Europejskie organizacje branżowe proponują reformę korytarzy transportowych
Stowarzyszenie Europejskich Firm Kolejowych i Infrastrukturalnych (CER) oraz Stowarzyszenie Europejskich Zarządców Infrastruktury EIM wystosowały wspólne stanowisko w którym proponują reformę Regulacji Kolejowych Korytarzy Towarowych (RFC). Zdaniem organizacji branżowych Europa musi zintensyfikować działania na rzecz zwiększenia udziału kolei w przewozach ładunków.

Regulacja RFC została uchwalona 10 lat temu w celu stworzenia sieci międzynarodowych korytarzy transportowych w Europie. Regulacja miała ułatwić zniesienie barier wynikających z różnic między systemami kolejowymi poszczególnych państw członkowskich. Organizacje branżowe CER i EIM uważają, że po 10 latach można mówić o sukcesie tej regulacji. Jednak rozwój transportu intermodalnego i zmiany technologiczne jakie zaszły powodują konieczność reform tych przepisów.
— Ciągle jest fundamentalna przestrzeń na poprawę. Nadchodząca rewizja regulacji jako ważny warunek wstępny dla konkurencyjnego transportu kolejowego oraz zmiany modalności w transporcie, powinna koncentrować się w mniejszym stopniu na korytarzach a bardziej na tworzeniu sieci korytarzy. Stąd implementacja specyfikacji RFC powinna być podparta elastyczną legislacją opartą na potrzebach rynku — napisano w stanowisku organizacji.
CER i EIM zwracają uwagę na konieczność optymalizacji wykorzystywania przepustowości sieci kolejowej, co wymaga znalezienia odpowiedniego balansu miedzy potrzebami kolei towarowej i pasażerskiej. Proponowane jest wdrożenie nowych narzędzi IT do rezerwacji, modyfikacji i anulowania ścieżek dla przewozów. Konieczna jest też lepsza integracja narzędzie IT korytarzy z systemami krajowych zarządców infrastruktury. Obecnie jedną z barier dla dalszego rozwoju sieci korytarzy jest niedostateczna harmonizacja systemów poszczególnych zarządców infrastruktury.
Konieczna cyfryzacja
Poprawa wydajności korytarzy wymaga też wdrożenia nowoczesnych narzędzi cyfrowych opartych o jednolity europejski interfejs. — Nastąpi przeprojektowanie międzynarodowego procesu planowania rozkładu jazdy („TTR”) w jednolitej pojemności produkty do transportu międzynarodowego i krajowego z narzędziami dla rocznego rozkładu jazdy, zamówień śródrocznych i usług doraźnych. Naszym zdaniem to przyszłość rozkładów jazdy — napisano w liście organizacji.
Usprawnienia wymaga także wdrażanie systemu ERTMS. Jak zauważają organizacje branżowe obecnie budowa systemu na sieci kolejowej prowadzona jest przez krajowych zarządców infrastruktury, którzy nie konsultują swoich planów inwestycyjnych z zarządcami sąsiednich państw. Powoduje to powstawanie luk w funkcjonowaniu ERTMS i w efekcie korytarze transportowe nie tworzą spójnej sieci.
— Celem powinno być wykorzystanie dalszego wdrażania ERTMS i innych środków mających na celu poprawę interoperacyjności w celu ułatwienia ściślejszego powiązania kolejowych korytarzy towarowych. Oznacza to w szczególności przejrzyste powiązanie krajowych planów wdrażania i wspólną komunikację zarządców infrastruktury z przedsiębiorstwami kolejowymi — napisano w stanowisku.
Kolejnym obszarem wymagającym poprawy jest zarządzanie ruchem. Konieczna jest lepsza koordynacja systemów oraz stworzenie jednolitego europejskiego monitoringu ruchu na korytarzach transportowych. Ważnym elementem jest także zarządzanie korytarzami. Ponieważ pociągi jadą często po kilku korytarza konieczne jest wdrożenie zarządzania nie pojedynczymi korytarzami ale całą siecią – stwierdzają organizacje kolejowe.