podróże z USA (silny wzrost liczby zachorowań) będzie wdrażane w różny sposób przez różnych przewoźników, tworząc jednak nierównowagę w zdolnościach przewozowych. A ograniczenia polityczne, w tym nakazujące zamknięcie terminali mogą sprawić, że planowanie przewozów będzie jeszcze trudniejsze” – ocenia Bruce Chan.

Można się zatem spodziewać ponownego wzrostu stawek frachtu, szczególnie w drugiej połowie września. Szczególnie, że na początku października w Chinach obchodzone będzie tygodniowe święto Złotego Tygodnia,  czyli najdłuższe po chińskim Nowym Roku święto państwowe w Kraju Środka. Dlatego spedytorzy wcześniej będą się starać o zwiększenie zapasów, co zwiększy popyt na transport.

„Z punktu widzenia dynamiki rynku przeżywamy naprawdę bezprecedensowe czasy, a na horyzoncie niewiele widzimy oznak, które by mogły przywrócić równowagę na rynku. W 2020 roku przypuszczaliśmy, że stanie się tak dzięki masowemu transportowi szczepionek, ale ta ewentualność wydaje się mało prawdopodobna w tym momencie” – twierdzi  Bruce Chan.

Alternatywą jest spadek popytu, co jednak nadal odsuwa się w czasie zważywszy na ogłoszone przez wiele rządów plany inwestycji i wzrostu konsumpcji oraz nadal niski stan zapasów

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Jak poprawić wydajność, produktywność i bezpieczeństwo w branży portowej?

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close