Port Wiedeń będzie przeładowywać więcej naczep na pociągi
Port Wiedeń chce przeładowywać więcej naczep samochodowych na pociągi. Spółka zawarła porozumienie o współpracy z firmą Helrom, która dostarcza urządzenia do załadunku naczep bez dźwigania ich.

Od sierpnia 2020 między terminalem Freudenau w Wiedniu a Düsseldorfem przewieziono 3500 naczep. Port Wiedeń korzysta z technologii poziomego załadunku naczep na wagony opracowanej przez Helrom. Obecnie w Europie funkcjonuje kilka rozwiązań technologicznych umozliwiających takie operacje np. Lohr Railway System wykorzystywany w terminalu CLIP w Gądkach pod Poznaniem.
Czytaj też: CLIP Group instaluje pierwszy w Polsce Lohr Railway System
Celem współpracy między Helrom a Portem Wiedeń, spółką z Wien Holding, jest wsparcie przeniesienia ruchu towarowego na kolej dzięki i przewożenie większej liczby naczep pociągami. System Helrom pozwala załadować naczepy bez sprzętu przeładunkowego. Za pomocą technologii skrętu zintegrowanej z przyczepą, sprzęt można przenieść bezpośrednio z przyczepy do oczekującego ciągnika siodłowego.
Uniwersalna technologia
Ze względu na bariery techniczne ponad 90 procent naczep w Europie nie może zostać przeniesionych z dróg na tory. Jest to jeden z głównych hamulców dla zmiany modalności w transporcie towarowym wskazanym w polityce klimatycznej UE. Dzięki technologii załadunku poziomego łatwo przesiąść się na kolej. Nie są do tego potrzebne ani systemy dźwigowe, ani duże terminale. Do wykorzystania wagonów Helrom wystarczą proste tory i utwardzona nawierzchnia w porcie lub terminalu. Umożliwia to transport intermodalny na dużą skalę. Po rocznej próbnej eksploatacji, podczas której proces przeładunków został dopracowany, regularne operacje ruszyły w sierpniu 2021 roku.
Port Wiedeń od samego początku wspiera tę innowację, aby przenieść więcej ładunków na kolej, a tym samym zapewnić znaczną redukcję emisji CO2.
„Jesteśmy w eksploatacji próbnej od sierpnia 2020 r. Od tego czasu byliśmy w stanie przeładować około 3500 naczep w Wiedniu Freudenau i zaoszczędzić ponad 1000 ton CO2 transportując je koleją” – komentuje Doris Pulker-Rohrhofer, dyrektor techniczny Port w Wiedniu.