Rosja i Kazachstan planują cyfryzację i inwestycje w kontenery chłodnicze na NJS
Koleje Rosyjskie (RŻD) i Koleje Kazachskie (KTZH) będą współpracować przy projekcie przewozów produktów rolnych i spożywczych kontenerami, a także cyfryzację transportu w tym na Nowym Jedwabnym Szlaku. Porozumienia w tej sprawie zawarto w Nur-Sultan.

RŻD i KTZh chcą zwiększyć wolumen ładunków produktów rolnych w usłudze Agroexpres, która specjalizuje się w przewozach kontenerowych na rynku rosyjskim, kazachskim jak i w tranzycie między UE a Chinami. Szansa na osiągnięcie tego celu pojawiła się po tym jak w kwietniu Pekin zgodził się na import w kontenerach chłodniczych. Do przewozów mają być wykorzystane również felxitanki. Dzięki temu znacznie rozszerzona zostanie lista produktów, które można przewozić koleją. Nowe technologie pozwalają utrzymać kontrolowaną temperaturę i bezpieczeństwo przewozów produktów spożywczych. Dla przewoźników możliwość transportu produktów spożywczych i rolnych do Chin pozwoli zapełnić kontenery wysyłane na NJS w kierunki wschodnim.
Porozumienie ws. rozwoju nowych usług Agroexpress podpisali Oleg Belozerov prezes RŻD oraz Nurlan Sauranbaev przewodniczący zarządu KTZh w obecności premierów Rosji i Kazachstanu.
Cyfryzacja
Oprócz inwestycji w systemy przewozu produktów spożywczych narodowe koleje z Rosji Kazachstanu i Białorusi chcą także usprawnić usługi UTLC ERA, spółki joint venture, która świadczy przewozy na Nowym Jedwabnym Szlaku. Prezesi Kolei Rosyjskich, Kolei Kazachskich i Vladimir Morozov, prezes Kolei Białoruskich podpisali umowę ws. rozwoju zrównoważonych przewozów na obszarze Wspólnoty Niepodległych Państw.
Porozumienie obejmuje przyspieszenie cyfryzacji procesów w UTLC ERA oraz inwestycje w technologie obniżające wpływ przewozów na środowisko. Jak podkreślono we wspólnym komunikacie, kolej już obecnie ma najniższy ślad węglowy w porównaniu z innymi gałęziami transportu. Deklaracja inwestycji w ekologiczne rozwiązania to w szczególności ukłon w stronę klientów z Europy, którzy chcą prowadzić działalność zgodnie z wytycznymi Europejskiego Zielonego Ładu.
W 2020 r. tranzyt kontenerów miedzy Chinami a Unią Europejską na Nowym Jedwabnym Szlaku wyniósł 900 tys. jednostek, z czego UTLC ERA przewiozła 547,000 kontenerów. W pierwszej połowie 2021 liczba ta wzrosła o ponad 50% a UTLC ERA planuje przewieźć w całym br. 700 tys. TEU.
Rosja i Kazachstan planują także cyfryzację przewozów kolejowych między tymi krajami. W 2023 r. 80% ruchu towarowego przez granicę kazachsko — rosyjską ma być bookowane drogą elektroniczną. Równocześnie wielkość przewozów towarowych między krajami WNP ma wzrosnąć o 50% w 2022 roku.
Czytaj też: Koleje Rosyjskie: konteneryzacja nie jest ostatecznym celem, ale środkiem walki o ładunki