Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Niemieckie porty wykorzystają blokchain do cyfrowego zwalniania kontenerów

Niemieckie porty Hamburg, Bremerhaven, Bremen i Wilhelmshaven będą mieć ustandaryzowane narzędzie do cyfrowego procesu zwalniania kontenerów importowych wykorzystujące technologię blokchain. Dostawcami platformy cyfrowej są firmy Dakosy AG z Hamburga i dbh Logistics IT AG z Bremy.

blokchain

Opracowano już warunki wstępne do standaryzacji i cyfryzacji procesu zwolnień dla kontenerów importowych w czterech niemieckich portach. Dakosy i dbh udostępniają firmom spedycyjnym, przewoźnikom i portom technologię blockchain. Przydatność blokchain w cyfryzacji operacji logistycznych została już przetestowana ramach projektu badawczego IHATEC ROboB realizowanego w latach 2018 — 2020 przez Hamburski Uniwersytet Technologiczny.

Technologia blokchain wykorzystuje kryptografię i zdecentralizowaną wymianę danych między użytkownikami. Metoda ta jest przydatna w logistyce, gdzie występuje dużo wymiany danych, które muszą być dostępne dla każdego i bezpieczne. Dzięki blokchain można kontrolować takie rzeczy jak pochodzenie ładunków i elementów towarów, sprawdzać czy towary są oryginalne itp. Technologię tę wykorzystują już operatorzy logistyczni jak Kuehne+Nagel i przewoźnicy oceaniczni jak Maersk.

Niemieckie porty zdecydowały się na wprowadzenie wspólnej, ustandaryzowanej platformy do cyfrowego zwalniania kontenerów, co jest odpowiedzią na duże zainteresowanie ze strony przewoźników taką usługą. Jak zapewniają dostawcy systemu, wdrożenie tej platformy przez spedytorów, przewoźników i operatorów terminali nie będzie trudne.

— Nasze rozwiązanie do cyfrowego procesu zwolnienia opiera się na istniejących platformach i procesach, które są już szeroko wykorzystywane przez osoby zaangażowane w niemieckich portach morskich — zapewnił Dirk Gladiator, prokurent w Dakosy AG.

Alternatywna platforma

Aplikacja jest dostępna zarówno w Hamburgu, jak i w portach w Bremie. W Hamburgu cyfrowe zwalnianie kontenerów będzie realizowane w ramach Import Message Platform (IMP), w portach w Bremie i Wilhelmshaven w ramach Business Integration Platform (BIP). W przyszłym roku udostępniona zostanie alternatywa dla tych platform. 

— Równolegle ze sprawdzonymi platformami IMP i BIP, budujemy ramy dla blockchain, aby w następnym kroku udostępnić go jako hybrydową alternatywę. Faza testowa jest w przygotowaniu. Zdigitalizowane wydanie spełnia wszystkie wymagania dotyczące bezpieczeństwa i weryfikowalności tożsamości — informuje Holger Hübner, szef Port Solutions w dbh.

Do tej pory zwolnienie nie było zwykle przekazywane cyfrowo, ale przekazywane zainteresowanym w tradycyjny sposób za pośrednictwem faksu, poczty elektronicznej lub telefonu. Ręczny proces jest praco- i czasochłonny. Jak zapewniono w komunikacie, dzięki wykorzystaniu uznanych platform IMP i BIP oraz opcjonalnej rozbudowie o blockchain, spełnione zostały wysokie wymagania dotyczące autoryzacji dostępu i bezpiecznych procesów IT. Bezpieczeństwo wymiany danych i autoryzacji dostępu w procesie zwolnienia kontenera jest kluczowe, gdyż odniesienie do zwolnienia uprawnia właściciela do oddania kontenera, w którym mogą być towary o dużej wartości. 

Czytaj też: W portach Szczecin i Świnoujście rozpoczęto wdrażanie systemu PCS

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close