W portach Szczecin i Świnoujście rozpoczęto wdrażanie systemu PCS
Zgodnie z programem rozwoju polskich portów i poprawą dostępności do infrastruktury portu oraz digitalizacji procesów portowych rozpoczęło się wdrażanie elektronicznego sposobu awizacji statku do dyspozytora portu, będącego częścią modułu maklerskiego systemu PCS.

PCS (ang. #PortCommunitySystem) ma zmniejszyć opóźnienia w ruchu ładunków i ułatwić przepływ danych elektronicznych. Jego rozbudowane moduły mają usprawnić pracę m.in. przy odprawie celnej, wejściu i pobycie statku w porcie, czy odbiorze odpadów ze statków.
Zastosowane rozwiązanie ma zapewnić przede wszystkim jednolitość, poprawność i kompletność przekazywanych danych i możliwość ich dalszej re-używalności. Po okresie przejściowym awizacja statku do dyspozytora portu będzie możliwa tylko w formie elektronicznej.
Na platformie przygotowanej do obsługi formularzy awizacyjnych dla każdego agenta zostanie utworzone konto dostępowe.
Z nowego systemu będą korzystać urzędy morskie, administracja celno-skarbowa, administracja portowa, inspekcja weterynaryjna, terminale morskie, porty, firmy logistyczne, agencje celne, armatorzy i firmy spedycyjne.
PCS jest otwartą i neutralną platformą integrującą dotychczasowe systemy i ułatwiającą wymianę danych.
Jest to produkt, który powstał w Polsce, skonstruowany przez polskich informatyków, a udziałowcami Polskiego PCS są polskie firmy. Spółkę utworzyły porty w Szczecinie i Świnoujściu, Gdańsku oraz Gdyni.
Źródło: ZMPSiŚ